M
Hej!

Vi har precis gjort en vattenanalys för att kontrollera vårt vatten. Vi har en egen brunn, ca. 30m djup. Alla värden ser bra ut förutom att vi har 14ug/l bly och är därför otjänligt enligt den nya gränsen på 10ug/l som infördes förra året.

Jag har pratat med två VVS-firmor som båda rekommenderar att vi installerar ett filter och en extra kran för dricksvatten i köket. Vi odlar dock rätt mycket grönsaker själva (i odlingsbänkar med köpt jord) och det går därför en del vatten dit också som jag antar skulle behöva filtreras från bly. En av firmorna rekommenderade då ett större filter (materialkostnad 20-25000) som sätts på inkommande vattenledning.

När vattenprovet togs så följde vi instruktionerna och spolade ett tag så att det inte fanns något stillastående vatten från natten kvar. Provet togs även direkt i kökskranen eftersom vi ville veta vad det var vi faktiskt dricker och använder till matlagning.

Vi bor ute på landet utan några industrier i närheten varken nu eller tidigare. Kan det vara så att blyet fortfarande kommer ifrån vattnet eller kan det vara så att något i vårat system tillför det? Kan en äldre modell av hydrofor avge något bly? (Skall kontrollera märke och modell när jag kommer hem)

Jag har varit och hämtat ut en flaska till för att ta ett vattenprov på inkommande, jag skall bara våga ge mig på rören och skruva loss något så jag får ut vatten ;)

Eftersom alla andra värden ser bra ut så känns det väldigt onödigt att stoppa in ett superfilter som stoppar det mesta (och som antagligen därför kostar massor). Finns det alternativ som enbart stoppar bly?

Vår närmsta granne (50m bort) har en lite djupare brunn (40-50m) och de använder något jag tror han kallade björnfilter med aktivt kol. De har dock inte kontrollerat sitt vatten på länge och vet inte om de har bly på samma sätt som oss. Detta filter är ju väldigt mycket billigare både i material och filterbyten. (Han köper filter på Ahlsell för ca 200:- och byter två gånger per år)

Tacksam för svar!
 
Blyet kommer väl oftast från ledningsnätet så gör som du tänkt och är vattnet friskt där så lägg pengarna på att byta ut ledningarna istället för filter.
 
Det finns/fanns väl en del modeller av kranar som också avgav en del bly till vattnet? Det _kan_ alltså vara så enkelt som att byta kran i köket där vattenprovet togs.
Det vore ju synd om ni installerade filteranläggningar i brunnen för tiotals tusen kronor men ändå hade kvar blykällan EFTER filtren.
 
M
Hej!

Ursäkta det sena svaret, jag har avvaktat i väntan på nästa analysresultat. Vi tog hem en rörmokare förra måndagen som hjälpte till att ta ett prov direkt på den inkommande gummislangen från brunnen (vi har nedsänkt pump). Vi passade även på att ta ett prov i vattenutkastet på utsidan av huset eftersom det är det vattnet vi använder för att vattna våra grönsaker.

Första provet visade som sagt att vi hade 14ug/l bly i kökskranen och togs i juli i år:
kökskran.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att vi pratat med några VVS-firmor så tog vi mer prover som tipsades om ovan, 1 direkt på inkommande slang:
inkommande.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och 1 prov på vattenutkastet vi använder till att vattna våra grönsaker:
vattenutkast.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helt plötsligt så har vi nästan fått en tiodubbling av blyhalten i vattenutkastet, och en ordentlig höjning direkt på inkommande jämfört med originalanalysen i somras.

Ingen av våra närmsta grannar har tyvärr tagit vattenprov nyligen, så vi har inget att jämföra med. Vi hoppas på att de tänker göra en analys själva, speciellt eftersom en av dem har små barn.

Jag antar att det inte finns några som helst alternativ till dyra filter nu, utan bara lista ut vilket som är mest ekonomiskt och som förhoppningsvis fungerar bäst.
 
Bly är ju inte att leka med, särskilt inte för små barn som du själv skriver. Har du kontaktat miljökontoret? De kanske behöver kolla upp området och ev. informera boende.

Det finns en medlem här på BH mogge_73 (tror jag han heter) som har bra koll på filter. Vi får hoppas att han ser denna tråden och ger dig tips - annars kan du ju skicka ett PM till honom direkt.
 
