Hej!

Bor i gammalt hus från slutet av 1800-talet.

Noterade att ett av fönsterglasen är fullt av små små prickar (kanske flera fönster, inte hunnit titta) Se bild! Vad kan detta vara? Känns konstigt om det skulle vara så extremt många och små luftbubblor i glaset, men vad vet jag...

Och, läste om bly och även arsenik i gamla fönsterglas...
Om så skulle vara fallet (hur vet man det?), är det något att oro sig över/behöver man hantera fönstren på något särskilt sätt vid rengöring osv? Eller helt enkelt helst byta ut dem helt?
Samma fråga angående gamla bryspröjsade fönster, som jag också har i huset.

Tack på förhand!
 
  • Osäker bildkvalitet, ljusreflexer, damm eller partiklar synliga, otydlig bakgrund, möjligen tagen i rörelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bly och arsenik i glas är inget hälsoproblem. Det är bundet i glaset.

Blyinfattningar är inget hälsoproblem, utom ev. för glasmästare som utför arbetet. Smält bly avger gaser och partiklar som inte är så nyttiga, om man utsätter sig för det dagligen. Men det är även där mer av ett "formalia problem". De som utför blyinfattningar utan skyddsåtgärder får mätbart för mycket bly i sig, men därmed inte sagt att de blir sjuka av det. Det är alltså inget dramtiskt problem.

Så vitt jag vet så är det inget problem att rengöra med vanliga fönsterputsmedel.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
För framställde man fönsterglas genom att blåsa en cylinder som man sedan skar upp och plattade ut i varmt tillstånd. Därför finns det ett oändligt antal olika skönhetsfel som kan förekomma. Det skall vara så i gamla hus. Glaset skall inte vara perfekt.

Gällande bly och arsenik kan du ju låta bli att slicka på blyspröjsarna och om de måste repareras kan det vara värt att göra arbetet utomhus.
Det samma gäller skrapning av gammal målfärg som ofta innehåller blyvitt. Gör arbetet utomhus ovanpå en utbredd gammal presenning så du kan samla ihop det mesta som du har skrapat loss.
 
  • Gilla
Slottsfrun och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Bly och arsenik i glas är inget hälsoproblem. Det är bundet i glaset.

Blyinfattningar är inget hälsoproblem, utom ev. för glasmästare som utför arbetet. Smält bly avger gaser och partiklar som inte är så nyttiga, om man utsätter sig för det dagligen. Men det är även där mer av ett "formalia problem". De som utför blyinfattningar utan skyddsåtgärder får mätbart för mycket bly i sig, men därmed inte sagt att de blir sjuka av det. Det är alltså inget dramtiskt problem.

Så vitt jag vet så är det inget problem att rengöra med vanliga fönsterputsmedel.
Tack snälla för svar! Uppskattas!
 
H heimlaga skrev:
För framställde man fönsterglas genom att blåsa en cylinder som man sedan skar upp och plattade ut i varmt tillstånd. Därför finns det ett oändligt antal olika skönhetsfel som kan förekomma. Det skall vara så i gamla hus. Glaset skall inte vara perfekt.

Gällande bly och arsenik kan du ju låta bli att slicka på blyspröjsarna och om de måste repareras kan det vara värt att göra arbetet utomhus.
Det samma gäller skrapning av gammal målfärg som ofta innehåller blyvitt. Gör arbetet utomhus ovanpå en utbredd gammal presenning så du kan samla ihop det mesta som du har skrapat loss.
Tack snälla för svar! Vilken typ av färg innehöll blyvitt förr? Färg till fönster, spegeldörrar, fasader eller vad? Är färgen vit alltså eller bara en benämning (blyvitt)?
 
S Slottsfrun skrev:
Vilken typ av färg innehöll blyvitt förr? Färg till fönster, spegeldörrar, fasader eller vad? Är färgen vit alltså eller bara en benämning (blyvitt)?
Linoljefärg, typiskt till fönster för att få god hållbarhet och slippa mögel/påväxt.
 
  • Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Linoljefärg, typiskt till fönster för att få god hållbarhet och slippa mögel/påväxt.
Aha! Är den färgen alltid vit eller kan andra kulörer också ha ”blyvitt” i sig?
Använde man färgen både inom- och utomhus?
 
S Slottsfrun skrev:
Aha! Är den färgen alltid vit eller kan andra kulörer också ha ”blyvitt” i sig?
Använde man färgen både inom- och utomhus?
Blyvitt var det vanliga vita pigmentet i oljefärg. Finns i grått och vit och ljusa kulörer av olika slag.
 
H heimlaga skrev:
Blyvitt var det vanliga vita pigmentet i oljefärg. Finns i grått och vit och ljusa kulörer av olika slag.
OK! Då tror jag att jag hänger med. 😊
Framförallt målning utomhus eller även snickerier, dörrar och annat inomhus?
 
Inomhus försvann blyvitt litet tidigare än utomhus men är ditt hus tillräckligt gammalt kan det finnas inne också.
 
H heimlaga skrev:
Inomhus försvann blyvitt litet tidigare än utomhus men är ditt hus tillräckligt gammalt kan det finnas inne också.
Då finns det säkert inne också. Mitt hus är byggt 1893. Är det något man bör göra åt saken eller bara gilla läget?
 
S Slottsfrun skrev:
Då finns det säkert inne också. Mitt hus är byggt 1893. Är det något man bör göra åt saken eller bara gilla läget?
Gilla läget.
 
  • Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.