Jag blir ändå inte klok på detta ??? Vårt hus från 1936 isolerades på utsidan någon gång under 80-talet dvs isolering rakt på den gamla fasaden och därefter ny fasad (lockpanel). Inga diffusionsspärrar. Nu har vi byggt ut huset och den nya delen är ju byggd enligt nuvarande regler dvs med diffusionsspärrar etc. Men i den gamla delen av huset finns ju fortfarande ingen spärr i form av plast. Ventilationen är självdrag (vi eldar ganska mycket på vintern) med paxfläkt i de två badrummen samt tilluftsventiler i samtliga andra rum (eller kommer det att bli när det är klart i allafall utom köket där det dock finns köksfläkt kopplad till en pipa i skorstenen). Nya fönster förvisso men inga treglas tvåglas med isolerglas. Borde vi riva ner all panel på gamla delen och sätta dit plast??? Eftersom vi byggt ut huset på gaveln och öppnat dörrar etc i den gamla gaveln har vi ju sett väggen i genomskärning och den ser inte fuktskadad ut!
 
En fundering ang. diffspärr i gamla hus, om man sätter diffspärr i ett gamalt hus, typ timmerhus, hur blir det då med ventilationen? Gamla hus har ju ofta inte fläktsystem och frånluftsventilation som transporterar ut luften, som nya moderna, blir det inte då som att bo i en plastpåse? Givetvis har man utsugsfläkt bad/duchrum men i övriga huset? Det blir mycket merarbete och extrakostnad om man måste installera fläktsystem och kanaler då man tilläggsisolerar. ???
 
Om man använder plast i ett gammalt hus, se då till att det INTE finns någon diffspärr i den gamla väggen. Ex plast,plastfärg,vinyltapet eller något annat som gör att man riskerar att bygga in fukt i väggen. Min tanke är-mindre plast å mer ventilation. vid tilläggsisolering alltså.
 
Hmm, eftersom jag inte kommer att göra något åt taket i rummet är det då någon ide´att sätta diffspärr på väggarna, fukten går väl då igenom taket och upp i skrubben istället ???
 
måste sticka ut hakan lite för att få en snyting känner jag...

kör personligen utan plast efter vissa diskussioner med min byggare... han har en del erfarenhet kan man väl säga...

hans skäl som jag köper var, var det plast innan? hade du problem? om inte kör vidare med samma lösning...

att jämföra med 30talet är ju rent skitsnack... bor ju faktiskt i samma kåk som varit utan plast under 40-50-60-70-80 OCH 90 talet... och först nu som jag byter ut treetex mot gips och tog beslutet om plast eller inte!

(edit)
skulle jag bygga nytt hus idag så skulle jag solklart köra med plast... den sommarstuga vi planerar blir garanterat utan plast...
 
skulle jag bygga nytt hus idag så skulle jag solklart köra med plast...
Jag har byggt nytt. jag har ingen plast.
Det finns olika skolor när det gäller plast.
i stort sätt kan man väl säga att om man använder material som inte kan hantera fukt, (läs mineralull/stenull) så är plast befogat.

 
Okej.. min åsikt då..

Självklart kan man bygga utan plast. Framförallt går det bra om man bygger nytt.

I nya hus har man frånluft som ventelation som förhoppningsvis suger ut fuktig luft ur framförallt badrum/kök.

I gammla hus har man ofta Självdrag. Ofta har man bytt ut den gammla pannan som drog mycket bränsle men som värmde skorstene som bara den vilket gjorde att självdraget fungerade någolunda.

Nu har man bytt ut pannan i bästa läge mot en ny Panna och på så sätt har man också kvar lite självdrag. Problemet med en ny panna är att den är så effektiv. Skorstenen blir inte så jätte varm den det var med den gammla. har man dessutom bytt till tex Fjärrvärme, Bergvärme, Elpanna. Ja då har man i stort sätt ingen ventelation.

Då kan man ju diskutera hur bra Självdraget är igentligen. Det funkar ju bara på vintern! Sant! Men det är ju på vintern som kondens i väggarna/vinden är som absolut störst. Kondens i väggen/Vinden ska vi väll undvika ;)

plasta, plasta inte.. beror nog på hur man har det.. Jag har själv ett äldre hus, med ELpanna (olje pannan utkastad) jag skulle plasta.
 
fråga 2.. där..

humm inte riktigt så enkelt... skulle det blåsa genom huset då?

att självdraget bygger på en varmskorsten är ju för att får luftcirkulation, skorstenen har ju ventelations kanaler, varm luft stiger. Detta gör att skorstenen suger ut luft och ny fräch luft sugs in genom otätheter.

Men det är klart har man inte så mycket isolering så är ju hela väggen varm, vinden också. vilket i sin tur medför att den varma fuktiga luften kondenseras utomhus. Dock får man betala mycket i driftkostnader.

