Vilken fuktkvot ska man se som ett "max-värde" för att inte riskera probelm med mögel i virke/träreglar.
Reglarna jag ska kolla är de som man reglat upp mot ytterväggarna i en inredd källare.
 
Du bör se till att fuktkvoten understiger 20% i ytan innan reglarna byggs in.
 
Tack för svaret.
Har nu mätt fuktkvoten i reglarna som ligger i "skarven" på plattan/ytterväggen i källaren. Fuktkvoten låg på mellan 12% till 18%. Reglarna sattes upp på källarväggen för 30 år sen, finns inget direkt lukt & inte något tecken på mögel. Är nu i valet & kvalet om jag ska riva ut allt ner till betongväggen & regla upp med stålreglar & issolera med cellplast eller om jag ska låta konstruktionen som är idag vara kvar.
Har pratat med några snickare & majoriteten tycker att jag ska låta den befintliga konstruktionen vara kvar men att se över dräneringen inom de närmsta åren.
Velar fram & tillbaka om hur jag ska göra nu, törs/ska man ändra på något som verkar fungerat i 30 år?
 
Sitter sjäv i samma sits, snart 30-årigt hus med källardel (souteräng).
Tog upp hål i väggarna i två rum och en expert på fukt har varit och mätt. Han tyckte att det var OK, låg på cirka 15%
Hans tips var att sätta igen hålen, d.v.s återställa till ursprungligt utförande.
Mätningarna gjordes i våras och nu under sommaren så har vi dränerat om huset.

Min tanke är att renovera de två rum där vi tog hål för att kunna mäta.
Så beroende på hur det ser ut när jag river ner väggarna så får nog träreglarna sitta kvar om dom är fräscha.
Sen vill jag helst inte sätta in vanliga gipsskivor igen (i ett rum är det gips och i det andra masonit)
Blir någon annan variant typ fibergips eller våtrumsgips.
 
Jag har funderat på dessa saker ett antal gånger. Att det är bra idag garanterar inte vad som händer i framtiden. Är reglar friska. godkänd fukthalt, bra och fungerande dränering så kör på - MEN INFÖR Framtiden se till att väggen kan andas. Det blir alltid fukt i källare - även bara av vår egen utandningsluft - mitt råd är: Ta reda på hur en bra konstruktion skall se ut OCH SOM KAN ANDAS. Annars kanske det blir fuktproblem iallafall om säg 10år.
Diffusionstät papp på den gamla regelstommen. En luftspalt bakom inneväggsbeklädnaden med inlopp för luft vid golvsockel och springa vid tak för luftcirkulation. Blir som en förenklad platonmattekonstruktion.
Det viktiga är att förhindra att fukt stängs in som trots alla försiktighetsåtgärder alltid lyckas ta sig in någonstans.
Se om fukt på www.fuktskyddadehem.se.
Idé från gammal byggare.
 
Har nu funderat ytterliggare & nästan bestämt mig för hur jag ska göra. Blir antagligen den dyraste men förhoppningsvis bästa varianten.
Eftersom jag i ett av rummen ska ha ett badrum med plastmatta på golv & väggar känns det som utvändig isolering är den rätta vägen att gå. Kommer nu att riva ut spånskivor, träreglarna & isolering som är uppreglade idag. Regla upp nytt med stålreglar med ett par cm distans från källarväggen & skruva gips på dessa. Till våren/sommaren blir det att se över den utvändiga dräneringen av källaren och då även sätta isodrän eller motsvarande som isolering från utsidan.

Frågan är hur jag gör med den invändiga konstruktionen, törs man isolera lite med 45 mm cellplast mellan stålreglarna. Det lär ju bli väldigt kallt i vårat kommande badrum annars nu i vinter. Kan cellplastisoleringen ställa till med några problem när jag sedan isolerar källaren utvändigt?
 
på mina (sutteräng)källarväggar som jag håller på att banka om tänker jag köra i princip samma lösning som dig förutom det att jag tänkte använda fuktokänsliga skivor. jag tänker nog köra masterboard för jag gillar det materialet. av någon anledning tycker jag det är hyffsat lättarbetat men jag vill minnas en del forumtrådar som tycker det är allt annat än lättarbetat...

jag har isolerat mellan stålreglarna med vanlig glasull på de delar som är ovan mark plus ca 10 cm ner i marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.