¤ akila ¤ skrev:
Sambon har lovat mig att v-rummet ska va klart till jul och det innebär då att vi har en härlig murspis med insats, typ keddy. Problemet är att jag har bara en vag känsla av hur den ska se ut och behöver er hjälp! Till att börja med är det ett gammalt trähus med den gamla känslan kvar och vi vill ha en spis i vit puts som passar. Alltså INTE dom där hemska plåthistorierna som är moderna nu. Så snälla lägg in lite bilder!!
Rörspis är fint, vit puts, värmer bra, kan man bygga själv!
Valter i Rönninge
 
  • Rörspisen Haga - hörn.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har vi en nisch!
 
  • Namnlo_st_21.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ValterP
  • Laddar…
Nu är sambon snart färdig med murningen och på måndag kommer han som ska putsa till den. Ska bli kul!

Tack för alla bilder på mysiga eldstäder :) Men jag undrar varför det är, i en del, så stora "hål" för eldstaden, tex spisen som TorpSara lagt in? Såg dom ut så när dom va i bruk?
 
Jag tror att i vår sk. "kistspis" så ställde man en glödkorg som värmde upp rummet. Senare har det nog stått en kamin där. De andra rörspisarna är nog öppna för att inte stänga in ljuset. Elden var ju den enda ljuskällan ända tills fotogenlampan blev var mans egendom. De fungerar rätt bra ändå eftersom de har rörkonstruktion och mycket murmassa som värms upp.
 
Vi hann klart med vårt vardagsrum till jul :) på så när smådetaljer som måla lister och sånt... Tänkte visa hur vår murspis blev. Visst är den lite "sne och vinn" (första gången sambon murade) men den matchar det "snea och vinna" huset :rolleyes: Vi är iaf supernöjda!!

OT: Han som putsade spisen är med sin häst statist i filmen Arn. Tyvärr fick vi reda på det efter att han va färdig. Iofs tur för honom att slippa alla frågorna...
 
  • DSCN0210.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.