M
mexitegel skrev:
Bly är ju inte att leka med, särskilt inte för små barn som du själv skriver. Har du kontaktat miljökontoret? De kanske behöver kolla upp området och ev. informera boende.
Jag försökte ringa kommunen i onsdags, de tog mitt nummer och skulle be någon ansvarig återkomma, men det har inte skett ännu. Jag tänker göra ett nytt försök idag. De personer jag har pratat med (utan någon direkt kunskap om ämnet) tycker att en sådan ökning känns väldigt märklig om det inte har hänt något väldigt konstigt. Jag ringde även analysföretaget och de skulle titta igenom resultaten igen och höra av sig till mig, det har heller inte hänt och jag ska ringa dem under dagen...
 
Uppdatera här när du fått mer info :)
 
O
Den lilla blyhalten som en kran eventuellt släpper ifrån sig är ganska liten men framför allt väldigt lätt att undvika utan dyra kranbyten. Det är bara att låta vattnet rinna nån sekund innan man använder det.... Med tanke på att en ny kran kostar runt tusenlappen om man ska ha en Mora eller FMM å de bör man väl om man är rädd för blyet...
Men i det här fallet så känns det mer som att det faktiskt är brunnen...
 
Var bor ni någonstans? Finns det "chans" att det legat någon industri där tidigare som har använt bly? Det finns ju exempel på hårt förorenad mark efter t ex bensinstationer, dessa brukar ju dock kommunerna ha koll på så att man inte får bygga där. Äldre industrier är det ju inte alltid lika bra koll på dock. http://hd.se/inrikes/2013/08/24/grundvatten-fororenat-av-bly/
 
Hittade denna gamla tråd. Hur gick det för dig sen? Fick mitt svar på vattenprov och har också fått bly i vattnet.
 
Hej moonsire.
Jag är väldigt intresserad av att höra hur det har gått för dig och ditt problem med bly i vattnet. Jag står nämligen inför samma problem.

Har fått in flera offerter och det är inte billigt. Därför är jag givetvis intresserad av att höra hur du och andra har löst problemet.

Vänligen
Mikael
 
  • Gilla
Patriksg och 1 till
  • Laddar…
P Patriksg skrev:
Hittade denna gamla tråd. Hur gick det för dig sen? Fick mitt svar på vattenprov och har också fått bly i vattnet.
Hej. Hur löste ni ert problem med vattnet?

Mvh
Mikael
 
K Kuvehult skrev:
Hej. Hur löste ni ert problem med vattnet?

Mvh
Mikael
Hej Mikael! På vårt vattenprov där vi hade för höga halter hade vi 13 i bly och maxgränsen för tjänligt vatten är 10 dvs vi låg just över. Vi har efter denna mätning gjort ca 7 ytterligare mätningar både efter det befintliga Järn/manganfiltret samt innan filtret och i de senare testerna har blyhalten varit låg. Senaste mätningen som vi gjorde för några veckor sedan visade att vi låg på 0,042 i bly innan filtret dvs 42/1000.

Kort och gott har vi inte vidtagit några åtgärder då värdena gått ner men håller koll på det. Känns fortfarande inte bra att vi vid en mätning hade för höga halter av bly. Skulle en mätning visa att vi har fortsatt höga halter om än även under gränsvärdet sätter jag in ett filter.

Antingen sätter vi in omvänd osmos som känns bäst och billigast eller så sätter vi in ett kolfilter.
Fördelen med kolfilter är att det renar allt vatten medan omv osmos bara renar i den kranen.

Hur ser det ut för dig?
 
Har du problem med bly en gång och det är lågt vid senare provtagningar så skulle jag inte bekymra mig.

1 gång är ingen gång, 2 gånger är en vana - är ett talesätt som brukar fungera förvånansvärt väl.

Det är oerhört lätt att kontaminera provet medans provet tas för att det kommer skräp/damm från tex. kran som inte har något att göra med vattnet i vattenprovet.

Om det är gamla fastigheter så användes ofta förr blymönja som färg och rostskydd, man har haft gamla bilbatterier som frysigt sönder och bitar av det sedan trampats runt, bly från bensin och dess avgaser när man fortfarande hade blyad soppa vilket var ända till början av 1980-talet (det bruna på tändstiftet var blyperoxid) etc. och det räcker med ett mikroskopiskt korn av det i samband med vattenprovet för att hela provet skall bli missvisande.
 
  • Gilla
Patriksg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.