Gruvanna
VVS killen har placerat avloppet till WC stolen för långt ut i badrummet (snedtak) så han har förlängt avloppsröret och satt en 90 graders-böj på röret. Han säger att det blir sämre att spola.

Men hur illa är det med 90 gradersböj? Kommer det bli stopp? Jag har redan problem med stopp när jag är på vanliga toaletter :)
 
BirgitS
Det är ökad risk för stopp, men hur stor risken blir i just ditt fall går ju inte att veta.

Varför går det inte att ha två 45-graders böjar eller något liknande?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Gruvanna Gruvanna skrev:
VVS killen har placerat avloppet till WC stolen för långt ut i badrummet (snedtak) så han har förlängt avloppsröret och satt en 90 graders-böj på röret. Han säger att det blir sämre att spola.

Men hur illa är det med 90 gradersböj? Kommer det bli stopp? Jag har redan problem med stopp när jag är på vanliga toaletter :)
Brukar det bli stopp i rören eller i toaletten? Man har ju oftast mycket smalare S-böj i själva stolen, sen är rören mycket större. Just för att det är jävligare med stopp där. Det som passerar stolen ska ha fritt blås i rören...

Men en bild på vad du menar hjälper nog till lite.
 
  • Gilla
Gruvanna
  • Laddar…
C
  • Ökad risk för stopp
  • Försvårar rensning
  • Sämre "skjuts" på vattnet ut i stammen
  • Ej tillåtet enligt Säker vatten
Ställer mig samma fråga som @BirgitS här, vad är problemet med att göra det på rätt sätt?
 
  • Gilla
Gruvanna
  • Laddar…
C cpalm skrev:
  • Ökad risk för stopp
  • Försvårar rensning
  • Sämre "skjuts" på vattnet ut i stammen
  • Ej tillåtet enligt Säker vatten
Ställer mig samma fråga som @BirgitS här, vad är problemet med att göra det på rätt sätt?
Vild gissning är att röret ska gå vidare i bjälklaget som inte är så tjockt att två 45 eller en långböj 90 får plats.
 
C
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vild gissning är att röret ska gå vidare i bjälklaget som inte är så tjockt att två 45 eller en långböj 90 får plats.
Utgick från att det handlar om en liggande böj.
Vid anslutningen till WC är det helt OK med 90° så vitt jag vet.
 
Gruvanna
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vild gissning är att röret ska gå vidare i bjälklaget som inte är så tjockt att två 45 eller en långböj 90 får plats.
Tack för alla svar :)

Ja den går i bjälklagret så det får inte plats med 45 böj. Frågan är om han ska dra om röret nerifrån med nytt hål genom taket eller om det duger med en 90 böj. Känns bara så keff att inte ha en ordentlig WC när man lagt massa jobb på att bygga om halva huset :(
 
BirgitS
Kan du ladda upp en bild på hur det ser ut så att det blir lättare att förstå och se om någon kan komma på ett alternativ?
 
Rickard.
Första böjen får vara 90⁰ och det funkar helt ok, alla lägenhetshus i betong byggs så.
Är det flera 90°, horisontella 90° kanske man kan fundera om det är bästa möjliga lösningen men man kan ockå inte göra det bättre än vad det går ;)
 
  • Gilla
BosseHansson och 1 till
  • Laddar…
Det är SKITdåligt😂… precis som min humor. 😔
 
Claes Sörmland
Rickard. Rickard. skrev:
Första böjen får vara 90⁰ och det funkar helt ok, alla lägenhetshus i betong byggs så.
Är det flera 90°, horisontella 90° kanske man kan fundera om det är bästa möjliga lösningen men man kan ockå inte göra det bättre än vad det går ;)
Har så hemma i badrummet. Funkar fint precis som du säger. Bra skjuts på vattnet när det kommer direkt ur toastolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.