Har precis startat upp pannan, en Calmarpannan v33 och har så här långt eldat virke som är överblivet från bygget. Uppe på taket och huven ligger det en del sotflisor. Är detta normalt? Känns inte som de skulle behöva vara så... Skorstenen är 3,8m hög över pannan.
Tacksam för ideér
 
Jag får också lite sot på taket. Antar att det är fläkten som suger ut askan.
 
tänk på att wlda med spik och skrivfritt virke då dessa kan förstöra keramiken i din panna.
 
jimnor skrev:
Har precis startat upp pannan, en Calmarpannan v33 och har så här långt eldat virke som är överblivet från bygget. Uppe på taket och huven ligger det en del sotflisor. Är detta normalt? Känns inte som de skulle behöva vara så... Skorstenen är 3,8m hög över pannan.
Tacksam för ideér
Hej har också en v33, eldat ca ett år. gjorde precis som du under bygget med spillvirke och det blir mycket sot på taket. Men det som är mest oroväckande är att det kommer ut mycket glödande partiklar som inte slocknar direkt även om dom landar på regnblött tegel. Tänkte att det blir väl bättre när man eldar med riktig ved och det blev det ju men inte tillräckligt.. har provat och gå ner i primärluft till 1.5-2 då blir det hyfsat.. men det ska man väl inte behöva? min skorsten är ca 4.5 meter och jag har den direktansluten stående på pannan. Har letat efter nån typ av gnistsläckare men utan framgång. känns inte så roligt när man bor precis vid skogen och behöver elda torra varma sommardagar för tappvarmvatten... är mycket tacksam för tips..
 
Har du haft kontakt med Trebema?
 
Även jag har sett att det kommer lite glödloppor ur skorsstenen nu när det är mörkt ute.
Min pipa 6,5meter och står ovanpå pannan.
Ingen som bekymrat mig men om någon ringer och pratar Trebema så kanske de tar det på allvar om du inte är ensam om detta.
Har du förrensten kollat om det kommer färre glödande sotflagor om du strax innan dragit ur turbulatorerna och dammsugit vid fläkten där det kan samlas lite aska?



magic_gbg skrev:
tänk på att wlda med spik och skrivfritt virke då dessa kan förstöra keramiken i din panna.
Hur påverkar detta keramiken?
 
·HeRmAN· skrev:
Hur påverkar detta keramiken?
Åtminstone i teorin kan glödande spik skada/spräcka keramiken p g a järnets höga värmekapacivitet (dess förmåga att avge värme). Prova att gå på glödande träkol (möjligt utan skador) respektive glödande järn så får du se. Om du gör det senare är det nog dessvärre färdigeldat för dig. ;)
 
Skickade denna länken till trebemas info så får dom själva läsa.. får se om dom kan komma med nån lösning:rolleyes:
 
Finns dragbegränsare hos er som det kommer gnistor ur skorsten??
Kanske är för mycket drag i pipan..
 
Har ingen dragbegränsare, hur monteras en sådan när man nu har installerat allt?
 
jimnor skrev:
Har ingen dragbegränsare, hur monteras en sådan när man nu har installerat allt?
Antingen på rökröret/sotluckan el så på pipan, Är det en murad skorsten så får man ta upp ett hål o mura in den..
Nu har ju du rätt kort skorsten så draget bör inte vara så högt men annars kan det va en orsak att det kommer gnistor genom skorsten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.