I somras renoverade vi ett sovrum på landet (året-runt-hus från 70-talet). I samband med det tog vi ned två befintliga elradiatorer och satte kopplingsklämmor på samtliga kablar och tejpade ihop allt för att kunna spacka och måla.

Vi slängde radiatorerna och har nu insett att det är dags att köpa nya, det har ju blivit lite kallt... MEN.... jag är osäker på ifall det skall vara 400V eller 230V element vi skall köpa. Jag antar att det är lite leveranstid på radiatorer, så jag skulle gärna vilja ha grejerna på plats innan elektrikern kommer för att montera dem.

Frågan... kan man med ledning av antalet kablar som kommer ur väggen lista ut ifall det är 1-fas eller 3-fas element som har suttit / skall sitta där? (Proppskåpet är helt omärkt gällande den våningen). Vid det ena elementet kommer det ut 4 kablar ur väggen och vid det andra minst 7st. (Det kan ju vara någon eller flera kablar som ligger i en ögla, jag har inte tittat ännu och sitter 14 mil bort)

Ska jag räkna med att behöva ta hjälp av elektriker för att reda ut vad som behöver köpas, eller kan man reda ut det själv genom att mäta eller helt enkelt utesluta det ena eller andra beroende på antal kablar?

// Inte lysmask
 
Det som egentligen är avgörande är om de andra gamla radiatorerna är 230 V eller 400 V. Men är du 15 mil därifrån så är det ju svårt att kontrollera. Antal ledare säger ingenting, speciellt då det kan finnas nattsänkningstrådar med i bilden.

Med antagandet att det ursprungligen är installerat på 70-talet, och att du har en separat gammal centralkapsling med minst 3 smältsäkringar till elvärmen så kan med mycket god sannolikhet anta att det är 400 V du vill ha. Även om övriga radiatorer är 230 V så fungerar det att komplettera med 400 V med viss reservation. Det är tvärtom som kan vara ett problem och kräva komplettering av ledningarna.
 
  • Gilla
SamTheSwede
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.