Hej,

vi har köpt ett nytt matbord från Mio (kallas Wilma) och haft det i 2 år. Igår märkte vi flera blåsor och att färgen flagnar.
Mio säger, inte oväntad, att det måste ha förekommit yttrepåverkan.
Vi har inga barn som skulle banka i bordet med bestick och sådant. Vi använder alltid underlägg på bordet.
Ett bord som har kostat 12.000 kr ska inte flagna efter bara 2 år, eller hur?

Är det någon som har råkat ut för det detta? Är det någon som vet varför det skulle uppstå? Dåligt underarbete? Fukt?
Tacksam för synpunkter!
 
  • Vit dörrkarm med skavanker och färg som flagnat av.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart bläckpenna ligger på ljust bord med locket av och spillt bläck intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Blåsor beror ofta på fuktigt trä.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Blåsor beror ofta på fuktigt trä.
Hej och tack för svaret!

Menar att du man målat på fuktigt trä?
Bordet verkar vara både målat och lackat, tror jag.
 
Man bör nog ta reda på vad för slags ytbehandling det handlar om.........Jag tycker mer det ser ut som en skiva som är plastfilmad på nåt vis och sen påverkats av hetta på nåt vis. En sprutmålad skiva skulle ju aldrig få den tjocklek på "färgen" som det ser ut att vara där man ser kanterna i skadan.
 
BirgitS
Nej, det hade synts för länge sen men kanske det har blivit små i stort sett osynliga sprickor i färgen när luftfuktigheten har ändrats och sen har nån torkat med en blöt trasa så att vatten har trängt ner i sprickorna. En möjlighet i alla fall.
 
BirgitS
S Stefan1972 skrev:
Man bör nog ta reda på vad för slags ytbehandling det handlar om.........Jag tycker mer det ser ut som en skiva som är plastfilmad på nåt vis och sen påverkats av hetta på nåt vis. En sprutmålad skiva skulle ju aldrig få den tjocklek på "färgen" som det ser ut att vara där man ser kanterna i skadan.
Wilma är handmålad i vit lasyr med pensel skriver Mio: https://www.mio.se/p/wilma-matbord-l-145-cm/29976?id=M1677522
 
Det ser ju verkligen inte ut som nån handmålad lasyr direkt.........isåfall lagd alldeles för tjockt. Eller så ommålat på nåt vis redan innan leverans. En lasyr på trä ska ju aldrig någonsin flagna eller bli så där tjock.
 
Rätta mig om jag har fel men lasyr ska väl inte bilda en film och lägga sig ovanpå träet på det sättet? Tycker hur som helst inte att det ser ut som någon lasyr som jag sett.

Solklar godkänd reklamation!

Apropå MIO så har jag flera bekanta som haft stora problem med en specifik butik i en söderförort till Sthlm som är ena riktiga rövhattar. Och det är ju lokala handlare som äger butikerna och det påverkar väl den varierande seriositeten.
 
Tusen tack för alla synpunkter!

Mio har skickat ärendet vidare till Lundbergs möbler som tillverkade bordet, för en deras bedömning. Får se vad dem säger…

Har tagit nyss en bild till på närmare avstånd. Vad tycker ni?
 
  • En närbild av en vattensamling som ser ut som ett ansikts silhuett på en yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut i kanten där? Det på ytan ser ju ut att vara ett senare tillagt lager..........
 
Även på bordskanten verkar det släppa … se bild.
 
  • Närbild, skadat vitmålat trä, finger pekar på flagnad färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förresten, på bilderna ser det ju snarare ut som att det som flagnar är det övre laminatskiktet eftersom det som syns under det som flagnat ser ut som någon MDF eller liknande. Ska ett bord för 12 lök ha ett sånt tunt laminatskikt eller är laminat alltid så tunna?

Är det verkligen Wilma du har? Tycker det ser lite annorlunda ut på MIO's webbsida.
 
B Bästerortarn skrev:
Förresten, på bilderna ser det ju snarare ut som att det som flagnar är det övre laminatskiktet eftersom det som syns under det som flagnat ser ut som någon MDF eller liknande. Ska ett bord för 12 lök ha ett sånt tunt laminatskikt eller är laminat alltid så tunna?

Är det verkligen Wilma du har? Tycker det ser lite annorlunda ut på MIO's webbsida.
Jodå, det är Wilma jag har. Håller med att för 12 tusen borde kvaliteten vara annorlunda.
 
BirgitS
B Bästerortarn skrev:
Förresten, på bilderna ser det ju snarare ut som att det som flagnar är det övre laminatskiktet eftersom det som syns under det som flagnat ser ut som någon MDF eller liknande.
När det gäller bordsskivan så verkar det som att det ska vara handmålad MDF-skiva enligt Mio. Det är väl tjockt för att det ska synas att det är penselmålat eftersom Wilma-serien ska ge ett gammalt intryck.
 
BirgitS
R RGöte skrev:
Har tagit nyss en bild till på närmare avstånd. Vad tycker ni?
Det är väldigt likt hur det såg ut igår kväll på ett ställe på innertaket där det sen började droppa vatten från grannen ovanför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.