Men på sommaren så är även självdrag ett nollflöde då in och ut temp var lika. Så man måste ha minst mekaniskt frånluft i ett hus idag med tilluft i däav avsedda rum. Co2 halten sticker iväg rejält annars långt utanför hälsosamt sen fukten med sporer etc.
 
  • Gilla
Allamo Olsson
  • Laddar…
BirgitS
Allamo Olsson Allamo Olsson skrev:
Vet du om mekanisk ventilation av källargolv kan ställa till med självdraget? Har läst något om att det kan bli drag.
Egentligen inte, men blanda inte ihop att det kan kännas dragigt (om det är vad andra meningen betyder) med självdrag, dvs. att luft kommer in genom tilluftsventiler och går ut genom frånluftsventiler utan hjälp av några fläktar.
 
  • Gilla
Allamo Olsson
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Men på sommaren så är även självdrag ett nollflöde då in och ut temp var lika. Så man måste ha minst mekaniskt frånluft i ett hus idag med tilluft i däav avsedda rum. Co2 halten sticker iväg rejält annars långt utanför hälsosamt sen fukten med sporer etc.
Jag förstår, det jag är rädd är att lägga till från luft från väggarna och golv i källaren och råka skapa problem. Men om jag förstår er rätt så får man se till att till lufttillförsel blir tillräckligt, med andra ord så att vi inte skickar för mycket luft ut. Där undrar jag om hur man kan göra det på rätt sätt, vilka värden man ska kika på osv. Du nämnde Rh värde, har läst en del på det och där ska man sikta på att vara mellan 40 - 60 %. Men är det tillräckligt mått?
 
Man kan överväga att lägga ett flytande uppreglat golv på golvplaton med ventilerade socklar. Utan fläkt. Fläkt brukar man till om det är riktigt svår fukt.
 
  • Gilla
Allamo Olsson
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Man kan överväga att lägga ett flytande uppreglat golv på golvplaton med ventilerade socklar. Utan fläkt. Fläkt brukar man till om det är riktigt svår fukt.
Var kommer luften dras ut ? Alltså menar du att ventilerade socklar ska sköta både ut och in luften?
 
Det är väl inneluften som sugs ner under i golv och sen ut i det fria? Då gäller det att ha bra värme på som binder upp mer fukt åtminstone i början. 40-60 är över året så sommaren kan se gå högre
 
  • Gilla
Allamo Olsson
  • Laddar…
Allamo Olsson Allamo Olsson skrev:
Var kommer luften dras ut ? Alltså menar du att ventilerade socklar ska sköta både ut och in luften?
Nja tanken är nog mer att det finns en öppen luftväg i de ventilerade socklarna så att fukt från plattan kan avdunsta ut där utan att kommit i kontakt med något biologiskt material. Själva golvplatonmattan är konstruerad så det det blir en viss luftförflyttning när man går på golvet men det tror jag är oviktigt och mer marknadsföring.

Viktigt är att rengöra plattan noga när golvet är borta. Benhandla sedan med Boracol som är en potent långtidsverkande fungisid. Lägg ut golvplatonmattan med uppvik. Lägg ut golvreglar och isolering löst på mattan och lämna ett släpp runt om på ca 10 mm. Skruva fast det nya golvet i reglarna. Montera den ventilerade sockeln.

Jag byggde en egen ventilerad sockel då den var rätt dyr.
 
  • Gilla
Allamo Olsson
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nja tanken är nog mer att det finns en öppen luftväg i de ventilerade socklarna så att fukt från plattan kan avdunsta ut där utan att kommit i kontakt med något biologiskt material. Själva golvplatonmattan är konstruerad så det det blir en viss luftförflyttning när man går på golvet men det tror jag är oviktigt och mer marknadsföring.

Viktigt är att rengöra plattan noga när golvet är borta. Benhandla sedan med Boracol som är en potent långtidsverkande fungisid. Lägg ut golvplatonmattan med uppvik. Lägg ut golvreglar och isolering. Skruva fast det nya golvet. Montera den ventilerade sockeln.

Jag byggde en egen ventilerad sockel då den var rätt dyr.
Ulltand Ulltand skrev:
Nja tanken är nog mer att det finns en öppen luftväg i de ventilerade socklarna så att fukt från plattan kan avdunsta ut där utan att kommit i kontakt med något biologiskt material. Själva golvplatonmattan är konstruerad så det det blir en viss luftförflyttning när man går på golvet men det tror jag är oviktigt och mer marknadsföring.

Viktigt är att rengöra plattan noga när golvet är borta. Benhandla sedan med Boracol som är en potent långtidsverkande fungisid. Lägg ut golvplatonmattan med uppvik. Lägg ut golvreglar och isolering löst på mattan och lämna ett släpp runt om på ca 10 mm. Skruva fast det nya golvet i reglarna. Montera den ventilerade sockeln.

Jag byggde en egen ventilerad sockel då den var rätt dyr.
Att göra en ska jag nog inte ge mig på men har du tips på en? Förstår nu hur du menar, Boracol tipset var utmärkt det hade vi inte tänkt på.
 
Allamo Olsson Allamo Olsson skrev:
Att göra en ska jag nog inte ge mig på men har du tips på en? Förstår nu hur du menar, Boracol tipset var utmärkt det hade vi inte tänkt på.
Jag satte en vanlig bräda typ 8 cm på distans från väggen men hjälp av stöd från kapade VP-rör där skruven går genom vp-röret och in i väggen. Glipan mellan listen och väggen bör täckas med ett finmaskigt nät så att det inte ansamlas damm där över tid och täpper till.
 
Allamo Olsson Allamo Olsson skrev:
Tänkte typ en sån här: [länk]
Nej detta är ett mekanisk ventilerat golv. Det behöver du inte om det inte är större problem.
 
Gjorde du samma med väggarna? Det är där jag blir kluven, kan vara så att väggarna inte behöver luftas heller och att den bara är byggt fel. Med trä regler direkt mot betongen.
 
Allamo Olsson Allamo Olsson skrev:
Gjorde du samma med väggarna? Det är där jag blir kluven, kan vara så att väggarna inte behöver luftas heller och att den bara är byggt fel. Med trä regler direkt mot betongen.
Har du träreglar på väggarna invändigt?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Har du träreglar på väggarna invändigt?
Yes, vi köpte huset nyligen.
 
Allamo Olsson Allamo Olsson skrev:
Yes, vi köpte huset nyligen.
Golvplaton på väggen borde fungera det med om man tänker till lite. Men kolla först att det finns ett problem med fukt i väggreglarna så ni inte överarbetar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.