Hej, som ny husägare som verkligen inte förväntade sig fel i detta slag överhuvudtaget.

Huset är från 2012, övervåningen inreddes och byggdes 2018 och badrum på övervåning är inrett 2022.
Under första kalla natten -7 till -10 ungefär så slutade både kall- och varmvatten sluta fungera på övervåningen. Handfat, toalettstol och dusch.

Jag vet att jag har rätt att klaga på dolda fel till säljarna och de ska ansvara för dolda fel som inte framgår under besiktning.

Jag har värmt med element på max och värmefläkt i 2 dygn i det rum ledningarna går upp till (Efter detta rummet kan jag följa ledningarna på ett ungefär och där är det varmt). Har försökt värma upp kattvinden men förgäves då kyliga luften bara trängs in genom ventilationen, ser inga synliga rör men tänkte om de låg precis under luftspalten närmast ventilerna ( Har inte rivit bort isolering)

Varmvatten och kallvatten sitter på varsin fördelare, och fördelar vatten till både under o övre plan.

Lite frågor kring detta om någon har koll, ska jag som köpare behöva lägga fram bevisbördan, räknas det som dolt fel, och om bevisbördan ligger på mig, hur ska man göra detta om man inte lyckas tina rören och ej vet vart dom går.

Tacksam för lite insyn från andra.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Acusticus och 2 till
  • Laddar…
Hej,
Vad trist!

Några frågor, har du bott där länge? Har värmen kanske varit lägre mellan att säljarna flyttat ut och du in?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
patrik.tmt patrik.tmt skrev:
Hej, som ny husägare som verkligen inte förväntade sig fel i detta slag överhuvudtaget.

Huset är från 2012, övervåningen inreddes och byggdes 2018 och badrum på övervåning är inrett 2022.
Under första kalla natten -7 till -10 ungefär så slutade både kall- och varmvatten sluta fungera på övervåningen. Handfat, toalettstol och dusch.

Jag vet att jag har rätt att klaga på dolda fel till säljarna och de ska ansvara för dolda fel som inte framgår under besiktning.

Jag har värmt med element på max och värmefläkt i 2 dygn i det rum ledningarna går upp till (Efter detta rummet kan jag följa ledningarna på ett ungefär och där är det varmt). Har försökt värma upp kattvinden men förgäves då kyliga luften bara trängs in genom ventilationen, ser inga synliga rör men tänkte om de låg precis under luftspalten närmast ventilerna ( Har inte rivit bort isolering)

Varmvatten och kallvatten sitter på varsin fördelare, och fördelar vatten till både under o övre plan.

Lite frågor kring detta om någon har koll, ska jag som köpare behöva lägga fram bevisbördan, räknas det som dolt fel, och om bevisbördan ligger på mig, hur ska man göra detta om man inte lyckas tina rören och ej vet vart dom går.

Tacksam för lite insyn från andra.
Rent generellt måste du ju konstatera att det är ett fel och varti det består samt hur mycket det kostar att åtgärda (eller egentligen hur mkt det hade påverkat köpeskillingen). Så du måste ta in ngn som kan kolla upp felet (och ev åtgärda det)

Om rören fryser bör du också snabbt se till att spåra det så dom inte spricker och läcker (kan orsaka större skada) - särskilt om det inte är gjort mer Rör-i-rör som standard utan om det kan vara gamla kopparrör.

Sen om du faktiskt kan få ut ngt av säljarna är en annan fråga: Kanske rörstammen inte var bytt och har varit kvar sen många år - å andra sidan bör det ju inte frysa på vintern ändå så något är ju fel...
 
  • Gilla
  • Wow
Allman och 7 till
  • Laddar…
Meddela säljaren att det är ett problem. De vet kanske var ledningen går mer exakt så att du kan tina den. Sannolikt är kostnaden för åtgärd så billig att du inte har juridisk möjlighet att kräva något av säljaren. Men det är möjligt att de ändå tar kostnaden för att ha en nöjd köpare.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 12 till
  • Laddar…
Spontant förväntar man sig inte att vatten ska frysa i ett hus byggt 2012, speciellt inte vid så måttlig kyla som - 10 grader så rören måste ju vara dragna på "fel" sätt. Ligger de i en yttervägg? Dolt fel verkar mer eller mindre omöjligt att driva med framgång och det kräver att du inte kunde upptäcka felet vid en noggrann besiktning. Går det att se var rören är dragna, på ritning och i verkligheten? Jag hade i första hand kontaktat säljaren för att få en känsla om de känner till problemet.
 
  • Gilla
EllinorLag och 17 till
  • Laddar…
Badrummet det gäller är från 2022 inte 2012.
 
  • Gilla
  • Wow
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Hej,
Vad trist!

