Hej, jag hade önskat lite vägledning vad gäller val av värmesystem. Begärt 5-6 offerter och är mer förvirrad än innan. Jag har kollat mest på luftvatten. I kort vill jag ha input kring följande:

  • Val av luftvatten mot bergvärme
  • Val av fabrikat
  • Vad har ni att säga om / erfarenheter utav
    • Bosch / IVT (om dom kan likställas?)
    • Vaillant
    • ...

Servicenätverk och reservdelar måste kunna fungera så jag tänker mig i skrivande stund att jag valt bort fabrikat som Panasonic, Mitsubishi mf. Rätt eller fel?

Värt att ta med i kalkyl är att vi vet redan idag att vi som familj kommer att "växa ur" huset om ett antal år och leta större, men detta kanske är 8-10 år bort. Med detta i åtanke har jag tänkt att jag vill ha en värmelösning som inte kostar mer inklusive ränta och amortering än vår anläggning gör idag på en horizont där allt är betalt om 6 år. Av denna anledning känns det som bergvärme faller bort, så ventilera gärna andra tankar. Faktorer här är förstås högre värde på huset med borrat hål och längre förväntad livslängd på en bergvärmepump även att garantierna inte är längre osv.

Om vårt hus
Strax utanför Örebro, huset byggt 1968, tegelfasad, treglas, välisolerad vind. 108kvm boyta och 40 biyta (ink garage) med sämre isolering, allt värms upp vattenburet. I garaget håller jag 10 grader vintertid.
Idag har vi pellets och gör av med ungefär 5 ton på ett år. Lite svårt att räkna på då vi även har en LLVP men först året vi bodde här (2021) körde vi enbart pellets då de var billigt då.

Min energiberäkning
Räknat på 6 pallar pellets / 5 ton och energiinnehåll i pellets på 5kWh/kg så gör vi alltså av med 25000 kWh/år. Pannans verkningsgrad kan vi bara säga är 80% då jag inget vet. Detta ger 20000 kWh värmebehov.

Lite påståenden från de olika säljarna
- Bosch är en IVT med annan loggo. Samma inverterstyrning, kretskort osv.
- IVT är INTE Bosch. Man kan inte kalla en Skoda för en Audi. Bosch säljer minst 5 olika fabrikat (nämnde dem vid namn) där IVT är "top of the line". Detta kan man se på garantierna men IVT har även ett övervakningssystem som larmar om fel och slår över pumpen i eldrift som Bosch saknar. IVT installerar bara via certifierade partners, tryggt och bra.
- Vaillant är byggda för det nordiska klimatet och är enda tillverkaren som uppger COP värden ner till -25, dessutom spec'ar dom högre framdrivningstemperatur än till exempel Bosch eller IVT. Kvalitetsmässigt är de bättre än Bosch, sämre än Nibe. Vill du påkosta dig lite så välj Vaillant över Bosch för bättre verkningsgrad, lägre ljudnivå etc. Servicenätverket i Sverige är bra och reservdelar finns på lager. (Från säljare som har både Bosch och Vaillant)
- Vaillant är budgetmärke, de är byggda för den sydeuropeiska marknaden och har inget bra servicenätverk eller bra reservdelslager i Sverige. Första hands supporten kan ingenting. Vi hade dem förut men de var så mycket strul att vi slutat sammarbetet med dem.
- Vaillant är inte inverterstyrd som Bosch/IVT är utan är on/off. Detta gör pumpen mycket innefektiv.
- Vaillant är inte inverterstyrd, korrekt. Men den har mjukstart och det spelar ingen roll vad man har.
- 6-7kW lämpar sig för ditt hus (två olika Bosch säljare).
- Du behöver en 9kW pump, en på 6kW skulle gå på fullvarv redan på hösten (IVT säljare).
- Luftvatten är idag så effektivt att i framtiden kommer nog ingen köpa bergvärme. Luftvatten kommer nog springa om bergvärme i effektivitet.
- Bergvärme är en mindre komplex teknik än luftvatten och kommer alltid att vara överlägset ur driftsäkerhetssynpunkt och livslängd.
- Bergvärme drar mer på sommaren så de är hugget som stucket
- Bergvärme ger en 5-10% högre besparing
- Bergvärme är 20% effektivare än luftvatten. Dessutom drar luftvatten som mest när elen kostar som mest.
- På grund utav olika normer för mätning av SCOP går de inte jämföra siffrorna mellan luftvatten och bergvärme. Bland annat mäts dessa värde upp på olika breddgrader vilket är fördelaktikt för luftvatten (så nämnde säljaren var men la inte de på minnet).

Mina offerter så långt
Alla offerter under är ink moms och ROT. Samtliga med wifi modul
LuftVatten
- Bosch Compress 7000i AW 7 (6kW -7/35). 151k SEK och inkluderar djutning av fundament för utedel, trådlös innegivare, magnetitfilter
- Panasonic Monobloc 9kw HP J-Gen (wh-mdc09j3e5). 141k SEK
- Vaillant Aero therm plus 75/6 utedel + Unitower Plus inomhusdel, wifi modul. 163k SEK
- Nibe något luftvatten 175k SEK (affärdad muntlig offert)

Bergvärme
- Bosch Compress 7800i LWMF 8 (2-8kW) 225k SEK
 
Redigerat:
Luftvatten skulle jag också ta, kanske kan du hitta en bättre beg. pump, Nibe är bra kvalitet.
 
