Hej på er

I ett av våra hus vill vi öka golvytan på övervåningen lite genom att flytta ut ett par av stödbenen i takstolarna. Från takstol till yttervägg har vi nu ca 200cm. Det vore fint att flytta ut stödbenen runt 150cm. Jag vet att det kräver bygglov, men det tar vi när tankeverksamheten är klar och nya ritningar finns.

Byggår 1959.
Takstolarna sitter på cc 120
Snözon 1,5
Takvinkel 39°

Ritning på takstol:
Teknisk ritning av takstol, skala 1:20, detaljerade mått, snitt A-A, konstruktionselement, svartvit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helst behåller jag taktjockleken så mycket det går för att ha kvar befintlig takhöjd.

- Jag planerar alltså inte att ta bort stödbenen helt, utan flytta ut dessa 150-ish cm = runt 50cm in från yttervägg.
- Jag planerar inte att göra det här på varje takstol, utan på 2 eller 3st i varje ände av huset, dock ej den takstolen närmast en gavel.

Kan jag "bygga ny" takstol intill dom jag planerar att flytta stödbenen på? Typ skruvlimma på nya överarmar och hanbjälkar på redan befintliga av lämpligt material? Kanske behövs det inte?

Är det enklare att sätta en balk istället?

Extrafråga:
Vad är den lilla 2"x4" på ritningen som syns på insidan av varje stödben?

Många frågor...
Mvh
 
Jag är ingen konstruktör men i en dylik takstol så sitter nog stödbenen där de sitter för att den ska klara de laster som är aktuella. Om du gör som du vill så blir antagligen hela takstolen för klen. Inte för att jag tror att hela taket skulle rasa in men det är ändå tveksamt. Du kanske skulle behöva öka höjden på takregeln med 50% för att kompensera.
 
Jag betvivlar att det som önskas är kompatibelt med de befintliga takstolarna. I en sk Svensk takstol så har jag för mig att det kan vara ok att flytta infästningspunkterna för stödben och hanbjälke ngn dm åt ena eller andra hållet utan att hållfastheten påverkas allt för mkt. Om man sedan i detta specifika fall noterar att stödbenen är ovanligt grova och sitter mkt väl fastspikade så förefaller det ännu mer tveksamt att det öht är lämpligt att röra ngt alls i denna konstruktion. Dessutom är högbenen skarvade vilket ytterligare försvagar konstruktionen, och rimligtvis gör det ännu mer olämpligt att flytta ut stödbenen långt så att skarvarna får ta böjande last.

Konsultera en takstolskonstruktör är ett måste.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
BirgitS
Ett problem man ofta möter på i forumet på Byggahus.se är att man vill flytta stödbenen i sidled (för att göra större eller mindre kattvindar) eller ta bort dem helt och hållet. Det enkla svaret är att detta i de flesta fall kräver en förstärkning av högbenen/överramen. En fullt möjlig åtgärd med som regel omfattande konsekvenser, eftersom stora delar av vindstaket måste rivas.
https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol
En av Justus Anderssons utmärkta artiklar.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.