Just nu spretar tankarna åt alla håll. Vi bor i ett fint Bostadsrättshus som dock slukar massor av pengar. Alternativet skulle vara en tomt ut mot öppna landskap eller något i den stilen. Kan tänka oss att bygga om eller till om vi hittar en liten stuga. Med tanke på alla fuskbyggen idag är jag lite rädd för nybygge (fast nybygge skulle kännas så fräscht och härligt nytt - ja ni förstår säkert)men samtidigt vet jag inte om det är bättre med en stuga från kanske 60-talet som man renoverar och bygger ut. Vad tror ni?
 
Läget! Var vill ni bo? Det gamla uttrycker att det är tre saker som gäller när man bestämmer sig om ett hus; "Läget, läget och läget" gäller enligt mig. Detta betyder för mig:

Läget 1: Geografiskt - var vill ni bo. Område, pendling, skolor etc.
Läget 2: Vädersträck - Är det ok att bo i norrsluttning eller vill ni ha ett sydvästläge?
Läget 3: Topografin - Ligger huset högt eller i en fuktig svacka?

Detta är de saker jag tycker att ni ska börja fundera på. Huset går alltid att få till på nåt sätt. Själva bygger vi till en vinterbonad sommarstuga till en fullvärdig villa och känner att det är helt rätt för oss i vårt läge där vi bestämde oss var vi ville bo. Dock ska man ju naturligtvis försäkra sig om att man inte köper ett fuktskadat mögelhus.

Min slutsats är att både gamla och nya hus kan vara både bra och dåliga och där finns det inga genvägar för att försäkra sig om det, oavsett om det gäller besiktning av gammalt hus eller nybygnation.

Det är iaf mina råd.
 
I valet mellan att renovera vilket åtminstone för oss verkade pågå oavbrutet under de fem åren vi bodde i gamla huset eller att bygga nytt, vårt nya hus är snart ett år gammalt, skulle jag alla gånger välja nytt. Det är intensivt och jobbigt en period men sedan är det rätt så lugnt. Alternativet skulle möjligen kunna vara ett mycket välrenoverat alt nästan nytt begagnat hus. Sedan är man byggherre som bygger och på något sätt måste man skaffa sig kontrollen över att det man bygger är tillräckligt bra. T ex via konsult eller byggtekniskt kunnig kompis el dyl. Att anlita en jurist inför kontraktsskrivning är kanske inte helt fel heller. Skulle vi byggt ett hus idag skulle jag inte så gärna valt ett hus med oinredd ovanvåning och jag skulle ha velat ha totalentreprenad eller åtminstone någon entreprenadform som innebär att ett företag tar ansvar för allt (och har ett fast pris på detta).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.