Hej!

Jag ska byta från strömbrytare till dimmer i ett rum. Jag har två fasledare som går in i den tidigare strömbrytaren och en tändtråd. I dimmern som jag byter till så har jag förstått att fasen ska in på L. Men då det finns två L-skruvar (L1 och L2) så undrar jag om det är viktigt att båda faserna sätts på samma skruv eller går det att separera dom så att ena sitter på L1 och andra på L2?

Tack för svar!
 
Lägg upp en bild på vilken dimmer du har och hur det ser ut i dosan så får du bättre svar.
 
Sitter det vägguttag under så är en av dom som går dit, båda ska ligga ihop. vad för dimmer är det. Ett foto på den kopplingen syns.
 
Jag antar att du har en dimmer som är märkt som denna.

Metallisk Schneider elektrisk dimmer-switch med installationskontakter och inställningsratt samt säkerhets- och produktinformation.

Den är avsedd för trappkoppling, dvs den växlar terminalen "våg med pil" mellan de två L-terminalerna, precis som en trappströmbrytare. Märkningen är inte riktigt bra. Såhär är det tänkt:

Elektrisk kopplingsschema för strömbrytare och uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I ditt fall ska du skarva de två fasledarna. Om du tittar efter så var de troligen skarvade även på strömbrytaren. De ska alltså båda anslutas till ena eller andra L, vilken spelar ingen roll.

Terminalerna på dessa dimmers brukar inte vara jättebra så om det känns minsta tveksamt med två ledare under samma skruv så använd en Wago 221 för att skarva. Det blir då en kort trådstump mellan Wagon och dimmern. Detta är att föredra även om du tycker att anslutningen i dimmern blir bra.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Som sägs, det är lite lurig att koppla in två ledare på en av L , väldigt små hål att få dit dom.
 
Tack alla för svar! Det är ett väggutag under. Har inte provat än hur tight det blir att få in de två faserna på en skruv. Ville säkerställa här först vad som är rätt. Här kommer bild på både dimmer och befintlig inkoppling. Ps, det är ingen trappkoppling.
 
  • Omonterat antennuttag, väggplatta, skruvar, teknisk installation, träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag halvt monterat i vägg, synliga kablar, installationsarbete pågår, säkerhetsrisk, orenoverat område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasen fortsätter ner till vägguttaget, så et blir enklast att koppla ihop dom i dosan med en svans till dimmern, använd sockerbit som det kallas , Wago eller liknande, inget att bara vrida ihop och lite tape över.
 
Hallå igen! Har inte fått tummen ur på detta än men tänkte köpa wago idag och fixa dimmern. En kontrollfråga bara till er kunniga: Är det ok att ta en kort bit av befintlig fas-kabel för att vara snutten mellan wago och dimmer, eller behöver det vara någon annan tjocklek på kabel?

Tack!
 
Det går bra att använda samma kabel, bara du har tillräckligt kvar även om du klipper av en bit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.