knep_å_knåp
Hej,
Ny här!
Har letat bland forumtrådarna om där fanns svar på min fråga men hittade ingen.

Problem 1.
Har vid dörr ut till uterum, se första bilderna, kall?ras?, eller rättare sagt jättekallt första klinkersplattan in i lägenheten.
Uterummet är "nybyggt" (har bott här ett x antal år) men från dörren o inåt är det byggt i ett gammalt stall.
Funderar på om det kan hjälpa med att (isolera) foga vid tröskeln, kan det hjälpa tro?

Problem 2.
Sen har jag problem med att "plattan"/halvtrappan upp till trappan till ovanvåningen är kall., svinkall på vintern.
("Plattan" fortsätter en bit in under trappen.)

Bor som sagt i en "nybyggd" (jag var första hyresgästen) hyrd lägenhet på landet, så kan inte göra allt för mycket åverkan o hyresvärden är lite omöjlig.
(Ja, jag har påtalat det flera ggr)

Någon som har några tips?
Bild 1 Inifrån lägenheten.
Bild 2-4 är utifrån uterummet.
Bild 5 "Plattan/halvtrappan"
 
  • Ingång till ett rum med öppen dörr, mörkt golv, vita väggar, skor synliga utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusmiljö med träimitationsgolv och textilklädd trappa, färgglad leksak vid tröskeln, skor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrtröskel, smutsig grå heltäckningsmatta, trä- och vitmålade detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Färgglad leksak på gråmattad tröskel intill grått golv; inomhusmiljö, nött trätröskel, leksak ser nästan uppåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trapphus med grått golv, vita väggar, röda trappnosar och dekorativa föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
knep_å_knåp knep_å_knåp skrev:
Hej,
Ny här!
Har letat bland forumtrådarna om där fanns svar på min fråga men hittade ingen.

Problem 1.
Har vid dörr ut till uterum, se första bilderna, kall?ras?, eller rättare sagt jättekallt första klinkersplattan in i lägenheten.
Uterummet är "nybyggt" (har bott här ett x antal år) men från dörren o inåt är det byggt i ett gammalt stall.
Funderar på om det kan hjälpa med att (isolera) foga vid tröskeln, kan det hjälpa tro?

Problem 2.
Sen har jag problem med att "plattan"/halvtrappan upp till trappan till ovanvåningen är kall., svinkall på vintern.
("Plattan" fortsätter en bit in under trappen.)

Bor som sagt i en "nybyggd" (jag var första hyresgästen) hyrd lägenhet på landet, så kan inte göra allt för mycket åverkan o hyresvärden är lite omöjlig.
(Ja, jag har påtalat det flera ggr)

Någon som har några tips?
Bild 1 Inifrån lägenheten.
Bild 2-4 är utifrån uterummet.
Bild 5 "Plattan/halvtrappan"
Hej! Så vitt jag förstått det hjälper det sällan att foga mer tätt utan är snarare att det finns för få tilluftsventiler/friskluftsventiler. Alternativt att de har stängts helt, vilket då kan orsaka kallras, för att kall luft kommer ta sig in ändå. Detta är dock vid fönster mer än vid dörrar men kanske är något att kika på ändå?:)
 
knep_å_knåp
A Amanda1227 skrev:
Hej! Så vitt jag förstått det hjälper det sällan att foga mer tätt utan är snarare att det finns för få tilluftsventiler/friskluftsventiler. Alternativt att de har stängts helt, vilket då kan orsaka kallras, för att kall luft kommer ta sig in ändå. Detta är dock vid fönster mer än vid dörrar men kanske är något att kika på ändå?:)
Dem fotona vid dörren är ifrån min veranda in i lägenheten.
Första klinkersplattan in där är svinkallt, inte drag, utan svinkallt.
 
knep_å_knåp knep_å_knåp skrev:
Dem fotona vid dörren är ifrån min veranda in i lägenheten.
Första klinkersplattan in där är svinkallt, inte drag, utan svinkallt.
Har uppfattat det som att kallras orsakar just kalla golv först & sen mer drag, men när jag upplevt det har jag upplevt det som att golvet då är jättekallt. Så tips är att googla lite kring kallras m.m. & se om det kan bero på ventilationen eller dylikt! Men är som sagt bara ett amatör-tips
 
A Amanda1227 skrev:
Har uppfattat det som att kallras orsakar just kalla golv först & sen mer drag, men när jag upplevt det har jag upplevt det som att golvet då är jättekallt. Så tips är att googla lite kring kallras m.m. & se om det kan bero på ventilationen eller dylikt! Men är som sagt bara ett amatör-tips
Hej.

Kallras betyder att luften kyls ner vid t.ex. ett stort fönster med rel. högt U-värde. Kall luft brukar sen sjunka ner. Så du kan tänka dig det så att kall luft sjunker ner.

När man t.ex. har spaltventiler som sitter i fönsterkarmen så värms ju luften ofta via radiatorn som ofta är placerat under fönstret.

Har man inga radiatorer utan golvvärme så lägger man ofta slangarna tätare nära ytterväggen/fönstret.

Så kort sagt beror kallras inte enbart på ventilationen utan också på att fönster generellt har ett högre U-värde jämfört med t.ex. väggar.
 
det känns alltid en skillnad mellan stengolv och trägolv fast temperaturen i omgivningar är lika. Går man barfota upplever man det mycket tydligt. Det beror på skillnader i värmeöverföring.

Eftersom det är hyresrätt så blir den enklaste lösningen att täcka kalla golv med mattor, trasmattor. Det kan du göra utan att göra någon åverkan.
 
G gaia skrev:
det känns alltid en skillnad mellan stengolv och trägolv fast temperaturen i omgivningar är lika. Går man barfota upplever man det mycket tydligt. Det beror på skillnader i värmeöverföring.

Eftersom det är hyresrätt så blir den enklaste lösningen att täcka kalla golv med mattor, trasmattor. Det kan du göra utan att göra någon åverkan.
Ja, det stämmer. Yttemperaturen på golvet/ vissa ställen på golvet beror sen också på en del andra faktorer, t.ex. isolering under plattan, köldbryggor osv. ... ja, mattor är en bra lösning om man går barfota och har ett kallt golv respektive material där det känns kallt att gå på.

Men vad jag kan se i bilden längst uppe så finns det redan mattor i uterummet ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.