Det finns, vi har gjort en fuktundersökning. Ena regel i väggen har börjat mögla, ingen lukt eller inga kännetecken i luft miljön men i själva väggen så börjar den närma sig fukt kritiska värden.

Väggens konstruktion utifrån räknat: Betong, reglar med isolering mellan och gips.
Konstruktion nedifrån räknat: Betongplatta, golvregel, träläkt, trägolv och plastmatta.

Det kan självklart vara så att vi bara behöver bygga en luftande golv med rätt fuktskydd så kanske är problemet löst. Då blir det ganska billigt problem att lösa. Jag vill bara inte att detta ska gå över 50.000kr det är vår största oron.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Allamo Olsson Allamo Olsson skrev:
Det finns, vi har gjort en fuktundersökning. Ena regel i väggen har börjat mögla, ingen lukt eller inga kännetecken i luft miljön men i själva väggen så börjar den närma sig fukt kritiska värden.

Väggens konstruktion utifrån räknat: Betong, reglar med isolering mellan och gips.
Konstruktion nedifrån räknat: Betongplatta, golvregel, träläkt, trägolv och plastmatta.
Ptja golvplaton borde fungera lika bra på en vägg. Det måste då vara en öppning på samma sätt som i golvet i väggens överkant.
 
BirgitS
De flesta nöjer sig väl med att ta bort gips och reglar på väggarna och sen måla med silikatfärg eller liknande som släpper igenom fukt. Om man absolut inte vill ha målad betong brukar man nog regla upp med stålreglar mot betongen och sätta upp skivor som inte går ända ner till golv och inte ända upp till tak så att det blir en luftspalt bakom.
 
  • Gilla
Allamo Olsson och 1 till
  • Laddar…
Det som är roligt är att syrummet har bra luft och tvättstugan inga problem där heller. Dock så är det ingen uppreglade väggar där.
BirgitS BirgitS skrev:
De flesta nöjer sig väl med att ta bort gips och reglar på väggarna och sen måla med silikatfärg eller liknande som släpper igenom fukt. Om man absolut inte vill ha målad betong brukar man nog regla upp med stålreglar mot betongen och sätta upp skivor som inte går ända ner till golv och inte ända upp till tak så att det blir en luftspalt bakom.
Lägger man till sockel med ventilation då eller? Samma med tak lister?
 
BirgitS
Jag har inte gjort det själv men jag antar att det behövs golvsockel med ventilation. Om man har taklist med ventilation eller bara lämnar öppet vet jag inte.
 
  • Gilla
Allamo Olsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.