Hej!

Såg ett program på tv för några år sedan om en familj som installerat modern ljussättning/ljuskälla i källarvåningen (som inte hade fönster för naturligt ljusinsläpp) som automatiskt följde dygnets timmar med dess olika ljusnyanser under morgon/dag/eftermiddag/kväll för att simulera känslan av att naturligt ljus fanns.

Någon som känner till en liknande lösning? Något företag som erbjuder liknande lösningar?

Tacksam för tips!
 
Du kan göra detta med Phillips Hue lampor. Du väljer bara scenen 'naturligt ljus' så simulerar den rätt ljustemp och styrka efter solens uppgång och nedgång.
 
Q qvirre skrev:
Du kan göra detta med Phillips Hue lampor. Du väljer bara scenen 'naturligt ljus' så simulerar den rätt ljustemp och styrka efter solens uppgång och nedgång.
Tack för info!
Tanken är att få in ”ljus” i ett utrymme på ca 50 kvadratmeter. Funkar dessa för en så stor yta eller behövs något starkare?
 
Dett beror nog helt på hur du vill ha det. Du kan använda så många ljuskällor du vill, dom kommer alla att göra samma sak samtidigt.

Det kommer kanske inte kännas så verklighetstroget dock att få "solsken" från 10 taklampor men tillräckligt ljust kommer det bli.

Du kan även bygga "fönster" med led paneler "Aurelle". Har sett folk som sätter ihop flera och piffar med gardiner etc. Är det en källare så ser 1 aurelle ut ungefär som ett vanligt rektangulärt högt fönster.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Dett beror nog helt på hur du vill ha det. Du kan använda så många ljuskällor du vill, dom kommer alla att göra samma sak samtidigt.

Det kommer kanske inte kännas så verklighetstroget dock att få "solsken" från 10 taklampor men tillräckligt ljust kommer det bli.

Du kan även bygga "fönster" med led paneler "Aurelle". Har sett folk som sätter ihop flera och piffar med gardiner etc. Är det en källare så ser 1 aurelle ut ungefär som ett vanligt rektangulärt högt fönster.
Ok, tack för tipsen.
Ska titta närmare på detta! 👍☀️
 
Jag har försökt bygga upp ett sådant system med Philips hue. Jag har runt 25 lampor på 32 kvm men kan då få riktigt ljust mitt på dagen. Fungerar fint som dagsljusförstärkning!

I ett annat hus testar jag med en avancerat akvarielampa som taklampa med högt RA-index. För ett mindre rum är det nog en bättre lösning.
 
  • Gilla
Tigger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.