Vi planerar att bygga en garderob med skjutdörrar på ett 15-mm klickgolv. Kan man skruva fast skenorna till garderoben på golvet? Golvet blir ju inte flytande då längre. Om inte, hur gör man då (spånskiva innanför golvskenan)?
 
Dubbelhäftande tejp räcker för att hålla skenan på plats. Dörrarnas tyngd hjälper ju också till när det är monterat och klart.
 
Nu ser det ut som om jag spammar golvforumet, men jag har faktiskt en fråga angående detta också! :D

Står inför precis samma problem! Skall sätta skjutdörrar på klickgolv, vad händer om man skruvar fast skenan i golvet?! Vad händer om golvet inte längre är flytande? Har som sagts i annan tråd ingen erfarenhet av klick-laminat.

Skall kanske också nämna att jag kommer ha skjutdörrar vars tyngd kommer att tas upp av den nedre skenan, dvs. den som står på golvet!

/Johan
 
Lyfter denna tråd. Står inför samma "problem". Sklle gärna vilja lägga parkettgovet inunder garderobe. Någon som har erfarenhet av det?
 
Har lagt ett golv hos en bekant med en sån skena på och det fungerar alldeles utmärkt att använda dubbelhäftande tejp. Tror til och med att det ingick i dörrsatsen. Det bör ju vara en tejp av bra kvalitet som inte släpper efter 5 år. Clas Ohlson har en tejp som sitter fruktansvärt bra.
Kommer inte ihåg exakt hur bottenskenan såg ut eller om det fanns plats för skruv, men risken finns ju att det endast går att skruva i själva hjulbanan. Då kommer ju skruvskallarna att göra att dörren studsar till lite vid varje skruv.
 
"Skall sätta skjutdörrar på klickgolv, vad händer om man skruvar fast skenan i golvet?! Vad händer om golvet inte längre är flytande?"

Om golvet inte kan röra sig fritt kommer det att bula upp nånstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.