Hej,

Jag bor i en nybyggd villa i Stockholmsområdet. Nu när det har snöat har jag upptäckt att det är två ställen där snön smälter vid husgrund, trots att det är flera minus ute.

Grunden är platta på mark

Är detta normalt?

Tänker att det läcker säkert en hel del värme från huset då.
 
Claes Sörmland
Ja det läcker värme där av någon anledning. (Eller så har någon saltat där...)
 
Den ena platsen är på samma plats som elskåpet och den andra är på altanen vid altandörr. Men jag har två likadana altandörrar och snön smälter bara framför den ena.
 
R
H Haggis1 skrev:
Den ena platsen är på samma plats som elskåpet och den andra är på altanen vid altandörr. Men jag har två likadana altandörrar och snön smälter bara framför den ena.
Jag antar att du har L-element på ditt hus vilket innebär att elementet har bara 100mm cellplast utåt sett så det. Detta beror på att nedförning av väggvikten kräver betong under sig i kantbalken..
Vid elskåpet antar jag att du menar fasadmätarskåpet där du har din elmätare, där brukar man ibland behöva ta bort lite cellplast ur L-elementet för att få in alla elslangar, fiberslang mm.
Vad som händer vid dina altandörrar är det svårare o röna om…
 
  • 3D-modell av ett avsnitt av en byggnad, visar väggstrukturer, isolering och fundament.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rejäl skrev:
Jag antar att du har L-element på ditt hus vilket innebär att elementet har bara 100mm cellplast utåt sett så det. Detta beror på att nedförning av väggvikten kräver betong under sig i kantbalken..
Vid elskåpet antar jag att du menar fasadmätarskåpet där du har din elmätare, där brukar man ibland behöva ta bort lite cellplast ur L-elementet för att få in alla elslangar, fiberslang mm.
Vad som händer vid dina altandörrar är det svårare o röna om…
Exakt, snön smälter vid fasadmätarskåpet. Där går 3 stycken 50mm gula rör för elen och fibern.

Vad jag kan se från bildernas går rören på insidan av isolering.
 
  • Gult vägbom vid byggarbetsplats, områdemarkeringar syns, ingen genomfartsskylt, armeringsjärn och betongkonstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
H Haggis1 skrev:
Exakt, snön smälter vid fasadmätarskåpet. Där går 3 stycken 50mm gula rör för elen och fibern.

Vad jag kan se från bildernas går rören på insidan av isolering.
Men dom kan ha gjort ett större hål i botten kanske? Detta är ingett att oroa sig för..
När det är snö emot grunden så smälter snön bort tydligt runt huset i alla fall på mitt hus..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.