Har ett uterum på ca 50kvm, där glaspartierna är vår/sommar/höst men inte vinter. Taket är råspont, med underlagspapp och takpapp. Under trallen finns cellplast 70mm. Uterummet är anslutet till huset mot befintliga takets takstolar och jag har skapat en snygg luftspalt på ca 8cm från tak in till uterummet ifall man någon dag vill isolera taket i uterummet så kan flödet fortsätta upp till befintliga taket och ut genom ventilationen.

Nu till min fråga. Jag har valt att inte isolera taket ÄN, men nu när det börjat bli kallt ser jag redan att det har bildats frost på råsponten i uterummet. Vad gör man? Är detta normalt och kan jag låta det vara eller behöver man isolsera taket för att råsponten inte ska bli skadat? Råsponten är målad ska tilläggas.
 
  • Tak och regelverk inomhus med snö på utsidan av fönster, tänd lampa synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Det blir frost pga att det inte är uppvärmt.
 
Jo det förstår jag, men min fråga är mer.... klarar sig råsponten av att det bildas frost på den varje vinter? Eller kommer man behöva isolera så inte något skadas?
 
RoTe
Du skriver ju att det är målat så vad exakt är du orolig över? Du vet att man kan ha målad träfasad va?
 
Absolut. Men resterande delsr i uterummet har knappt någon frost medan endast råsponten har det. Därav min fundering.
 
RoTe
A Alen Rastoder1 skrev:
Absolut. Men resterande delsr i uterummet har knappt någon frost medan endast råsponten har det. Därav min fundering.
Har du missat fönsterglasen?
 
Haha alltså... jag VET. Men jag pratar endast råsponten. Funkar det eller funkar det inte i längden?
 
Det fungerar med obehandlad råspont på kalla vindar och under många carport tak så om du inte har valt att måla med nån helt galen färg bör det funka för dig också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.