Hej

Har läst en massa trådar om hur man ska såga ut bänkskivan för spishäll, har sett att folk pratar om att man har 0.6 -1 cm på sig att få det rätt, men i min spis har jag bara +- 0.1cm på mig när jag ska såga. Har jag fattat rätt i instruktionen om hur stort mitt hål ska vara? Alltså att hålet får 490-492mm samt 560/562mm känns sjukt svårt att såga så rakt

Jag tolkar också instruktionen om att ytan under spisen ska vara fri, innebär det att den här plankan (bild 3) ska sågas bort
 
  • Illustrerad installationsguide för Ikea FOLKLIG, med mått, avstånd och verktyg för korrekt montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av monteringsanvisning för Ikea-möbel, med måttangivelser och säkerhetsvarningar, visas på smartphone.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en skåpdörr, öppet vitt skåp med hyllstödshål, oskarp bakgrund, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror du blandar ihop de olika marginalerna. Enligt den måttsatta bilden har du 27 mm till godo innan det blir "fel", dvs hålet blir för stort för att täckas av hällen. En del hällar har en betydligt mindre "krage" och där får man inte göra några stora misstag.
Att hålet sen ska hålla en viss tolerans är nog mest för att det ska gå att sätta fast hällen på rätt sätt. Men att såga med en precision på +/- någon millimeter är inte så svårt. Kolla vart fästpunkterna är innan och var extra noggrann där.
 
  • Gilla
tornatt och 1 till
  • Laddar…
Okej, jag förstår, det låter ganska vettigt, så sågar jag med måtten jag skrev har jag hela 18 mm innan jag har sågat helt fel

Men hålet ska alltså vara måtet jag skrev?
 
A
tornatt tornatt skrev:
Okej, jag förstår, det låter ganska vettigt, så sågar jag med måtten jag skrev har jag hela 18 mm innan jag har sågat helt fel

Men hålet ska alltså vara måtet jag skrev?
Ja det är rätt mått
inte säkert att ikea har lyckats lista ut toleranskedjan....
Men det brukar vara bladfjädrar som man monterar runt hällen för att hålla den på plats
troligtvis är måtten för att fjädrarna skall få plats och max måttet för att de skall göra sitt jobb.
blir det mindre får du inte ner hällen blir det större kommer hällen åka runt i hålet .
att hålla 1mm när går fint med en kvalitativ sticksåg
du tejpar med en bred maskeringstape där hålet skall vara och mäter ut exakt och ritar på tejpen, borrar i hörnen kör med sticksågen, så vore det fan om man vinglade mer än tjockleken på det ritade sträcket
 
  • Gilla
tornatt
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ja det är rätt mått
inte säkert att ikea har lyckats lista ut toleranskedjan....
Men det brukar vara bladfjädrar som man monterar runt hällen för att hålla den på plats
troligtvis är måtten för att fjädrarna skall få plats och max måttet för att de skall göra sitt jobb.
blir det mindre får du inte ner hällen blir det större kommer hällen åka runt i hålet .
att hålla 1mm när går fint med en kvalitativ sticksåg
du tejpar med en bred maskeringstape där hålet skall vara och mäter ut exakt och ritar på tejpen, borrar i hörnen kör med sticksågen, så vore det fan om man vinglade mer än tjockleken på det ritade sträcket
Toppen, då kör jag på det!
Tror du jag har fattat rätt att den plankan jag pekar på i underskåpet ska bort också? Den plankan sitter längst fram i underskåpet, på övriga inderskåp sätter man fast bänkskivan i den
 
A
tornatt tornatt skrev:
Toppen, då kör jag på det!
Tror du jag har fattat rätt att den plankan jag pekar på i underskåpet ska bort också? Den plankan sitter längst fram i underskåpet, på övriga inderskåp sätter man fast bänkskivan i den
om du har en induktionshäll måste finnas luftspalt, men om du med stängda lådor har luftspalt spelar det ingen roll.
å andra sidan spelar den ingen roll efter att du monterat skåpet så den kan du ta bort
 
  • Gilla
tornatt
  • Laddar…
Min häll från Ikea ligger lös och rör sig inte för det, samma med brorsans. Min monterade jag själv och brorsans monterade fackman.
 
A
A Avarell_Dalton skrev:
Min häll från Ikea ligger lös och rör sig inte för det, samma med brorsans. Min monterade jag själv och brorsans monterade fackman.
det fixar ju målaren
lite fel är ju oxå lite rätt
men inte fan skall den sitta löst ,
är det någon som tror att det sitter en oduglig ingenjör i timmar, dagar, år och konstruerar en fastsättning av en produkt om det inte behövs?
 
vad är det för vapen du tänker använda för sågningen egentligen, det borde inte vara några större problem att såga inom toleransen?
 
Düsseldorff
Håller helt med. 2 mm är ju gott om spelrum även för en riktigt darrhänt sågare.
 
Det gick väldigt bra att såga, tack för hjälpen alla! Spisen passade bra och vi tog bort den för att lägga en silikonlist

Sen lyfte vi bort spisen och ett utav fästena fastnade i trät och rev sönder en bit av laminaten på vägen upp.
Den går nästan 1cm utanför spisen, den trycks ihop ganska bra så det syns inte super mycket med spisen på, men vad kan jag göra för att täppa till det här och undvika fukt och försöka göra det lite snyggare än det är nu
 
  • Tumstock mot vit vägg, mått markering vid 20 cm, grått objekt nära, borr i bakgrunden, inomhus belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av en skadad spånskivemöbel, lacken och översta lagret är flagnat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spruta in lite lim och kläm ihop under torkningen.
 
useless useless skrev:
Spruta in lite lim och kläm ihop under torkningen.
Jag misstänkte det! Vilken typ av lim ska jag ha för att inte sabba det här mer?
 
Vanligt trälim.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
S
Jag skulle säga våtrumssilikon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.