Vi har nyligen fått tillträde till en lägenhet från 50-talet. Badrummet renoveras i detta nu, men vi funderar på vad vi ska göra med köket som vi inte riktigt är nöjda med. Vi skulle vilja undvika att blåsa ut hela (både för att det är dyrt och för att det känns lite onödigt). Det verkar som att det byggdes 1993 då jag hittade en sådan klisterlapp under diskhon (Ballingslöv).

Det vi inte riktigt är nöjda med är:

- Generell placering, hade föredragit att ha mer bänkyta för matlagning istället för så mycket diskbänk/diskho
- Blandaren är sliten och diskbänken i metall är väl.. sådär?
- Arbetsytor i laminat matchar golvet, men inte särskilt snyggt
- Luckorna är fula till färgen och lite fuktskadade under diskho etc
- Listen mellan kakelplattorna, varför är den ens där? Sliten fog mellan plattorna
- Köksfläkten (och spisen) är 4-5 år gammal, men den är inte vacker
- Utrymmet ovanför fläkten (och dess lampa), varför lämnade man så stora hålrum? Fläkten är sådan som återcirkulerar
- Kylskåpet (som ska bytas) lutar lite utåt och täcker dessutom halva lampknappen
- Ventilationsgallret över kyl/frys har gjort sitt

Sådant vi funderar på att göra:

- Kakla om utan listen
- Lämna in luckor för ny färg och andra knoppar
- Byta blandare och diskbänk (men osäkra på till vad)
- Sätta in snyggare fläkt?

Frågan är hur mycket det är värt att lägga på ett 30 år gammalt kök (har också förstått det som att 90-talet inte är känt för kvalitativa kök). Värt att lägga till är att golvet är helt nytt (av tidigare ägare), alla vita ytor nymålade och listerna mot golvet är nya.

Vad hade ni gjort om ni tagit er an detta? Söker inspiration och goda råd 🙂
 
  • Gult kök med skåp, spis, diskho, kylskåp och diskmaskin. Modernt och rent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gult köksskåp med träbänkskiva och inbyggd fläkt, vitt kakel, ljus inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bronken
N nordicfunk skrev:
Sådant vi funderar på att göra:

- Kakla om utan listen
- Lämna in luckor för ny färg och andra knoppar
- Byta blandare och diskbänk (men osäkra på till vad)
- Sätta in snyggare fläkt?
Tycker din prioritering låter sund.
Men jag skulle, initialt iaf, behållit diskbänken (man kan laga mat där också :)

plus att jag hade sänkt spisen nån cm eller två :)
 
  • Gilla
nordicfunk och 1 till
  • Laddar…
N nordicfunk skrev:
Vi har nyligen fått tillträde till en lägenhet från 50-talet. Badrummet renoveras i detta nu, men vi funderar på vad vi ska göra med köket som vi inte riktigt är nöjda med. Vi skulle vilja undvika att blåsa ut hela (både för att det är dyrt och för att det känns lite onödigt). Det verkar som att det byggdes 1993 då jag hittade en sådan klisterlapp under diskhon (Ballingslöv).

Det vi inte riktigt är nöjda med är:

- Generell placering, hade föredragit att ha mer bänkyta för matlagning istället för så mycket diskbänk/diskho
- Blandaren är sliten och diskbänken i metall är väl.. sådär?
- Arbetsytor i laminat matchar golvet, men inte särskilt snyggt
- Luckorna är fula till färgen och lite fuktskadade under diskho etc
- Listen mellan kakelplattorna, varför är den ens där? Sliten fog mellan plattorna
- Köksfläkten (och spisen) är 4-5 år gammal, men den är inte vacker
- Utrymmet ovanför fläkten (och dess lampa), varför lämnade man så stora hålrum? Fläkten är sådan som återcirkulerar
- Kylskåpet (som ska bytas) lutar lite utåt och täcker dessutom halva lampknappen
- Ventilationsgallret över kyl/frys har gjort sitt

Sådant vi funderar på att göra:

- Kakla om utan listen
- Lämna in luckor för ny färg och andra knoppar
- Byta blandare och diskbänk (men osäkra på till vad)
- Sätta in snyggare fläkt?

Frågan är hur mycket det är värt att lägga på ett 30 år gammalt kök (har också förstått det som att 90-talet inte är känt för kvalitativa kök). Värt att lägga till är att golvet är helt nytt (av tidigare ägare), alla vita ytor nymålade och listerna mot golvet är nya.

