Bor i ett hus på 60 kvm uppvärmning ved o direkt el​

Någon med erfarenhet av Julas Qlima och polarpumpens Polario Slimline12? Är billiga just nu.​

Eller tips på andra under 10000:-​

 

slimeline Värmer 10 - 95 m². Bara där så tappar man ju intresset. Den kommer inte räcka dina behov.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Attitudeswe
När man måste betala 8500kr för installationen så vill man väl inte ha budget hårdvara för 5000kr?
 
  • Gilla
SanDitt och 1 till
  • Laddar…
Henke1993 Henke1993 skrev:

slimeline Värmer 10 - 95 m². Bara där så tappar man ju intresset. Den kommer inte räcka dina behov.
60 kvm ligger väl precis mitt i intervallet?

Den kommer säkert att fungera utmärkt. Inte riktig lika energieffektiv som de dyraste men bra mycket bättre än direkt el.
 
Ulltand Ulltand skrev:
60 kvm ligger väl precis mitt i intervallet?

Den kommer säkert att fungera utmärkt. Inte riktig lika energieffektiv som de dyraste men bra mycket bättre än direkt el.
Är det inte den modellen som ”bara” har 2års garanti mot mera normala 5år.
Frågan är då om säljaren inte tror på lång livslängd och går den sönder tidigt så blir det kanske inte billigare än direkt el.
gäller att få den installerad till en riktigt vettig peng om den blir kortlivad och utan garanti.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Är det inte den modellen som ”bara” har 2års garanti mot mera normala 5år.
Frågan är då om säljaren inte tror på lång livslängd och går den sönder tidigt så blir det kanske inte billigare än direkt el.
gäller att få den installerad till en riktigt vettig peng om den blir kortlivad och utan garanti.
Garantitid är inte detsamma som livslängd. Brukar 5-årspumparna efter 5 år? I så fall är det kanske mer lönsamt att köpa en riktigt billig som havererar efter 2-år.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Garantitid är inte detsamma som livslängd. Brukar 5-årspumparna efter 5 år? I så fall är det kanske mer lönsamt att köpa en riktigt billig som havererar efter 2-år.
Stämmer bra att livslängd inte är detsamma som garantilängd.
Men om det är ganska lång garantitid så borde rimligen tillverkaren tro på produktens hållbarhet och lämna längre garantitid.
Som jag skrev så tycker jag att det ska vara en riktigt vettig installationskostnad på en modell med kort garanti så det inte svider så mycket om den skulle haverera år 3 eller 4.
Man kan ha otur med en ”märkespump” och att den havererar mellan år 5-6 men det är ganska ovanligt .
Skillnaden kan även vara att det finns reservdelar till märkesmodeller att hitta ganska enkelt men kanske inte till mera ovanliga modeller.
Reservdelar är dock sjukt dyra !

Känns priset rätt till vad man får så är det bara att köra på oavsett modell.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.