Tanken är att köpa en robot gräsklippare till sommaren för att slippa klippa gräset manuellt nu när vi blir fler i familjen.

Vilken rekommenderar folket här på Byggahus?

Är ute efter en klippare utan signal kabel som måste grävas ner, alltså en GPS variant som fungerar bra till vår U formade gräsmatta som går runt huset.

Gräsmattan är ca 1000 kvd och är inte den jämnaste på vissa ställen.

Budget ligger på ca 30-32k

Tacksam för tips.
 
De "kabellösa" klipparna är relativt nya, så där är inte så mycket erfarenheter från fältet skulle jag säga.

Här har du en "test" på ett gäng klippare:
https://www.smartahemtest.se/test/basta-robotgrasklippare-utan-slinga
Det finns även en modell som heter Mammotion Luba som du kan kolla på.

Notera att klipparna, förutom GPS-signalen använder även en referenssignal från en fast monterad sändare, detta pga GPS-signalen inte är tillräckligt noggrann.
 
E etompau skrev:
De "kabellösa" klipparna är relativt nya, så där är inte så mycket erfarenheter från fältet skulle jag säga.

Här har du en "test" på ett gäng klippare:
[länk]
Det finns även en modell som heter Mammotion Luba som du kan kolla på.

Notera att klipparna, förutom GPS-signalen använder även en referenssignal från en fast monterad sändare, detta pga GPS-signalen inte är tillräckligt noggrann.

Tack för länken.

Måste sändaren ha fri sikt?
Som sagt så är vår gräsmatta format som ett u runt huset
 
A Alxxx skrev:
Tack för länken.

Måste sändaren ha fri sikt?
Som sagt så är vår gräsmatta format som ett u runt huset
Nej skulle jag säga, men du måste kolla manualer/inst.anvisningar för respektive modell så du ser exakt vad som gäller.
Ref.stationen brukar dock kräva fri sikt mot himlen.

En sak att tänka på är hur ser eftermarknaden ut för klipparen? Finns det kunskap och snabb tillgång till service och reservdelar för maskinen.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Framtiden är troligen kabelfri, men vi är som sagt inte riktigt där än. Innan du dissar de gamla lösningarna och betalar extra för något som förhoppningsvis funkar så kan du fundera på hur mycket jobb du sparar. Min gräsmatta på 2500 kvm är full av saker som krånglar till det, men det tog mindre än en förmiddag att dra kabeln runt den.
 
Å andra sidan har jag lagt åtskilliga eftermiddagar på att laga slingan.
I början var det vi som var slarviga med spaden, nu har Husqvarnas skitkabel i aluminium börjat smula sönder på sina ställen.

Nästan klippare blir nog en slinglös, och jag kommer nog inte betala de galna priser HQ vill ha för sina (annars är jag väldigt nöjd med vår HQ).
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Slingan havererade precis i slutet av denna säsongen. Lagad x flera tidigare. Konstaterade det antingen blir att köpa en slinglös alt lägga ner helt ny slinga till nästa vår. 3500kvm, yay....

Så mitt tips är definitivt att lägga pengarna på en slinglös. Hade nog satsat på en Mammotion Luba isf, men det är helt utan att testat på egen hand.
 
  • Gilla
Alxxx
  • Laddar…
1000kvm här, lagat slingan ett par gånger, för priset på en GPS styrd så kan jag tänka mig att laga slingan rätt många år till 😁
T om slänga dit en ny, inte speciellt jobbigt och behövs inte grävas ner alls, den försvinner ganska snabbt skulle jag vilja säga.
 
Svårt att jämföra rakt av, men vad handlar det om i högre pris ungefär för en trådlös?
 
P
Är det så klokt att satsa på en GPS-styrd gräsklippare nu när ryssarna stör ut GPS-signalerna? 🤓
 
  • Gilla
Alxxx
  • Laddar…
R
P pmd skrev:
Är det så klokt att satsa på en GPS-styrd gräsklippare nu när ryssarna stör ut GPS-signalerna? 🤓
Om de är så nära att de slår ut signalen för din gräsklippare tror jag inte att du bryr dig om att du borde köpt en med begränsningskabel. Du kommer ha betydligt större problem än så 😢
 
P pmd skrev:
Är det så klokt att satsa på en GPS-styrd gräsklippare nu när ryssarna stör ut GPS-signalerna? 🤓
Skaffa en med Glonass istället.
 
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Om de är så nära att de slår ut signalen för din gräsklippare tror jag inte att du bryr dig om att du borde köpt en med begränsningskabel. Du kommer ha betydligt större problem än så 😢
På gpsjam.org kan man se GPS-störningar. Titta på 25:e & 26:e december förra året.

https://gpsjam.org/?lat=56.43244&lon=19.36760&z=4.7&date=2023-12-25
https://gpsjam.org/?lat=56.43244&lon=19.36760&z=4.7&date=2023-12-26

Störningarna tycks vara mest i sydligaste Sverige. Störsändarna tros finnas i Kaliningrad och/eller på fartyg i Östersjön.
 
P
useless useless skrev:
Skaffa en med Glonass istället.
Äh, det kommer de förstås att stänga av helt när jag ska klippa gräset.
Eller slå på motsvarigheten till S/A så positionsfelet blir jättestort. Jag vill inte klippa grannens gräsmatta.
😱
 
R
P pmd skrev:
På gpsjam.org kan man se GPS-störningar. Titta på 25:e & 26:e december förra året.

[länk]
[länk]

Störningarna tycks vara mest i sydligaste Sverige. Störsändarna tros finnas i Kaliningrad och/eller på fartyg i Östersjön.
Det hade jag missat, men jag kan inte säga att jag är så väldigt förvånad. Jag är så dj*vla trött på det där ryss-packet.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.