Vad hade ni gjort om ni tagit er an detta? Söker inspiration och goda råd 🙂
Vad gäller fläkten så har det nog inte suttit en fläkt från början då lampan ovanför isf skulle sitta väldigt konstigt. Jag hade nog inte gjort så mycket mer än att sänkt spisen och bytt ut lysrörsbelysningen mot något från ikea. Listen mellan kakelplattorna sitter som du säger ganska konstigt men den kanske går att använda för att skruva fast hängade korgar för köksredskap eller t.ex. en magnetlist.. Det hade varit bättre med diskmaskinen mellan vask och spis för mer sammanhållen yta där men att flytta på den hade jag nog inte besvärat mig med. Jag tycker köket är lite ballt
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
ullet
Jag tycker också att er planering verkar rätt sund, men jag skulle vilja pusha för en sak till:
Belysning! Byt ut lysröret mot spottar eller liknande under bänkskåpen, det ger en helt annat känsla.

Jag gissar att dom gjort ungefär det du skulle vilja åstadkomma - om ni inte drar det riktigt lika långt och sparar diskbänken kostar det ju inte speciellt mycket att bara byta bänkskivorna till träskivor, är ju rätt små bitar.
 
  • Gilla
nordicfunk
  • Laddar…
Behåll den underbara rostfria diskbänken! Det finns inget, förutom typ polerad granit, som går upp mot rostfritt stål på en arbetsyta. Alla bövla bänkskivor av diverse laminerade träfibermaterial blir fuktskadade och börjar svälla i nån skarv fortare än kvickt, och sen är det inte så snyggt längre. Stavlimmat trä får fula märken om man spiller något, och uppskattar inte heller regelbunden kontakt med vatten.

Och sen dra dit en hoper LED-list under överskåpen, så blir det bättre arbetsbelysning på bänkarna.

Måla om skåpluckorna också. Kanske...
 
  • Gilla
zetamamman och 4 till
  • Laddar…
Jag säger också behåll diskbänken :)
Du vinner ju ingen mer bänkyta på att byta den. Diskbänk går lika bra att laga mat på och är lättare att hålla ren. Jag slängde fakstikt ut en sån och bytte till en ny rostfri som var liiite längre ;).

Annars sunda prioriteringar tycker jag. Möjligvis skulle du kunna kika på om det går att byta plats på kylskåpet och det där ensamma underskåpet och överskåpet. Då får du lite mer sammanhängande arbetsyta intill spisen.(Förutsatt att nya delar av tak och väggar som då exponerat är i ok skick. Men du kanske ändå hade räknat med lite målning?)

Jag hade också sett till att hitta en lämplig plats att få in en integrerad mikrovågsugn i ett överskåp.
det kan kräva lite eldragning och kanske går att lösa genom att modifiera ett skåpslucka (innan du skickar dem på lack). Du verkar ju prioritera bra arbetsyta och då är det skittråkigt att behöva ha en klumpig mikrovågsugn på bänken.
 
  • Gilla
zetamamman och 1 till
  • Laddar…
Smaken är olika, klokt dock att fundera. Glad varm färg, det där känns fräscht...! När vi som tröttnat på vitt-grått-sandbeige... ska byta utslitet då är det dylikt jag vill ha!
- Riktig diskbänk är härligt fuktsäker. Perfekt m micron till höger om kranen.
- Sänk spisen.
- Kylskåpet ska inte luta, om det justeras rakt så blir nog lampknappen helt tillgänglig.
- Ventilationsgaller kostar ca 100,- Biltema/Bauhaus.
- Kakellisten, förutom magnetlist så är några krokar praktiskt, typ till diskborste, sax, et c. Om den används så ser den inte konstig ut.
- Fog mellan kakel kan bytas, lite pyssel. Håll stilen och gör den svart.
- Luckhandtag, typ med motsvarande hålbild... viktigare än bänkar. Kanske svarta som fogarna?
- Skadade skåpluckan vid lilla arbetsbänken, har den samma mått som mellan K/F-spis så skulle de kunna bytas.
- Appropå fläkt, i lägenhet så är i princip endast den där återcirkulerande/kolfilterfläkten tillåten. (Alltså ej koppla direkt på väggventil, som jag gissar sitter ovanför lampan.) Fake-kåpa utanpå i trä/plåt? Men då försvinner lampan. Extra öppna hyllplan. Se till att tvätta ev metallgaller o köpa hem nya kolfilter, de behöver bytas då o då, vilken många missar.
- Se upp med elen, finns äkta jord, jordfelsbrytare? I gamla kök kan det vara knepigt att uppdatera belysning, utan att tråda om halva lägenheten. Vilket å andra sidan är rätt klokt att göra.
- Bänkskivor på IKEA... relativt små pengar, om du kan göra det själv.
Omlackning lär kosta mycket...! Å andra sidan kan det finnas hos skåptillverkaren el dyl om du är säker på årgång..
Lycka till
 
