Som rubriken lyder behöver jag en koppling som passar mina 17mm rör som har gått till ett gammalt element som nu ska gå vidare med 15mm rör istället! Har letat runt lite men hittar inga kopplingar till 17mm? Någon som vet vad jag ska leta efter? Här är en bil
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Eklundh och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
Eklundh och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
2st RSK 1945345 - Vatette Stål 10
2st RSK 1940337 - Rak koppling 18x15

Byt ut klämringarna i mässing i 18mm ändan till dom röda i plast. Använd samma 18mm muttrar.
Tänkte mest säga tack för lösningen och tråden, och säga att den fortfarande är aktuell många år senare för oss med äldre hus.
 
  • Gilla
ådal och 2 till
  • Laddar…
Sök på RSK följt av respektive nummer så får du träff på bl a rskdatabasen, där finns länkar till monteringsanvisningarna.
 
Tack här och speciell maestron @Krilleman som tipsade, jag använda mig igår av denna lösning för min 17mm järnrör för att bygga övergång till 15 mm pex. På Ahlsell visste dom inte om denna lösningen men hade iaf Vattete stål 10 (1945345). Jag berättade för dom att jag läste på Byggahus forumet att denna hylsan skall fungera för 17mm järnrör.

Såg att MMA har liknande som "helhets" produkt som heter Stålrörskoppling (https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-stalrorskoppling-utv-10/) med 3/8 utvändig gänga sen.
 
  • Gilla
Fjonk
  • Laddar…
hansulainen hansulainen skrev:
Tack här och speciell maestron @Krilleman som tipsade, jag använda mig igår av denna lösning för min 17mm järnrör för att bygga övergång till 15 mm pex. På Ahlsell visste dom inte om denna lösningen men hade iaf Vattete stål 10 (1945345). Jag berättade för dom att jag läste på Byggahus forumet att denna hylsan skall fungera för 17mm järnrör.

Såg att MMA har liknande som "helhets" produkt som heter Stålrörskoppling ([länk]) med 3/8 utvändig gänga sen.
MMA's lösning du länkade är lite mer bombsäker. Används till osynnliga utrymme såsom undertak, industri, källaren i större fastighter osv. Nackdelen är att de är klumpiga och bygga på mycket i längd. VA's lösning är en snyggare lösning och är ingen problem att använda till radisar hem hos folk.
 
  • Gilla
hansulainen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.