Några frågor, har du bott där länge? Har värmen kanske varit lägre mellan att säljarna flyttat ut och du in?
i 4 månader, värmen överallt har varit behaglig.Inte avstängt i några rum eller så.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 2 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Rent generellt måste du ju konstatera att det är ett fel och varti det består samt hur mycket det kostar att åtgärda (eller egentligen hur mkt det hade påverkat köpeskillingen). Så du måste ta in ngn som kan kolla upp felet (och ev åtgärda det)

Om rören fryser bör du också snabbt se till att spåra det så dom inte spricker och läcker (kan orsaka större skada) - särskilt om det inte är gjort mer Rör-i-rör som standard utan om det kan vara gamla kopparrör.

Sen om du faktiskt kan få ut ngt av säljarna är en annan fråga: Kanske rörstammen inte var bytt och har varit kvar sen många år - å andra sidan bör det ju inte frysa på vintern ändå så något är ju fel...
Tack för svar, det är som tur är rör-i-rör. Säljarna har än så länge ignorerat mig så det tolkar jag som att de upplevde samma problem vinter 2022 utan att ta upp detta under försäljning. (De svarade när jag bad en bekant ringa men återkom inte med utlovad information) Tråkigt att behöva börja rycka upp väggar och golv för att hitta röret men kanske det som måste göras.
 
  • Gilla
Kenroy och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Meddela säljaren att det är ett problem. De vet kanske var ledningen går mer exakt så att du kan tina den. Sannolikt är kostnaden för åtgärd så billig att du inte har juridisk möjlighet att kräva något av säljaren. Men det är möjligt att de ändå tar kostnaden för att ha en nöjd köpare.
Har kontaktat säljarna men har tyvärr inte varit behjälpliga i frågan och påstå sig inte veta hur det är draget. (dom svarade först när det inte kom från mitt nummer) Tyvärr fanns inte övervåningen med på ritningen heller. Ja, jag kanske skulle frågat lite mer om det innan köp men är inte väldans lätt
 
  • Älska
39x och 1 till
  • Laddar…
Fick du papper på badrummet, eller pärm med fakturor eller liknande?
Då kanske du kan kontakta ev rörfirma direkt
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
patrik.tmt patrik.tmt skrev:
Tack för svar, det är som tur är rör-i-rör. Säljarna har än så länge ignorerat mig så det tolkar jag som att de upplevde samma problem vinter 2022 utan att ta upp detta under försäljning. (De svarade när jag bad en bekant ringa men återkom inte med utlovad information) Tråkigt att behöva börja rycka upp väggar och golv för att hitta röret men kanske det som måste göras.
Missade att huset var såpass nytt som 2012, då skall det förstås inte frysa. Om det hade varit byggt på typ70-talet kanske isoleringen har skiftat eller liknande...

Att fixa felet kommer du ju behöva göra oavsett - även om du kanske tillfälligt kan värma upp så det tinar och sen låta det stå och rinna lite för att undvika att det fryser igen.
Rimligen är ledningarna dragna i eller för nära ett kallt utrymme - det kanske itne har med badrumsrenopvringen direkt att göra, eller så har det det - omöjligt att veta innan man lokaliserat felet
 
  • Gilla
Hans majestät och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Badrummet det gäller är från 2022 inte 2012.
Ja, och då förväntar man sig ännu mindre att det ska frysa.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 3 till
  • Laddar…
Rören går säkert att tina utan att riva väggar. Tex kan man kan ju ta bort blandare och gå in med en liten slang och spola vatten tills isen smält.

För att undvika att det fryser på nytt så kan man lämna det att droppa vatten i en hink. Eller sätta i en värmekabel .
 
  • Gilla
R.Z och 6 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Rören går säkert att tina utan att riva väggar. Tex kan man kan ju ta bort blandare och gå in med en liten slang och spola vatten tills isen smält.

För att undvika att det fryser på nytt så kan man lämna det att droppa vatten i en hink. Eller sätta i en värmekabel .
Det är bra temporära åtgärder - men i längden måste man ju lokalisera och fixa på riktigt...
Att ha en värmekabel i lednignen inomhus bara för att ledningen är feldragen känns ju sådär ?
 
  • Gilla
mlaf och 8 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det är bra temporära åtgärder - men i längden måste man ju lokalisera och fixa på riktigt...
Att ha en värmekabel i lednignen inomhus bara för att ledningen är feldragen känns ju sådär ?
Ja men om alternativet är att riva upp en badrumsvägg eller annan vägg eller golv så skulle jag iaf kunna leva med det tills man behöver öppna väggen av någon annan anledning. Min åsikt är att det inte är värt kostnaden bara för att det ska vara rätt när det finns en billigare fungerande lösning som inte påverkar något annat.
 
  • Gilla
Littlefeat och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.