Hej! Jag är på jakt efter luftfuktighetsmätare som kan hålla koll på och logga data.

här och nu vill jag ha koll på kallvinden men även källare, garage boyta och utomhus är av intresse. Detta gör att jag lutar åt någon smarta-hem-lösning men då jag är helt novis på området behöver jag veta vad jag ska köpa.
 
Kika på aqara. Bra och prisvärd lösning.
 
F Feskekörka skrev:
Kika på aqara. Bra och prisvärd lösning.
Hur håller batteriet på denna om man skulle ha den nere i krypgrund eller vind när det är vinter?

Tack för hjälpen 👍
 
T
A Alxxx skrev:
Hur håller batteriet på denna om man skulle ha den nere i krypgrund eller vind när det är vinter?

Tack för hjälpen 👍
Jag har två Aqara nere i krypgrunden som hängt där i cirkus ett år, den ena rapporterar 83% batteri och den andra 57%. Oklart varför de visar så olika, kanske var olika laddade när de köptes för jag har inte bytt batteri.

En liten grej som jag upplevde dock, jag hade 3 Aqara där nere först men 1 visade konstant typ 20-30% högre fuktighet än de andra två även när jag la alla bredvid varandra under ett par dagar. Den visade samma temp dock så något måste ha varit lite galet med fuktighets-sensorn i den.
 
T tunellm skrev:
Jag har två Aqara nere i krypgrunden som hängt där i cirkus ett år, den ena rapporterar 83% batteri och den andra 57%. Oklart varför de visar så olika, kanske var olika laddade när de köptes för jag har inte bytt batteri.

En liten grej som jag upplevde dock, jag hade 3 Aqara där nere först men 1 visade konstant typ 20-30% högre fuktighet än de andra två även när jag la alla bredvid varandra under ett par dagar. Den visade samma temp dock så något måste ha varit lite galet med fuktighets-sensorn i den.
Tack för ett snabbt svar, och tack för förvaringen, jag får testa hur de rapporterar innan de åker ner i grunden.
 
T
A Alxxx skrev:
Tack för ett snabbt svar, och tack för förvaringen, jag får testa hur de rapporterar innan de åker ner i grunden.
Kom på en till grej eftersom du skrev att du var helt novis, för att få ihop Aqara-sensorerna så behöver du någon typ av hubb då de pratar Zigbee.

Enklast är antagligen Aqaras egna, sen nämner du lite avstånd så risk finns att du skulle behöva ”bygga upp” nätverket genom att ha lite enheter utspridda.

Om du exempelvis har Wi-Fi-täckning överallt kanske det är enklast att kolla på någon sådan lösning istället.

Här är hubben: https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/homekit/aqara-m2-hub-smarta-hem-controller-p51626

Sensorerna:
https://www.kjell.com/se/varumarken...ta-hem/aqara-termometer-och-hygrometer-p51358

Fler roliga Aqara-grejor:
https://www.kjell.com/se/varumarken/aqara
 
Jag kör telldus 433 sensorer. Kostar från 79 kr och sen behöver du en 433 mottagare. Köp en znet lite v2 på blocket. Allt annat i mitt smarta hem kör jag Z-wave och shelly men just för sensor på batteri är Telldus bra.
 
  • Sex sensorpaneler visar luftfuktighet och tidpunkt i olika riktningar; NV, N, NÖ, SV, S, SÖ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alxxx
  • Laddar…
T tunellm skrev:
Kom på en till grej eftersom du skrev att du var helt novis, för att få ihop Aqara-sensorerna så behöver du någon typ av hubb då de pratar Zigbee.

Enklast är antagligen Aqaras egna, sen nämner du lite avstånd så risk finns att du skulle behöva ”bygga upp” nätverket genom att ha lite enheter utspridda.

Om du exempelvis har Wi-Fi-täckning överallt kanske det är enklast att kolla på någon sådan lösning istället.

Här är hubben: [länk]

Sensorerna:
[länk]

Fler roliga Aqara-grejor:
[länk]
Tack för hjälpen,

Har idag denna
https://www.kjell.com/se/varumarken...aqara-camera-hub-g3-overvakningskamera-p51976

Som en baby cam och fungerar utmärkt.

Kan jag använda denna som en Hubb?
 
T
A Alxxx skrev:
Tack för hjälpen,

Har idag denna
[länk]

Som en baby cam och fungerar utmärkt.

Kan jag använda denna som en Hubb?
Det står att den är en Zigbee-controller så det bör fungera! Ballt att bygga in en sån grej i en kamera.

Edit: det här stod på sidan en bit ner så det bör inte vara några problem:

Hemmets smarta Hub​

Kommunicerar via Zigbee 3.0 för upp till 128 kompatibla tillbehör, som rörelsesensorer, temperaturgivare, magnetkontakter och andre enheter för att skapa en säkerhetslösning för hela hemmet.
 
  • Gilla
Alxxx
  • Laddar…
T tunellm skrev:
Det står att den är en Zigbee-controller så det bör fungera! Ballt att bygga in en sån grej i en kamera.

Edit: det här stod på sidan en bit ner så det bör inte vara några problem:

Hemmets smarta Hub​

Kommunicerar via Zigbee 3.0 för upp till 128 kompatibla tillbehör, som rörelsesensorer, temperaturgivare, magnetkontakter och andre enheter för att skapa en säkerhetslösning för hela hemmet.va bra , då beställer jag 2 st👍👍
T tunellm skrev:
Det står att den är en Zigbee-controller så det bör fungera! Ballt att bygga in en sån grej i en kamera.

Edit: det här stod på sidan en bit ner så det bör inte vara några problem:

Hemmets smarta Hub​

Kommunicerar via Zigbee 3.0 för upp till 128 kompatibla tillbehör, som rörelsesensorer, temperaturgivare, magnetkontakter och andre enheter för att skapa en säkerhetslösning för hela hemmet.
Vad bra, då beställer jag nog 2st och testar 👍👍
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.