Alltså är denna hösten nåt utöver de vanliga när de kommer till fuktigt väder eller vad? Och de märks även inomhus...Vi har nu i höst nästan konstant 65-70 % inomhus..endast om solen lyser går de ner till ~50-55 %.

Dethär stressar mej....under hur lång tid kan de va så innan huset möglar ihop?
 
BirgitS
Några år kanske?
I alla fall längre tid än det är kvar tills du behöver börja värma upp huset.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Några år kanske?
I alla fall längre tid än det är kvar tills du behöver börja värma upp huset.
Verkligen? Trodde de redan efter några veckor fanns förhöjd risk... 😐 Jag är neurotisk när de kommer till fukt och mögel.. 😬
 
BirgitS
Många tror att en hög luftfuktighet och mögel hänger tätt ihop. Detta antagande är dock felaktigt, eftersom risken för mögel uppstår först när luftfuktigheten överstiger 80 %. Det är därför ett utbrett missförstånd att ett rum bör vara så torrt som möjligt om man vill undvika mögel. Dessutom kräver mögel vatten i flytande form för att kunna bildas och utveckla sig, eftersom det är hygroskopiskt och lever av vatten.
https://www.condair.se/halsa-och-op...ning/hog-luftfuktighet-ar-inte-lika-med-mogel
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag känner som TS, gick över 70% nyligen. Märktes på att saker aldrig blev torra och vissa trägolv betedde sig märkligt trots korrekt läggning. Det är ju inte säkert att mätplatsen är den plats där det är högst heller.

Jag började kolla efter avfuktare. Kom upp förslag på portabel AC med denna funktion och jag insåg att jag redan hade det :) Ställde den rätt centralt i öppen planlösning men med golv som tål vatten och slang till golvbrunn. Första natten jag körde kom det ner till 55%. Steg över dagen, är väl mycket som sugit åt sig och torkar upp. Nästa natt 65->42. Fortsatt i den riktningen och det märks att huset mår bättre. Har ju varit en extrem tid fuktighetsmässigt. Inatt var det neråt 6 grader ute så snart löser sig väl problemet av sig självt, som nämnt ovan
 
Befuktning ökar värmebehovet

Man kan höja ett rums relativa fuktighet genom att befukta i rummet eller genom att befukta tilluften i tilluftaggregatet.
Befuktning kan ske med ånga eller med vatten som strilas genom luftflöden. Båda alternativen kräver värmetillskott. Vid ångfuktning åtgår värme i en ångpanna för att koka vatten till ånga.
Vid vattenbesprutning hämtas värme ur luften vars temperatur sjunker. Därför måste man värma luften till högre temperatur än vad man önskar att den uppfuktade luften skall ha, t. ex. 20 C.

I nedanstående Mollierdiagram har jag lagt in linjer för uteluft -5 C och ca 80 % RF (punkt 1) som värms till 20 C (punkt 2).
Om man önskar tilluft till rummet för 20 C och 50 % RF måste man vid befuktning med vattenstrilning höja lufttemperaturen till ca 33 C (punkt 3). Vid vattenbestrilning till 50 % RF sjunker temperaturen till 20 C.
Vid befuktning i rummet sjunker temperaturen på liknande sätt om inte externa värme tlllförs.

Aggregat för befuktning marknadsförs som billiga kylaggregat. De sänker temperaturen men ökad rumsfuktighet försvårar svettning och har begränsad kyleffekten och kan få motsatt verkan.

  • IMG_0905.jpeg
 
D DorisDoris skrev:
Alltså är denna hösten nåt utöver de vanliga när de kommer till fuktigt väder eller vad? Och de märks även inomhus...Vi har nu i höst nästan konstant 65-70 % inomhus..endast om solen lyser går de ner till ~50-55 %.

Dethär stressar mej....under hur lång tid kan de va så innan huset möglar ihop?
Du behöver en bra ventilation. Detta för att ventilera ut fukten
 
ROINE Hellström ROINE Hellström skrev:
Du behöver en bra ventilation. Detta för att ventilera ut fukten
Eller en avfuktare som "suger' fukten ur luften och låter den rinna bort som vatten.
Med ventilation kan du aldrig sänka fuktigheten lägre än fuktigheten i tilluften, med avfuktare och stängd ventilation kan det bli så torrt att du går svårt att andas..tip😉
 
ROINE Hellström ROINE Hellström skrev:
Du behöver en bra ventilation. Detta för att ventilera ut fukten
En normal familj. 2 vuxna och 2 barn. Generar cirka 10 liter vatten i ångform per vecka bara genom att bo i huset. En halv luftomsättning per timme är Boverkets minikrav. Det skall alla bostäder ha. Eller 0,35l/s per kvadratyta.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.