Hej. Köpte nyligen ett gammalt torp där en av mina primär värmekällor är ett gammalt självcirkulations-system. Det hade inte vart i bruk under en längre tid, renoverade slottsvreden och bytte ett rör till expansionskärlet. Tappade upp systemet med 50/50 glykol och vatten. Till min glädje funkade systemet och jag får riktigt sköna gamla element. Eldade i någon vecka men nu så har det börjat läcka i skarvar i kaminen (försökte täta där uppe med brandmassa vilket ej funka). Vad gör jag nu, går det på någotvis att få skarvarna täta? Hittar inte en nytillverkad kamin i samma mått? HJÄLP

Vi fryser inte utan systemet heller (luft luft pump) men otroligt skönt att ha vattenburet för att minska kallras.
 
  • Gammal, robust kassaskåp, svart, tung, vred och gångjärn, bredvid vit kyl, kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en smutsig, dammig och möjligen korroderad metalldel, möjlig underdel på ett fordon eller maskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stora maskindelar, troligen växellåda eller motor, med synlig skada eller spricka. Metallspån, behov av underhåll/reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns kurser i spisrenovering. Man kan också få dem reparerade. Det var tyvärr hela mitt bidrag.
 
M Masthugg skrev:
Det finns kurser i spisrenovering. Man kan också få dem reparerade. Det var tyvärr hela mitt bidrag.
Det var ett godkänt bidrag! Du råkar inte veta vart man får tag på någon av den professionen
 
Jag hittade några när jag googlade ”reparation vedspis”
 
Düsseldorff
Jag tror också att det är klokt att vända sig till ett proffs här, särskilt som det är en primär värmekälla.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag tror också att det är klokt att vända sig till ett proffs här, särskilt som det är en primär värmekälla.
Den är egentligen inte primär mest som ett komplement. Hade gärna vänt mig till proffs men de verkar inte riktigt existera.
 
Det är svårt med terminologi. Det där är varken en vedspis eller en kamin, utan en kökspanna.
Tyvärr brukar de vara slut när gjutjärnet spricker. Jag känner inte igen loggan, men den bör vara från 1950-talet eller så. Den har uppnått sin tekniska livslängd, minst sagt!
Det finns nya kökspannor att köpa. Kanske inte i exakt samma mått, men liknande.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är svårt med terminologi. Det där är varken en vedspis eller en kamin, utan en kökspanna.
Tyvärr brukar de vara slut när gjutjärnet spricker. Jag känner inte igen loggan, men den bör vara från 1950-talet eller så. Den har uppnått sin tekniska livslängd, minst sagt!
Det finns nya kökspannor att köpa. Kanske inte i exakt samma mått, men liknande
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är svårt med terminologi. Det där är varken en vedspis eller en kamin, utan en kökspanna.
Tyvärr brukar de vara slut när gjutjärnet spricker. Jag känner inte igen loggan, men den bör vara från 1950-talet eller så. Den har uppnått sin tekniska livslängd, minst sagt!
Det finns nya kökspannor att köpa. Kanske inte i exakt samma mått, men liknande.
Kökspanna låter som ett rimligt begrepp! Det är lintätningarna som spruckit inte självaste gjutjärnet. Har fått hör att pannan är från 1930 märket nHg. Om ny panna går att hitta behövs också rätt storlek på vattenröret så der går att kroka på systemet. Efter som att hela värmesystemet har lite ålder så kanske det är svårt att hitta. Har du några tips vart det går att hitta vattenmantlad kökspanna?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är svårt med terminologi. Det där är varken en vedspis eller en kamin, utan en kökspanna.
Tyvärr brukar de vara slut när gjutjärnet spricker. Jag känner inte igen loggan, men den bör vara från 1950-talet eller så. Den har uppnått sin tekniska livslängd, minst sagt!
Det finns nya kökspannor att köpa. Kanske inte i exakt samma mått, men liknande.
Precis som du säger! Gissar också på den åldern, vilket gör att det knappast är något helgerån att kasta ut den. Jag hade inte tvekat på att söka på nytillverkade kökspannor. På så vis få en både snyggare, och framförallt betydligt mer effektiv panna.
 
A AG A skrev:
Precis som du säger! Gissar också på den åldern, vilket gör att det knappast är något helgerån att kasta ut den. Jag hade inte tvekat på att söka på nytillverkade kökspannor. På så vis få en både snyggare, och framförallt betydligt mer effektiv panna
A AG A skrev:
Precis som du säger! Gissar också på den åldern, vilket gör att det knappast är något helgerån att kasta ut den. Jag hade inte tvekat på att söka på nytillverkade kökspannor. På så vis få en både snyggare, och framförallt betydligt mer effektiv panna.
verkar otroligt svårt att få tag på en som passar. Självaste radiatorsystemet är gammalt som gatan, hade det bara vart att skaffa ny hade det vart enkelt. Vill inte heller bila bort tegel och kakel för att en ny ska få plats. Jag måste säga att denna panna är otroligt effektiv. Den är så liten och vedsnål, ändå blir elementen riktigt varma! Hade jag kunnat hitta en likadan fast ny hade det vart toppen😅
 
Går det att se om läckan är i materialet i gjutgodset eller om det verkar relaterat till en skarv/söm - är det det senare så är det förmodligen någon tätning som med tiden blivit dåligt - har dock ingen aning vad man tänkas ha som tätmedel eller tätgarn i sådana pannor.

att kolla är också om det är konstant, avtagande eller ökande med tiden då om tätningen sväller av vattnet för att det är lingarn så kanske problemet försvinner eller lägger sig på en tolerabel nivå.


