Vet inte riktigt vart jag ska post min fråga, men tänker att det är lite md byggteknik att göra.


Jag har byggt ett hus till min robotgräsklippare, ska nu fixa hängrännor och stuprör.

Men jag vet inte hur jag ska få ut vinkel på takfotsbräda.

Finns det någon vanligsjäl som kan hjälpa mig att räkna ut de.

Om allt stämmer så är taket 30 grader hoppas jag, inte helt säkert.

Har inte en anning om hur jag ska få vilken, vinkel jag berhöver ha på rännkrockarna för att det ska vara rätt
 
  • Måttstock placerad diagonalt över bild, verktyg och oreda i en verkstadsinredning eller garage.
  • Hand mäter ett svart föremål med en metallvinkelhake mot en grå struktur; oordnad bakgrund.
  • Trästruktur, takkant, grå panel, oskarp bakgrund, garage eller verkstadsmiljö, DIY-projekt eller konstruktion.
surris
Använd en smygvinkel eller tumstock. Ska följa taket och sen lodrätt ner. Sen bockar du efter den vinkeln.
 
surris surris skrev:
Använd en smygvinkel eller tumstock. Ska följa taket och sen lodrätt ner. Sen bockar du efter den vinkeln.
smygvinkel har tyvärr inte, men tumstock, men hur göra man då?
 
surris
L luckmålare skrev:
smygvinkel har tyvärr inte, men tumstock, men hur göra man då?
Lägg den så som du lagt vinkelhaken. Men där måttstocken är på vinkelhaken vinklar du ner lodrätt med tumstocken.
 
L luckmålare skrev:
smygvinkel har tyvärr inte, men tumstock, men hur göra man
Lägg den med en led utanför tak kanten och häng ner den i lod.. överför till kroken.
 
Ska du bocka en krok så att den hänger ner helt vertikalt så blir det 120 graders vinkel med en takvinkel på 30.
 
  • Handritad geometrisk figur på rutat papper med vinklar markerade: 30°, 60°, 90°, 120°.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Ska du bocka en krok så att den hänger ner helt vertikalt så blir det 120 graders vinkel med en takvinkel på 30.
Ska 3d print, så behöver försöka få till vinkel där rännan ska ligga i.

Kan göra ett test på 120g på fästet å se hur det blir.
 
Lägg ett vattenpass på vindskivan och rita en vågrät och en lodrät linje. Du får då en rätvinklig triangel där en bit av kanten på vindskivan utgör hypotenusa. Mät de två sidorna du har ritat och beräkna takvinkeln som arctan(stående sidan delat med liggande sidan).
 
Insåg idag att vinkel till rännorna var det minsta problemet jag hade😫

Behöver bygga om hela huset:/
 
  • Trappa sett från ovan, oskarpa detaljer, konstruktion eller renovering pågår, material och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit och grå trappstegsundersida och vagga sedd från ett lågt perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
L luckmålare skrev:
Insåg idag att vinkel till rännorna var det minsta problemet jag hade😫

Behöver bygga om hela huset:/
Neej har det slått sig?😢
 
R Rejäl skrev:
Neej har det slått sig?😢
Ne det är skena till garageporten, som tar i taket. Så måste höja gavlarna😫🤯 för att taket ska kunna lägga på
 
  • Ledsen
Rejäl
  • Laddar…
Det här bygget är mer avancerat än jag fattat.
 
  • Gilla
Freniño och 1 till
  • Laddar…
T
L luckmålare skrev:
Ne det är skena till garageporten, som tar i taket. Så måste höja gavlarna😫🤯 för att taket ska kunna lägga på
Är det kunden som har ändrat sig eller är det projekteraren som inte har koll på vad som ska in? Det är ju så här med husbyggen ibland, men som hantverkare så blir man ju lite less på att de inte kan bestämma sig eller har koll på grejjerna... jag hoppas du jobbar på löpande räkning...
😂

Fint annars! 👍
 
  • Haha
lyckograbben och 1 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Är det kunden som har ändrat sig eller är det projekteraren som inte har koll på vad som ska in? Det är ju så här med husbyggen ibland, men som hantverkare så blir man ju lite less på att de inte kan bestämma sig eller har koll på grejjerna... jag hoppas du jobbar på löpande räkning...
😂

Fint annars! 👍
Hahah… Ne det är allt jag själv, tyvärr så inte någon att skylla på😂😉

Så bara att börja om, får se när man väl tar tag i huset igen. Är kallt att stå i garage och greja med det.
 
  • Garageinteriör med husformad dekor eller konstverk på en stege, rörigt med verktyg och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett pågående projekt för att bygga ett dockhus med verktyg och byggmaterial runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ulrika M.M och 2 till
  • Laddar…
R
L luckmålare skrev:
Hahah… Ne det är allt jag själv, tyvärr så inte någon att skylla på😂😉

Så bara att börja om, får se när man väl tar tag i huset igen. Är kallt att stå i garage och greja med det.
Va alla husabyggare har golvvärme o långburk till hjälp för att hålla värmen😉😂
 
  • Haha
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.