  • Gilla
nordicfunk och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla fina kommentarer och idéer! Vi kommer högst sannolikt inte riva bort allt utan förädla det som redan är. Jag gillar tanken på att byta plats på kyl/frys och de ensamma över/underskåpen mittemot, den ska jag undersöka. Byta fog till svart är
också en spännande tanke (det kanske en oerfaren klarar själv?). Vi har redan bestämt att fixa med luckorna och lämna bort för lackering i någon lugnare blågrå variant.
 
AXS
Om det var mitt kök skulle jag byta knoppar och belysning samt justera spisen.

Att måla de där luckorna kommer göra dig besviken.

Kolla begagnade hela kök eller byt luckor, kakel och bänkskivor om ett tag.

Färgen är fin!
 
AXS AXS skrev:
Om det var mitt kök skulle jag byta knoppar och belysning samt justera spisen.

Att måla de där luckorna kommer göra dig besviken.

Kolla begagnade hela kök eller byt luckor, kakel och bänkskivor om ett tag.

Färgen är fin!
Göra mig besviken på grund av träets kvalité eller för att gå miste om färgen?
 
AXS
N nordicfunk skrev:
Göra mig besviken på grund av träets kvalité eller för att gå miste om färgen?
Färgen brukar inte fästa så bra på laminat(gissa att det är laminat på spånskiva), samt att kommer det in fukt så sväller luckan.

Har original 50-tal hemma, omlackade, de tål nästan vad som men några har slagit sig något.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Färgen brukar inte fästa så bra på laminat(gissa att det är laminat på spånskiva), samt att kommer det in fukt så sväller luckan.

Har original 50-tal hemma, omlackade, de tål nästan vad som men några har slagit sig något.
Laminat på spånskiva är det högst sannolikt. Hade gissat att den lackeringsfirma vi tänkt kan göra ett bra jobb även med dem (och säga till om så inte är fallet).
 
AXS
N nordicfunk skrev:
Laminat på spånskiva är det högst sannolikt. Hade gissat att den lackeringsfirma vi tänkt kan göra ett bra jobb även med dem (och säga till om så inte är fallet).
Jag blir gärna motbevisad. Tror även att kostnaden kommer vara väldigt lika nya luckor tyvärr.

Att lacka om en lucka kostar runt 400:(tror jag betalade 10000:- för 12 luckor och 6 lådor), mer om de behöver ta bort all annan färg. Du får en Veddesta lucka för 379:-...

Alltså, jag är väldigt mycket för återbruk och att inte kasta. Men luckor från 90-talet...
 
AXS AXS skrev:
Jag blir gärna motbevisad. Tror även att kostnaden kommer vara väldigt lika nya luckor tyvärr.

Att lacka om en lucka kostar runt 400:(tror jag betalade 10000:- för 12 luckor och 6 lådor), mer om de behöver ta bort all annan färg. Du får en Veddesta lucka för 379:-...

Alltså, jag är väldigt mycket för återbruk och att inte kasta. Men luckor från 90-talet...
Det är ju just det, att det är halvbra grejer från början som nu är 30 år gamla. Även om man byter luckorna är ju insidorna kvar.. Nu är stommarna inte dåliga på det sättet, men det börjar ju bli lite fult på sina ställen. Men får man kanske bara hacka i sig.
 
BirgitS
N nordicfunk skrev:
Jag gillar tanken på att byta plats på kyl/frys och de ensamma över/underskåpen mittemot, den ska jag undersöka.
Det ser ut som att över/underskåpet är 80 cm brett medan kyl/frys är 60 cm brett.

Den lilla bänkytan är väldigt bra för kaffebryggare, mikro och annat som man vill ha stående framme men inte på de bänkytor som man använder när man lagar mat. Skafferiet är också en bra plats för att ställa in en 50 cm bred fristående mikro.

Stilmässigt så ser knopparna ut att vara från perioden 1965 - 1980 och färgen också. Hur ser det ut inne i skafferiet?
Jag funderar på om det man gjorde på 90-talet var att göra om lite för att få in en diskmaskin och i samband med det byta diskbänk, bänkskivor och blandare, samt kakla om.
 
  • Gilla
surfarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.