Kollat lite efter ditt tips men hittade i princip ingenting alls. Mitt val föll till slut på en Vaillant.
 
A
men ratade du inte vaillanten i i din text ovan?
 
Tänker du på mina citat från de olika bolagen? Dessa är inte mina egna uttalanden utan jag letade sanning eller lögn bland dessa från er. Allt jag själv lyckats hitta kring Vaillant tyder på att de är bra grejer och service samt delar verkar finnas.
 
A
Aha
då går det ihop
 
  • Gilla
philsson87
  • Laddar…
Värt att tänka på:

Vilken effekt kan pumparna ge vid -15C ute?
Vilken temp behöver du på vattnet vid -15C ute?
Värmepumpar gillar låg temp på vattnet -> helst feta element / golvvärme

Redan ett krav på 50+ grader på vattnet sänker effekten men lägger du sen på låg utetemp dalar det ytterligare. Så fråga: Vilken effekt får jag vid -15C med 50 grader till elementen?
Kan du ha kvar pelletspannan som komplement när det är riktigt kallt?
Har du även ackumulatortank idag kan det bli en riktigt fin kombination.

LLVP är väl bättre än elspets som komplement men effekten är klart begränsad där med vid riktigt kallt väder.
 
Du kanske har ett radiatorsystem av typ 80/60 och då kan du behöva byta ut radiatorerna för att klara kall väderlek.

Alternativ installera en LLVP som komplement och för att få kyla på sommaren.
 
Alex3000 Alex3000 skrev:
Värt att tänka på:

Vilken effekt kan pumparna ge vid -15C ute?
Vilken temp behöver du på vattnet vid -15C ute?
Värmepumpar gillar låg temp på vattnet -> helst feta element / golvvärme

Redan ett krav på 50+ grader på vattnet sänker effekten men lägger du sen på låg utetemp dalar det ytterligare. Så fråga: Vilken effekt får jag vid -15C med 50 grader till elementen?
Kan du ha kvar pelletspannan som komplement när det är riktigt kallt?
Har du även ackumulatortank idag kan det bli en riktigt fin kombination.

LLVP är väl bättre än elspets som komplement men effekten är klart begränsad där med vid riktigt kallt väder.
Tack för dina tips och ideer. Att behålla pellets anläggningen hade varit riktigt trevligt. Tyvärr finns inte plats i pannrummet och en del av anledningen till bytet var att frigöra plats samt få ren renare anläggning, riva några väggar och bygga ut tvättstugan.
Nu minns jag inte exakt databladet men pumpen vi bestämt oss för, en luft vatten från Vaillant (Aero Therm Plus) har marknadens högsta framledningstemperatur samt specad effekt ner till -25C. Tyvärr har vi ingen akumulatortank, men skulle värmen vara ett problem så går det ju skaffa för framtiden. En LLVP har vi redan men hade hoppats slippa använda den för uppvärmning utan bara som AC på sommaren.
 
  • Gilla
Alex3000 och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Du kanske har ett radiatorsystem av typ 80/60 och då kan du behöva byta ut radiatorerna för att klara kall väderlek.

Alternativ installera en LLVP som komplement och för att få kyla på sommaren.
Nu minns jag inte termerna kring storlek på radiatorerna men vi har ett hus från 68, från eran av de "stora" radiatorerna som jag förstår. Så de ska finnas lagom mycket yta att alstra värme ifrån. De firmor som har varit här och tittat har sagt att det kommer fungera fint med luft vatten. Hoppas de har rätt och inte bara vill sälja 😁
 
philsson87 philsson87 skrev:
Nu minns jag inte termerna kring storlek på radiatorerna men vi har ett hus från 68, från eran av de "stora" radiatorerna som jag förstår. Så de ska finnas lagom mycket yta att alstra värme ifrån. De firmor som har varit här och tittat har sagt att det kommer fungera fint med luft vatten. Hoppas de har rätt och inte bara vill sälja 😁
Men panna från den tiden skulle jag säga att 80/60 är troligt. Om det är så du råka ut för att temperaturen börjar fall inne när utetemperaturen kryper ner mot -10. Men har ni isolerat och bytt fönster kan det gå vägen.
 
  • Gilla
philsson87
  • Laddar…
Nackdelen med att försöka köra så höga temperaturer som möjligt är att det knäcker kompressorerna i förtid. Bra att känna till.
 
R Real-House skrev:
Nackdelen med att försöka köra så höga temperaturer som möjligt är att det knäcker kompressorerna i förtid. Bra att känna till.
Bra poäng. Den modellen vi valt har en liten rolig teknisk skillnad mot konkurrenterna i att VS går hela vägen ut till utedelen. Detta ska ge högre framledningstemperatur på grund utav mindre förluster. Jag gick ivf på marknadsföringen och valde pump efter bland annat detta.
 
Finns pengarna, satsa på bergvärme
Vet om utedelen till luft- vatten som gått sönder efter 10år

Fick en IVT geo 612 med 210 m hål installerad i slutet av september för 236000kr
 
Redigerat:
  • Gilla
philsson87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.