Hej alla!
Ny i forumet och skulle behöva lite experthjälp.

Håller på att riva badrumsdörren tillsammans med karm, list och tröskel. Huset är från 1940 talet så inga mått eller regler stämmer överens med dagens.

Jag har rivit tröskel och dörrlister in och utsida. Karm kvar men jag kan inte avgöra om det sitter en regel mellan vägg och karm eller om karmen är hela biten. Inte lyckats hitta någon glipa att separera de heller. Hittar varken skruv eller spik i karmen så jag vet inte hur den är ditsatt. Någon som sett något liknande eller vet mer, dela gärna med er.

Tack
 
  • Slitet dörrfoder med flagande färg och synligt trä i en inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med vit dörr, ojämna kanter, trälist, slitage, och en strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av dörrkarm med slitage och flagande färg vid en konstruktion av svart kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
F Frejko skrev:
Hej alla!
Ny i forumet och skulle behöva lite experthjälp.

Håller på att riva badrumsdörren tillsammans med karm, list och tröskel. Huset är från 1940 talet så inga mått eller regler stämmer överens med dagens.

Jag har rivit tröskel och dörrlister in och utsida. Karm kvar men jag kan inte avgöra om det sitter en regel mellan vägg och karm eller om karmen är hela biten. Inte lyckats hitta någon glipa att separera de heller. Hittar varken skruv eller spik i karmen så jag vet inte hur den är ditsatt. Någon som sett något liknande eller vet mer, dela gärna med er.

Tack
Brukar vara spikade med ett par 5". Efter alla lager med färg kan de vara svåra att se. Men man brukar kunna känna dom i springan. Använd tigersåg eller feinsåg för att kapa av spikarna.

Det borde sitta regler bredvid, annars sitter inte den karmen fast så bra.
 
surris surris skrev:
Brukar vara spikade med ett par 5". Efter alla lager med färg kan de vara svåra att se. Men man brukar kunna känna dom i springan. Använd tigersåg eller feinsåg för att kapa av spikarna.

Det borde sitta regler bredvid, annars sitter inte den karmen fast så bra.
Ok tack, nu fick jag bort den med hjälp av en såg. Konstigt nog så var karmen iskruvad i gipsen.

Min fråga är nu om jag kan borra direkt i lättbetongen med karmskruv? Vet att det saknas lite, kan man fylla igen tomrummet med något eller bara låta det vara?
 
  • Vägg med skadad puts nära ljusbrytare, exponerad grov konstruktion, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett modernt badrum under renovering med synliga väggskador och byggdamm. Svartvitt kakel, toalett, handfat, handdukstork.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.