Min åsikt är Ökadr isoleringen så bör man också öka ventelationen innom hus. Framförallt i äldre hus utan plast.

Sen kan man ju Changsa också. ;)

Nya hus som byggs med diff öppna lösningar är inte heller speciellt dragiga då drag inte är så skönt. dvs täta fönster och täta dörrar. Där har man dock sattsat på Frånluft ventelation eller möjligen FXT.

läste en tråd här då det var en kille som hade köpt ett hus (diff öppet) som var nybyggt för några år sedan. Förra ägaren hade inte installerat någon Frånluft aggregat (det blev aldrig av) vilket straffade sig då det blev möggel på vinden. Inte kul att få möggel skador på ett 5 år gammalt hus.. >:(

Huvudsaken är att man är medveten om riskerna innan man gör om. Så man vet vad man ska vara upp merksammad på. :D
 
A
Fråga 1.
Gips m.m. är till viss del permeabla (luftgenomsläppliga). Du kan i tabeller se vad respektive material släpper igenom.

Att det på något sätt skulle ge en något behagligare inomhusmiljö låter jag vara osagt. Det är ju inte så att föroreningar ohindrat kan ta sig ut genom väggar och tak bara för att plastfolie minskar.

Fråga 2. Jag skulle inte förlita mig på otäta dörrar och fönster, det är svårt att ha någon kontroll på ventilationen då. Har du dessutom otäta delar i konstruktionen riskerar du att fuktig inneluft tränger ut genom de och kondens bildas.

Påstående: Så länge inget material i väggen eller taket är tätt, behövs ingen plast?!  
Nej, skulle jag vilja säga. Det räcker inte med att inget material är tätt, materialen måste klara av att buffra fukt. Ex Ekofiber.

Uttrycket att bo i en plastpåse ger ju de flesta rysningar. Det som man missat i många hus som ger "plastpåskänslan" är ventilationen. Jag bor gärna i en plastpåse med en väl dimensionerad ventilation, både för ekonomin och hälsans skull.
 
A
Visst släpper de igenom viss mängd fukt med, det går också att läsa ut ur tabeller hur diffusionstäta olika material är.

Med föroreningar menar jag att många som förespråkar hus utan plast, menar att huset kan andas genom väggarna och släppa ut emissioner från ex byggmaterial m.m.
 
Hittade följande, så diskussionen är inte direkt ny.
Renoverar själv ett timmerhus från 1910, och jag skulle inte ens drömma om att använda plast, och inte heller
isolera timmerväggarna på insidan, vilket kan förstöra timret, när man flyttar frostpunkten längre in.

Lubbe Nordström skrev följande på 30 talet

- Ventilationsfrågan?

- Just precis! Och jag vill säga som min mening att här är helt enkelt fara på taket i vårt förträffliga moderna Sverige. Saken förhåller sig i all enkelhet så här, att genom de numera tack vare masonit, treetex, plywood etc. tätade väggarna hindras den gamla, om jag så får säga naturliga ventilationen, som karakteriserade de äldre, dragiga husen. I dem blev det nämligen ventilation genom springor, golv etc. och genom den starka temperaturskillnaden ute och inne. Nu däremot, då alla sprickor och springor tätas, ja, till och med klistras över, blir luften inne kvävande osund. Nu vill jag säga, att för dem, som vistas ute i friska luften hela dagarna, må detta göra mindre, men för gamla, för sjuka och för barn är det däremot en högst allvarlig fråga. Till på köpet börjar man ju alltmer att sätta in elektriska kokplattor i stället för vedspis, och därmed försvinner den sista resten av den gamla naturliga ventilationen. Hela bostaden blir hermetiskt sluten som en konservburk. Och vad jag vill säga är, att hela denna ventilationsfråga berör hemvården på det allra intimaste, ty om den inte i tid uppmärksammas, så kan det få ganska allvarliga följder för folkhälsan.

 
EDDE.B skrev:
med risk för att kanske upprepa tidigare frågor :-/.
även jag har ett gammalt trähus där jag har tänkt
att bygga om mitt badrum. dvs jag har tänkt att
riva upp golv och väggar (ända ut till ytterpanelen)
för att tilläggsisolera. jag är ytterst tacksam för
alla tips om hur jag skall göra eller även länkar.
då jag saknar  "know-how"
Har precis byggt nytt badrum i min 40-talskåk och fick det bestämda rådet att inte använda plast pga av att man fukspärrar badrum och om man dessutom plastar så kan man stänga in fukt mellan dessa två skikt.

/ Kai
 
i våtrum är det speciella regler som gäller..

Du har ju redan en fuktspärr Och bör där med ej använda plast.. :)

Dock så behöver man inte ha denna fuktspärren i taket (i våtrummet) . Så där bör du då ha plast.!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.