Hej!

Jag är i planeringsstadiet till att bygga en verkstad i en befintlig lada. Väggarna i ladan är plåt och takhöjden är väldigt hög med eternitplattor. Min plan är att i första stadiet bygga en verkstad med möjlighet att senare bygga till en ovanvåning (när budget tillåter).

Det jag behöver hjälp med och undrar över är tillvägagångssätt för att regla upp så bra som möjligt. Det är betonggolv i hela ladan. Tanken är väl att regla upp en konstruktion så nära plåtväggen som jag kan komma och isolera. På betonggolvet tänker jag att jag ska lägga afaltpapp under reglarna och sedan isolera golvet. Kan jag isolera direkt mot golvet med cellplast?

Och hur bör jag isolera mot väggarna. Verkstaden ska vara uppvärmd med luftvärme. Räcker det med 95x45 reglar - isolering och vindpapp?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Om inte de befintliga ytterväggarna ska användas så bör det finnas tillräckligt med utrymme mellan yttervägg och verkstadsvägg att man kan komma in och jobba.

Befintlig lada... Det brukar innebära att det finns gott om gnagare, vilket ställer höga krav på bygget om man vill att det ska vara i funktionellt och välisolerat skick också om 20 år.

Golvlösningen beror på hur mkt fukt som vandrar igenom plattan.
Är det en gammal lada så är det inte ovanligt att plattan är tunn och sprucken och att det är trevligt och lättgrävt material under (=inte packad makadam). Då kan gnagare (råttor) ta sig igenom. Risken är kanske inte så stor om det inte finns mat på ovansidan, men den finns.

Om det inte är ngt problem med fuktvandring genom plattan (eller gnagare) så kan du göra nästan hur som helst. Robust, fukttåligt, enkelt, åtkomligt, reparerbart och ändringsbart är alltid bra.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Om inte de befintliga ytterväggarna ska användas så bör det finnas tillräckligt med utrymme mellan yttervägg och verkstadsvägg att man kan komma in och jobba.

Befintlig lada... Det brukar innebära att det finns gott om gnagare, vilket ställer höga krav på bygget om man vill att det ska vara i funktionellt och välisolerat skick också om 20 år.

Golvlösningen beror på hur mkt fukt som vandrar igenom plattan.
Är det en gammal lada så är det inte ovanligt att plattan är tunn och sprucken och att det är trevligt och lättgrävt material under (=inte packad makadam). Då kan gnagare (råttor) ta sig igenom. Risken är kanske inte så stor om det inte finns mat på ovansidan, men den finns.

Om det inte är ngt problem med fuktvandring genom plattan (eller gnagare) så kan du göra nästan hur som helst. Robust, fukttåligt, enkelt, åtkomligt, reparerbart och ändringsbart är alltid bra.
Tack för svar!

Jag har funderat på det där med att kunna komma in mellan befintlig vägg och det nya, men det hade varit fantastiskt om jag kunde göra ett fönster ut och då behöver jag komma ganska nära. Jag vill helst utnyttja så mycket yta som möjligt.

Plattan är relativt tjock och verkar hel, men det står en hel del grejer där inne så jag behöver undersöka det vidare.
 
För fönster så kanske det går att överväga ett enklare alt?
Om det är plåtfasad så är det gissningsvis korrugerad (trapets?) plåt. Ett alt är att byta en hyfsat stor del av plåten på lämpligt ställe mot genomskinlig korrugerad plast. Då kommer det in ljus. Hur mkt beror på hur stor bit plåt som byts mot genomskinlig plast. Sedan är det bara att sätta ett vanligt fönster i den nya väggen. Den genomskinliga plasten behöver vara större än fönstret, inte minst på höjden för att ta in maximalt med ljus. Det ger ingen riktig utsikt, men tar in dagsljus.

Alt 2. Om man antar att det är en trästomme som plåten sitter på?
Då skulle man kunna tänka sig att spika råspont mot stommen, pappa på insidan, och sedan bygga väggen vidare utifrån och in. Då får man en robust och tämligen gnagarsäker vägg. Då blir det enklare med ett vanligt fönster i ladans yttervägg.
 
  • Gilla
Pjotski
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
För fönster så kanske det går att överväga ett enklare alt?
Om det är plåtfasad så är det gissningsvis korrugerad (trapets?) plåt. Ett alt är att byta en hyfsat stor del av plåten på lämpligt ställe mot genomskinlig korrugerad plast. Då kommer det in ljus. Hur mkt beror på hur stor bit plåt som byts mot genomskinlig plast. Sedan är det bara att sätta ett vanligt fönster i den nya väggen. Den genomskinliga plasten behöver vara större än fönstret, inte minst på höjden för att ta in maximalt med ljus. Det ger ingen riktig utsikt, men tar in dagsljus.

Alt 2. Om man antar att det är en trästomme som plåten sitter på?
Då skulle man kunna tänka sig att spika råspont mot stommen, pappa på insidan, och sedan bygga väggen vidare utifrån och in. Då får man en robust och tämligen gnagarsäker vägg. Då blir det enklare med ett vanligt fönster i ladans yttervägg.
tack! Jag gillar alternativ två. Det är lika bra att göra det ordentligt från början, det blir säkrare mot gnagare och snyggare.
 
Kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller om det är en ekonomi byggnad för isåfall är det LBK regler som gäller
Se LBK pärmen på brandskydd föreningen
 
Gusten2915 Gusten2915 skrev:
Kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller om det är en ekonomi byggnad för isåfall är det LBK regler som gäller
Se LBK pärmen på brandskydd föreningen
will do! tack!
 
Är det i en ekonomi byggnad som man ska bygga en verkstad i så är det en egen brandcell i klass EI60 som gäller
se flik 3 avsnitt 5,5. LBK pärmen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.