Hej,

Någon som kan rekommendera en bra ventilationsaggregat som passar i befintlig 125mm rör.
Gärna med värmeåtervinning. Idag har jag bara ett rör med vindskydd i röret och pollen filter, men inte så mycket mer.

Den bifogade bilden är ett exempel (dock tyvärr fel storlek).
 
  • Ventilationssystem med värmeåtervinning, keramik, filter, motor, ljudisolering, yttre och inre panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
B bluetone skrev:
Hej,

Någon som kan rekommendera en bra ventilationsaggregat som passar i befintlig 125mm rör.
Gärna med värmeåtervinning. Idag har jag bara ett rör med vindskydd i röret och pollen filter, men inte så mycket mer.

Den bifogade bilden är ett exempel (dock tyvärr fel storlek).
Var tar du vara på den återvunna värmen?
 
Nu har jag inte just den modellen, men de system som jag sett blåser åt båda hållen. Dvs. 60-70 sekunder ut (varpå man värmer upp ett keramiskt element/en kassett) som sedan får värma upp luften som går in under 60-70 sekunder, och så växlar den så fram och tillbaka.
 
surris
B bluetone skrev:
Nu har jag inte just den modellen, men de system som jag sett blåser åt båda hållen. Dvs. 60-70 sekunder ut (varpå man värmer upp ett keramiskt element/en kassett) som sedan får värma upp luften som går in under 60-70 sekunder, och så växlar den så fram och tillbaka.
Okej så frånluft och tilluft i samma. Hur funkar det med resten av ventilationen i huset då? Man brukar ju även inte tilluft och frånluft på samma ställe.

Har ingen erfarenhet av detta system, men är lite skeptisk 🙃
 

Bästa svaret

det fins en keramisk värmeväxlare i den typen , bästa effekten har man om man har två st, som jobbar växelvis.
men då måste man ha två hål i väggen.
 
Olafsson Olafsson skrev:
det fins en keramisk värmeväxlare i den typen , bästa effekten har man om man har två st, som jobbar växelvis.
men då måste man ha två hål i väggen.
Tack så mycket!
Har du någon produktlänk eller namn på den?
Nästa fråga, behöver den sitta i närheten eller kan den vara i ett annat rum?
 
B
https://ventilation.se/sv/products/mini-ftx-aggregat-small-alnor#product-information

Som sagt, bör vara två. Man kopplar den så den ena blåser in i x antal sekunder, samtidigt som den andra blåser ut. Och sedan växlas riktningen.

Klart det fungerar med en, men det blir klart sämre. När den blåser in, så blir det ju övertryck, och generellt vill man inte ha övertryck inne för då kan fuktig luft tryckas in i t.ex..vinden eller liknande. Därav stark rekommendation att man har 2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.