Hej,

Skulle gärna vilja få tips på altenativ planlösning samt kostnadsförslag på vad min ide kan tänkas kosta.

Just nu är kök och badrum sådär, och tanken är att jag ska renovera om.

I badrumment ska det finnas; kaklade väggar, nytt golv (klinker tror jag det heter), nya toalett, dusch med glasväggar samt spegel/underskåp/handfat.
Vad kan detta tänkas kosta? total storlek på badrummet är ca 4 m2.

Ett helt nytt kök. Har inte funderat kring vad som behövs eller vad för kök det blir. Här vill jag gärna få tips på min nya planritning. Går den att göra och kostar det mkt?
Jag vill alltså flytta köket från ena sidan väggen till den andra..kan nämna att den väggen ej är bärande om det har någon skillnad.

Är tacksam för alla synpunkter och råd. Detta är mitt första boende och jag är dålig på sånt här =)

TACK
 
Det första jag tänkte på var om du får plats med köket. Du har inte ritat in kyl och frys på ritningen. Annars tycker jag tanken är bra. Troligen så kommer vattnet upp i väggen, så det är enkelt att flytta till andra sidan väggen. Likadant med elen till spisen. Hur är det med fläkten?

Det som är dyrt är ju att flytta väggar, vatten, el och avlopp. Skall du ha samma placering på grejorna i badrummet? Kostnaden beror helt på hur det ser ut och även hur mycket du kan göra själv. En mycket grov gissning är runt 100 tusen.
 
Badrummet kommer i princip se likadant ut.
Skillnaden blir att badkaret slängs ut och in kommer dusch med glasväggar. Även toalett och handfat byts ut dock kommer de också att vara på samma plats som tidigare.

Reflektioner kring arbete i toalett:

Kakel runt väggar, golv läggs (inte matta), Duschväggar av glas samt dusch, ny toalett installeras o slutligen placeras handfat och spegel.
Kostnadsförslag av någon? Arbetskostnad? Materialkostnad på golv och kakel?

Vad gäller köket:

Vet inte om rören går i väggen. Har inte tillträde i min nya lägenhet ännu. Har inte specifika mått heller. Behöver först kolla mått etc. innan jag bestämmer för hur jag gör. Kyl och frys ska jag försöka ha som undre skåp i köket. Har inte så många valmöjligheter där.

Jag undrar hur man går till väga vid dessa renoveringar?! Vem tar man kontakt med? Jag är som sagt väldigt dålig på bygg. Någon måste ju kolla detta med kök möjligheten. Vad för slags arbete som krävs.
Är det rörmokare som är första stegen för mig när jag har exakta måtten på lägenheten? Måste man betala direkt, eller kan man få dit en rörmokare för att få ett slags kostnadsförslag? Vill ju´inte betala utifall inget görs.

Är tacksam för alla tänkbara svar
 
A
Du vända dig till flera olika byggföretag, badrums och köksfirmor så får dom skicka en offert till dig så du kan jämföra. Glöm inte att ta referenser bara! :)
 
Angående köket så tror jag inte att rörmokarn är problemet. Ta kontaktmed någon mindre byggnadsfirma som kan titta på det.
Även ikea har hatverkshjälp, samarbete, som kan ordna köksdelarna. givetvis krävs att du köper ikeakök. Köket kan kosta från 60.000- hur mycket som helst. Allt är beroende på vilka komprimisser du vill göra?

För badrummet tycker jag du ska ta kontakt med en plattsättningsfirma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.