Att ha glykol i vatten gör saker 10 ggr mer benägna att läcka för att det sänker ytspänningen mycket - så felet kan nog delvis förklaras med detta - det kan säkert ha läckt tidigare i ett antal år men så lite att det inte märks som att något blir vått och kanske så småningom självtätat hyffsat med olika salters avlagring från vattnet.

Man använder/använde lin med pasta för rörtätningar i typiska radiatorsystem och vattenledningar av just anledningen att lin sväller en smula när de blir fuktiga och den vägen stryper av läckan igen och sedan lång tid efter det i en halvfuktig tillstånd med något svullen lin som hela tiden håller det så tätt att det inte rinner vatten.

rörtejp av teflon har inte alls den verkan och uppkommer läcka där så fortsätter det efter det i princip obegränsad tid.
 
Redigerat:
"Kökspanna låter som ett rimligt begrepp! Det är lintätningarna som spruckit inte självaste gjutjärnet. Har fått hör att pannan är från 1930 märket nHg. Om ny panna går att hitta behövs också rätt storlek på vattenröret så der går att kroka på systemet. Efter som att hela värmesystemet har lite ålder så kanske det är svårt att hitta. Har du några tips vart det går att hitta vattenmantlad kökspanna? "

Blev konstigt med citeringen, men jag har klistrat in ditt svar här ovanför.

Dimensionen på rören i värmesystemet är inget bekymmer, det går att använda övergångar mellan olika dimensioner.

Här är en modell av kökspanna som kunde passa i ert hus:
https://www.braland.se/braland-21/
Finns andra fabrikat också.

Jag avråder bestämt från att köpa det som kallas "spispanna", för de är inte kul. Det är i princip en dålig vedspis ihopbyggd med en dålig vedpanna. Dåliga till matlagning, samtidigt som de ger dålig värme ut på värmesystemet men 30 grader varmt i köket när man eldar. Hade en sån i ett tidigare hus, och vi fick sätta en fläkt för att blåsa ut överskottsvärmen från köket till intilliggande rum. Enda fördelen var att man aldrig riskerade att få systemet att gå i kok, vid riktigt intensiv eldning blev det max 55 grader till elementen och varmvattnet.

En riktig kökspanna är isolerad och ger den mesta delen av värmen till elementen och varmvattnet, inte till köket. Har haft en sån också, i ett annat tidigare hus. Mycket nöjd.
 
Om det är lin i tätningarna så kanske det går att packa om - men gissar att det är lite mastigt projekt för att ge sig på som första försök - själv skulle jag avvakta och se om läckaget minskar till acceptabel nivå, när du eldar och värmer upp och det sedan kyls av så rör sig det en smula av värmeutvidningen i fogarna så det är inte helt konstigt om läckor uppkommer efter en tids användande innan det har satt sig av den nya situationen.

Och som sagt glykol gör läckbenägenheten ganska mycket värre... ...och jag skulle nog inte ha så mycket glykol i vattnet utan bara så mycket att det blir sörja och inte kärnis när det blir kallt så att det inte bygger upp tryck och fryser sönder när det väl fryser.
 
X xxargs skrev:
Går det att se om läckan är i materialet i gjutgodset eller om det verkar relaterat till en skarv/söm - är det det senare så är det förmodligen någon tätning som med tiden blivit dåligt - har dock ingen aning vad man tänkas ha som tätmedel eller tätgarn i sådana pannor.

att kolla är också om det är konstant, avtagande eller ökande med tiden då om tätningen sväller av vattnet för att det är lingarn så kanske problemet försvinner eller lägger sig på en tolerabel nivå.


Att ha glykol i vatten gör saker 10 ggr mer benägna att läcka för att det sänker ytspänningen mycket - så felet kan nog delvis förklaras med detta - det kan säkert ha läckt tidigare i ett antal år men så lite att det inte märks som att något blir vått och kanske så småningom självtätat hyffsat med olika salters avlagring från vattnet.

Man använder/använde lin med pasta för rörtätningar i typiska radiatorsystem och vattenledningar av just anledningen att lin sväller en smula när de blir fuktiga och den vägen stryper av läckan igen och sedan lång tid efter det i en halvfuktig tillstånd med något svullen lin som hela tiden håller det så tätt att det inte rinner vatten.

rörtejp av teflon har inte alls den verkan och uppkommer läcka där så fortsätter det efter det i princip obegränsad tid.
Tack för utförlig förklaring. Ja det är lintätningarna som läcker. Dock tappade jag upp systemet för 3 veckor sedan så osannolikt att jag har turen att det tätar sig självt. Risken finns att tidigare ägare eldad utan vätska i systemet. Känns tyvärr som att läckan exponentiellt ökar. tyvärr kan jag inte heller tappa upp med enbart vatten då expansionskärlet står på kallvind. Om det hade gått att plocka isär pannan kanske det går att täta på nytt med lin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.