Hej!

Jag ska sätta upp en taklampa i matrummet och skulle behöva lite tips om vad som är snyggast. Det kommer ut tre kablar från taket som jag kan koppla in lampan på, problemet är att jag vill flytta lampan en meter åt sidan.

Hur tycker ni man ska göra för att lösa det? Ska jag ta en kabelränna och förlänga kablarna till lampan i den eller finns det något bättre sätt? Jag kollade på att sätta upp ett lamputtag för tak och sen koppla in lampan på det men jag har inte hittat något uttag som är så platt att jag inte behöver borra bort delar av innertaket (som är i betong).

Vad är det vanliga sättet att lösa det här på? Alla tips tas tacksamt emot =)

// A
 
Tackar! Det där verkar vara en helt ok lösning, inte det vackraste kanske men det bästa jag har sett hittils. Synd att jag inte har något Clas Ohlson i närheten... Men det borde gå att hitta på något av de byggvaruhus jag har i näreheten.
 
Tyckte inte det där åbäket var en så snygg lösning. Är väl praktisk om man vill kunna flytta lampan då och då. (om den är justeringsbar) hmm..vilket jag nu ser att den faktiskt var..

Jag monterade en sådan här där kablarna kom ner genom taket
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=76173&search_page=
Stickpropp och drog sladden i en sådan här:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19422243

Ingen ultimat lösning heller men skulle nog välja min lösning alla dagar i veckan framför den lamphållaren.
Har du dessutom ett vitt tak? ...så syns inte kabeln nämnvärd.
Kommer att flytta uttaget nån gång i framtiden (är inte så sugen på att klättra upp på vinden och skotta spån just nu. :)

Den bästa lösningen är väl att du fräser ett nytt spår i betong och drar ny kabel (fk) dolt till den tänkta lampplatsen. Är säker mycket jobb med det så det är ju frågan om det är värt det?
 
Hmmdet där var nog en ännu bättre lösning, jag har inte sätt några utanpåliggande lamputtag men det är bara att ge sig ut på jakt.

Taket är vitt och att fräsa in ett spår är inget jag tänker ge mig in på, så viktigt är det inte =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.