Attitudeswe
När man eldat ett tag (2vedträn/timme) så har man ju en fin glödbädd efter ett tag.

Hur gör man bäst för att avsluta eldning utan att riskera att rök kommer in i rummet?

Nån gång har jag lagt i ett lite för stort vedträ och när 95% brunnit upp stängt lufttillförseln helt (ventil i fasad för tilluft och spjäll i kamin sammtidigt). En timme senare kan det då bli kallras i skorstenen och rök kommer in i rummet och hänger kvar 1-2 veckor.

Jag har FTX med rätt undertryck.

Så: Hur avslutar man eldningen bäst? Nått litet vedträ sista ilägget och sen hålla luften öppen tills all glöd svalnat ventilerar väl ut väldigt mycket värme, men är det så man skall göra?
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Nån gång har jag lagt i ett lite för stort vedträ och när 95% brunnit upp stängt lufttillförseln helt (ventil i fasad för tilluft och spjäll i kamin sammtidigt). En timme senare kan det då bli kallras i skorstenen och rök kommer in i rummet och hänger kvar 1-2 veckor.
Om rök hänger kvar i rummet veckovis måste du ha fel på din ventilation, fixa ventillationsanläggningen (eller sluta elda)
 
  • Gilla
whak och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Jag har inget fel på min FTX. Den är intrimmad för 2 år sen och byter 150l/s. Men om vardagsrummet blir "rökfyllt" så sätter det sig i soffan och så.

Det är ju avslut när man lägger sig för natten då man kanske stressar och stänger kaminen nån kvart tidigare än optimalt som det riskerar att hända. Kaminen har kanske 100 gram brännbart kvar och ofta pyr det ut genom skorstenen, men då jag har utanpåliggande plåtskorsten så händer det att den kyls för snabbt och skapar kallras...
 
coconut
Varför krångla till det? När du har tycker det är dags att sluta elda, låt det brinna ut. När glöden är slut kan du stänga spjället. Ventilen på väggen kan du nog stänga tidigare.
 
  • Gilla
galento och 5 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag har inget fel på min FTX. Den är intrimmad för 2 år sen och byter 150l/s. Men om vardagsrummet blir "rökfyllt" så sätter det sig i soffan och så.

Det är ju avslut när man lägger sig för natten då man kanske stressar och stänger kaminen nån kvart tidigare än optimalt som det riskerar att hända. Kaminen har kanske 100 gram brännbart kvar och ofta pyr det ut genom skorstenen, men då jag har utanpåliggande plåtskorsten så händer det att den kyls för snabbt och skapar kallras...
Sluta elda, om ventillationen är felfri måste du vara överkänslig.
 
Det skall inte bli kallras om det är en riktig stock på kanske 2 dygn efter eldande - är det kaminrör är det annan sak då de inte lagrar lika mycket värme.

att draget vänder rökgången innan eld och glöd brunnit ut helt är livsfarligt pga. risk för kolmonoxid-förgiftning och det kan man dö av.

På mig låter det som att huset är för tätt och för lite luftinsläpp när du eldar och när värmen blir mindre och därmed draget i rökgången minskar av den mindre värmen så tar din FTX över med starkare sug och försöker använda din rökgång som intag av friskluft och då börja det lukta rökt korv.

med andra ord ställ upp ett fönster som prov under slutet av eldningen och se om problemet blir mindre.

träkol som ligger och glöder i askan är storproducent av kolmonoxid och det måste du verkligen säkra att draget i rökgången inte vänder innan allt har fullständigt brunnit ut - typ först dagen efter...

annars är det i mina ögon eldningsförbud till du har fått ordningen på tilluften till kamin/öppna spisen under eldningen och att draget inte vänder i stocken/kaminröret inom 24-48 timmar efter eldningen.
 
  • Gilla
kisumisu och 4 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Jag kan prova stänga tilluft till kaminen då, men låta fasadventilen vara öppen till morgonen därpå. Blir kanske kallt golv, men bättre det än röklukt...

Utanpåliggande kaminrör i plåt 6m högt

Kolmonoxid beror väl på om kallraset är stort eller litet?
 
Stänger aldrig kaminens tilluft och rör inte rummets tilluft.
Men är ju kaminberoende.
 
Attitudeswe
A AndersS skrev:
Stänger aldrig kaminens tilluft och rör inte rummets tilluft.
Men är ju kaminberoende.
Nån gång måste man ju göra huset tätt igen. Hur många timmar efter sista ilägg?
 
  • Gilla
Aron72
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Stänger aldrig kaminens tilluft och rör inte rummets tilluft.
Men är ju kaminberoende.
Jag stänger ingen tilluft på vår gamla klassiska kakelugn, stänger bara luckorna när glöden börjat falna (om man kört med öppna luckor för att det är mysigt), samt stänger spjället uppåt skorstenen med ca hälften. Tilluften hämtas under huset och har inga spjäll man kan påverka.

Inget baksug förekommer, inte ens när man har köksfläkten på fullt blås.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag stänger ingen tilluft på vår gamla klassiska kakelugn, stänger bara luckorna när glöden börjat falna (om man kört med öppna luckor för att det är mysigt), samt stänger spjället uppåt skorstenen med ca hälften. Tilluften hämtas under huset och har inga spjäll man kan påverka.

Inget baksug förekommer, inte ens när man har köksfläkten på fullt blås.
Gissar att du inte har nån felaktig FTX som krånglar till det?
 
Attitudeswe
Såhär

ser det ut nu 22:10 när jag vill stänga för natten...
 
Låt det brinna ut och stäng imorgon
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Gissar att du inte har nån felaktig FTX som krånglar till det?
Nej det är i detta fallet en stuga från 1890-talet, självdrag och rätt kasst isolerad överlag. Kakelugnen får god hjälp av en Daikin Caldo xrh40 för att sprida värmen i huset och skapa jämn temp i större delen av kåken. De fungerar i symbios tack vare "öppen spis" funktionen på denna kraftiga men ändå hyfsat tysta LLVP.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Nån gång måste man ju göra huset tätt igen. Hur många timmar efter sista ilägg?
Nu har jag förvisso självdrag så all ventilation ska ske genom murstocken i mitt hus men jag stänger aldrig kaminens spjäll. Dels för att jag eldar i den varje dag och dels för att det inte är värt det.

Stänger man spjället i exakt rätt tidpunkt så kan man ju såklart spara på lite värme som annars skulle ha ventilerats ut men man riskerar i mitt tycke betydligt mer genom att göra så. Kolmonoxidförgiftning och död.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.