Hej,

Jag har nyligen köpt hus och genomfört totalrenovering. Beställde ett helt nytt duschrum med toalett och fick nya rör dit för ca 3 månader sen. I början fungerade det hur bra som helst men efter någon månad började vattnet rinna undan långsammare och långsammare. Nu är vi inne på slutet av andra månaden och vattnet rinner inte alls.

Jag öppnade upp alla rör under handfatet för att rensa bort eventuell smuts men det fanns inget. Allting var rent då det är helt nytt. Däremot var det konstiga att längst ner på röret så rann vattnet hur bra som helst, så fort jag lyfte upp den ur röret. Upprepade detta några gånger med samma resultat.

Jag har inga problem med att vattnet stannar på andra ställen. Skulle vara tacksam för eventuella förslag som jag kan ta upp med rörmokaren när han kommer. Han installerade rören och vill gärna förstå på förhand vilka alternativen är.

För att detta inte skulle vara nog så genomfördes en dränering drygt 2 månader sen. Där det uppdagades att rören från avlopp, dagvatten och spill är kopplade till samma rör utåt. Kan detta ha något att göra med stoppet?
 
Det är tydligen stopp i röret. Har du försökt rensa det gråa röret som går ner i golvet?
 
  • Älska
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Forumets vanligaste avloppsfråga med rätt symptom och allt. Det är stopp lägre ned i stammen, troligen p g a fett/olja/tvål från kropps/handprodukter. Rensa med ett rensband i röret i golvet, dra det fram och tillbaka hårt i cirka tio minuter (det känns som en evighet). Häll ned vatten med hög hastighet (stor vattenkanna, duschslang, vattenslang) så att skiten ger sig. Rensband:

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...-vvs/avloppsrensningsverktyg/rensband-024921/

En grafisk illustration som visar problemet (det gula fettstoppet):

Illustration av avloppsrör: rent och igensatt med förklaringar om vattenflöde och luftbubblor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
J Vos och 3 till
  • Laddar…
Hej,

Vanligtvis hade jag också trott att det är stopp i röret. Men detta är helt nytt, alltså installerat i september och det är november nu. Det finns inga tecken på att det är stopp längre ner. Kan det ha med lutning eller trycket att göra?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Forumets vanligaste avloppsfråga med rätt symptom och allt. Det är stopp lägre ned i stammen, troligen p g a fett/olja/tvål från kropps/handprodukter. Rensa med ett rensband i röret i golvet, dra det fram och tillbaka hårt i cirka tio minuter (det känns som en evighet). Häll ned vatten med hög hastighet (stor vattenkanna, duschslang, vattenslang) så att skiten ger sig. Rensband:

[länk]

En grafisk illustration som visar problemet (det gula fettstoppet):

[bild]
Jag ska åka och köpa rensband i helgen för att se om det är problemet. Dock väldigt märkligt då det är relativt nya rör ändå. Kan det verkligen bli stopp så snabbt?
 
kulle
Kanske har kommit flytspackel, fix/fogmassa som brännt i avloppet vid renoveringen
 
  • Gilla
Jonasdzm och 2 till
  • Laddar…
boschkenta
Hade samma problem häromveckan i ~3 år gammalt badrum, och då var det stopp 2 meter in i röret, nånstans där man skarvat ihop nytt och gammalt. Så det var förmodligen gammalt skit, kan vara samma här kanske? Rensband löste det snabbt.
 
  • Gilla
Solar53 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J JoshiSushi skrev:
Jag ska åka och köpa rensband i helgen för att se om det är problemet. Dock väldigt märkligt då det är relativt nya rör ändå. Kan det verkligen bli stopp så snabbt?
Om det vill sig illa. Värst är olika typer av produkter (krämer för hyn och hårdprodukter) och flytande tvål av olika slag. Och hår, har man lite längre hår eller låter hårstrån från t ex mustaschklippningen komma ned i avloppet så geggar det igen. Ju mer åt det hållet och ju modernare och mer snålspolande kran man har desto större är risken att drabbas. Tre år är i de sammanhangen lång tid.
 
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Ett knep som fungerar rätt bra i mitt handfat är att koka vatten och hälla i ett par gånger och sen låta kranen stå på en stund.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Har du kollat golvbrunnen? Det kan vara en grekoppling i golvet. Många nya husägare vet inte att insatsen under silen i golvbrunnen kan lyftas ur och då kan det finnas en renspropp där.
 
Håller med övriga om att det är typiska tecken på stopp. Men håller också med TS om att det inte ska inträffa efter 2 månader om man inte har någon extrem ovana eller om något är fel.

Du kan ju prova att lyfta på slangen som du gjorde i filmen men låta vattnet gå ned i röret och ha blandaren på så det fyller på. Så får du se om du fyller avloppsröret.

Har du kanske bilder från byggtiden så man kan se hur avloppet är draget?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.