Hej
Vi har en sommarstuga i norra Skåne och vi är där ett par helger per månad även under vintern.
När vi åker hem, ställer vi in värmepumpen på ca 15 grader och stänger aldrig av varmvattenberedaren. Vi stänger dock av vattnet till stugan.
Varmvattenberedaren är i ett förråd näst intill huset och förrådet är inte uppvärmt.
Jag har en värmefläkt som hoppar igång när temperaturen i förrådet kryper ner till ca 5 grader. Jag kan läsa temperaturen via en sensor som kopplat till wifi.

Idag kollade jag temperaturen både i stugan och i förråden för säkerhetskull. Inne i stugan är allt som ska.
I förrådet dock är temperaturen bara 2 grader och det verkar som att värmefläkten inte går igång. Det kan vara så att jag har glömt att koppla in den.

Det lär bli ca -10 grader nästa veckan på nätterna och förrådets temperatur brukar ligga 4-5 grader över temperaturen ute, så jag kan förvänta mig minusgrader i förrådet senare i veckan.

Nu kommer min fråga: Kan en vvb som är påslagen frysa ?
 
L Lund1968 skrev:
Nu kommer min fråga: Kan en vvb som är påslagen frysa ?
Nej, men kallvattenledningen till den och varmattenledningen från den kan.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Om varmvattenberedaren fungerar och är påslagen dvs att den är varm så fryser den inte.
Däremot så kan ev vattenrör till och från varmvattenberedaren frysa om utrymmet blir för kallt.
Jag var långsammare än.. på att skriva
 
Mats-S
Så frågan är hur mycket värme som VVB:n läcker ut i omgivning, samt hur välisolerat förrådet är? Har du tur så avger VVB:n så mycket värme att temperaturen håller sig över kring 0.

Inga grannar som kan rädda dig?
 
  • Gilla
Lund1968
  • Laddar…
Allt utan själva VVB fryser vid minusgrader, speciellt den del som sitter under VVB + alla rör som ligger i luften, samt alla kranar/blandare i dusch, kan bli dyrt. Men inga vattenskador om avstängningsventilen till KV sitter i varmt utrymme eller på frostfritt djup.
 
  • Gilla
Lund1968
  • Laddar…
Tack för alla svar.
Jag får åka dit helt enkelt. Det är 10 mi dit.
 
Och billigare än att reparera nästan allt med byte av delar.
 
  • Gilla
Kashew och 1 till
  • Laddar…
Tack för ditt inlägg! Jag är också intresserad av att lära mig mer om hur varmvattenberedare fungerar.
 
Attitudeswe
Är VVB på men vatten av så kan den vid läckage koka torrt och ta permanent skada.
 
Dylan Svaar Dylan Svaar skrev:
Tack för ditt inlägg! Jag är också intresserad av att lära mig mer om hur varmvattenberedare fungerar.
Det är bara en tank som är tät och i botten sitter det en El-patron som värmer och styrs av en termostat. Under VVB ( tanken ) finns en armatur son innehåller ventiler och termostat för att ge ut en viss temp. Kallvatten in i botten och ut i toppen av tanken. Mycket simpel och enkel konstruktion
 
  • Gilla
Lund1968 och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Skall man investera i ny VVB idag i permanentboende så bör man nog välja en med inbyggd värmepump även om dom kostar dubbelt upp. Det sparas snabbt in då en familj lätt gör av med 300kWh/mån på varmvatten och en värmepump lätt halverar den förbrukningen.

Kan man dessutom styra när på dygnet den buffrar extra varmt vatten så kan med timpris spara ytterligare nån krona/dag.
 
  • Gilla
Lund1968
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Skall man investera i ny VVB idag i permanentboende så bör man nog välja en med inbyggd värmepump även om dom kostar dubbelt upp. Det sparas snabbt in då en familj lätt gör av med 300kWh/mån på varmvatten och en värmepump lätt halverar den förbrukningen.

Kan man dessutom styra när på dygnet den buffrar extra varmt vatten så kan med timpris spara ytterligare nån krona/dag.
Detta påhitt att ha en inbyggd värmepump till varmvattenberedaren kan jag inte förstå.

Om varmvattenberedaren står inne i ett uppvärmt utrymme (som den nästan alltid gör) så tar den värme från luften i det utrymmet. Och rummets värmekälla måste då värma mera.
Dvs den minskade elföförbrukningen i varmvattenberedaren äts upp i uppvärmningen av huset.

På sommaren kan jag ha lite förståelse. Men på sommaren kostar elen så lite ändå.

Kan någon förklara motsatsen?
 
Attitudeswe
Förhoppningsvis värmer du rummet med en annan värmepump (LLVP). Alternativt kopplar du beredaren på ventilationen och får en FLVP light. Eller så kopplar du den helt på ute luft...
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.