Har fått mail från Telia där de vill återbetala en faktura jag tydligen dubbelbetalt och detta ska göras fort. Nu har jag inte haft Telia på flera år - även om jag på den tiden inte sällan dubbelbetalat. Misstänker starkt att detta är något skumt men mailet ser proffsigt ut. Någon som varit med om ngt liknande?
 
Är där några kontaktuppgifter i mailet som du kan verifiera?
 
Låter som phishing. Kan du se vem som är avsändare?

Jag fick mail häromveckan från FBI att de utfärdat arresteringsorder mot mig. Och att jag skulle ta kontakt för att bli hämtad.

Men det kom från någon i Zambia, så jag tog det med lugn.
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
1. Titta på avsändaradressen. Den är garanterat inte från telia.se eller telia.com.
2. Du blir inte kontaktad flera år i efterhand.
3. Du blir inte kontaktad enbart via mail.
4. Om du ändå blir kontaktad kommer det inte vara bråttom att reglera detta.

Vill du ändå bli 110% säker, ring telia.Etablera kontakt via en kanal du valt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Som alltid när man får nått som verkar skumt så letar man själv reda på ett annat sett att kontakta firman på och hör av sig till dem. De är garanterat nyfikna på detta för att kunna varna sina riktiga kunder för detta.
 
Avsändare :
Support@manlyshirt.com

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

(Det var lite knivigt att få upp avsändaren.)
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Ett tydligt kännetecken är att det är bråttom.
Om du inte svarar snabbt så ...
De vill att du blir stressad och bara gör, inte tänker.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Avsändare :
Support@manlyshirt.com

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

(Det var lite knivigt att få upp avsändaren.)
Ser ut som telia diversifierar sin verksamhet....
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
Min fru blev uppringd av nåt företag som skulle "hjälpa henne" att återfå hennes BitCoin som hade blivit "hackade".
Min fru har en gång i tiden registrerat sitt telefonnummer på nån site angående crypto och sedan dess ringer dom och ska ge "råd"..

Jag har alltid tagit dom samtalen för jag tycker det är roligt att tjafsa med dom 😎

Till saken hör att vi innehar 0 BitCoin, däremot en massa andra små cryptovalutor.

Efter en massa tjafs om hur viktigt det var att göra det snabbt, att det var mycket pengar m.m. sa jag:

"Om ni kan fixa tillbaks dom får ni behålla dom, jag behöver dom inte, jag är rik"

Det blev tyst och dom la på...
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Min fru blev uppringd av nåt företag som skulle "hjälpa henne" att återfå hennes BitCoin som hade blivit "hackade".
Min fru har en gång i tiden registrerat sitt telefonnummer på nån site angående crypto och sedan dess ringer dom och ska ge "råd"..

Jag har alltid tagit dom samtalen för jag tycker det är roligt att tjafsa med dom 😎

Till saken hör att vi innehar 0 BitCoin, däremot en massa andra små cryptovalutor.

Efter en massa tjafs om hur viktigt det var att göra det snabbt, att det var mycket pengar m.m. sa jag:

"Om ni kan fixa tillbaks dom får ni behålla dom, jag behöver dom inte, jag är rik"

Det blev tyst och dom la på...
Brukar köra samma taktik mot de som ringer och vill sälja in ett billigare telefonabonnemang. När jag säger att jag inte är intresserad undrar de om jag inte vill få en lägre kostnad. "Nej, pengar är inget problem". Då har de inga fler argument och brukar ge sig.
 
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Min fru blev uppringd av nåt företag som skulle "hjälpa henne" att återfå hennes BitCoin som hade blivit "hackade".
Min fru har en gång i tiden registrerat sitt telefonnummer på nån site angående crypto och sedan dess ringer dom och ska ge "råd"..

Jag har alltid tagit dom samtalen för jag tycker det är roligt att tjafsa med dom 😎

Till saken hör att vi innehar 0 BitCoin, däremot en massa andra små cryptovalutor.

Efter en massa tjafs om hur viktigt det var att göra det snabbt, att det var mycket pengar m.m. sa jag:

"Om ni kan fixa tillbaks dom får ni behålla dom, jag behöver dom inte, jag är rik"

Det blev tyst och dom la på...
Jag har någon gång med flit klickat på en sån bluffanonns från nån bitcoin-skojare, mest av nyfikenhet för hur bluffen är upplagd. Jag har dock aldrig ägt några bitcoin.

Sen dess ringer det lite då från något utländskt call center, ofta en Andrew Jackson som pratar engelska med kraftig "asiatisk" brytning som vill hjälpa mig med mitt bitcoin-innehav. Om jag har tid så brukar jag prata på och fördriva deras tid bara för att jävlas.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Har fått mail från Telia där de vill återbetala en faktura jag tydligen dubbelbetalt och detta ska göras fort. Nu har jag inte haft Telia på flera år - även om jag på den tiden inte sällan dubbelbetalat. Misstänker starkt att detta är något skumt men mailet ser proffsigt ut. Någon som varit med om ngt liknande?
Japp, många är de mailen med liknande och även Telia. Skulle jag utgå från de med arv eller gåvor hade jag idag varit tresiffrig miljonär 🤣
Väntar fortfarande på tfnsamtal och med mobilt bankid.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Har fått mail från Telia där de vill återbetala en faktura jag tydligen dubbelbetalt och detta ska göras fort. Nu har jag inte haft Telia på flera år - även om jag på den tiden inte sällan dubbelbetalat. Misstänker starkt att detta är något skumt men mailet ser proffsigt ut. Någon som varit med om ngt liknande?
Jag har väl fått något hundratal sådana mejl. Just nu är det Nordea som vill betala tillbaka pengar till mig.
 
Guzzi Guzzi skrev:
Jag har väl fått något hundratal sådana mejl. Just nu är det Nordea som vill betala tillbaka pengar till mig.
Om man vill lura nån kan man ju påstå nåt som i alla fall skulle kunna vara sant. Nordea betala tillbaka? Redan där fattar man det är scam.
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.