Till Er som gillar utmaningar och som inte skyggar för snabba lösningar:
Har en väldigt liten budget för ändamålet och behöver en enkel lösning.

Jag vill täcka för en av mina dörröppningar i köket, men vet inte vad jag ska hitta på.
(På andra sidan står en garderob).

Det här är det jag har tänkt på:
Fästa över skivmaterial, måla och sätta dit tak och golvlister. Finns det något billigt och tunt skivmaterial som kan användas?

Tänkte eventuellt betsa skivmaterialet om det inte blir för dyrt.

Hur skulle ni dekorera/inreda den nya hörnan som är ca 90cm bred och 55cm djup?
Köket är vitt, ekgolv, vita 60-tals skåpluckor, virrvarr-bänkskiva med valnötlist. Har ej köpt nya möbler än.

Helst av allt vill jag ha ett inbyggt högskåp, men det blir för dyrt. 😔

Skulle man kunna fästa en ram i taket och en vid golvet och fästa skivmaterial, så det blir ett skafferi?

Det behöver verkligen vara enkelt.
Kollade på DIY for dummies och började nästan gråta.
 
  • Planskiss av kök med skåp, kyl/frys, högskåp och bänkskiva. Röd pil visar rörelseriktning för dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gips kostar 100-130kr skivan och kapas lätt med en vass kniv, kan lätt målas, tapetseras eller kaklas om man så önskar.
 
  • Gilla
ILoveFunkis
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Gips kostar 100-130kr skivan och kapas lätt med en vass kniv, kan lätt målas, tapetseras eller kaklas om man så önskar.
Hur stor är en skiva?

Vore jättesnällt om du kan skicka en länk?
Har kollat på gips, men det fanns så många olika varianter. Letar efter 1000 olika saker och det skulle verkligen hjälpa mig. 💕

Fäster man gips med skruv och är materialet lätt?
 

Bästa svaret

I ILoveFunkis skrev:
Hur stor är en skiva?

Vore jättesnällt om du kan skicka en länk?
Har kollat på gips, men det fanns så många olika varianter. Letar efter 1000 olika saker och det skulle verkligen hjälpa mig. 💕

Fäster man gips med skruv och är materialet lätt?
Gips är rätt tungt, men billigt att köpa, lätt att kapa går att skruva,limma eller kanske till och med spika fast.
 
  • Gilla
ILoveFunkis
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Gips är rätt tungt, men billigt att köpa, lätt att kapa går att skruva,limma eller kanske till och med spika fast.
Super! Tack så jättemycket.
Kommer med 99% säkerhet använda det.
Verkar enkelt och billigt. Och tusen tack för att du tänkte på ett material som är lätt att arbeta med!💕

Om jag skulle vilja lösa det på ett annat sätt än en ”vägg” över öppningen behöver jag ett väldigt lätt skivmaterial. Har du något att rekommendera som är billigt och lätt att kapa?
 
Duschstång som spänns upp utan skruvar och sen valfri gardin, fort upp och fort ner utan märke??
 
  • Gilla
ILoveFunkis och 1 till
  • Laddar…
A
Vad vill du ha ytan till istället?

Ställa en hylla?

Tom?
 
  • Gilla
ILoveFunkis
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Duschstång som spänns upp utan skruvar och sen valfri gardin, fort upp och fort ner utan märke??
Har en liten lägenhet och ska förmodligen dela av ett rum med gardiner, så det blir lite för mycket tyg.

Det gör inget om det blir märken.
Spackla är en av de få saker som jag är bra på.
Tack OCD!😄
 
yoloboi skrev:
Vad vill du ha ytan till istället?

Ställa en hylla?

Tom?
Kära Tom,
Det var också något jag behövde tips på.
Jag är helt hopplös när det kommer till inredning.

Ville helst ha ett inbyggt skåp som passar med resten av skåpen, men det får vänta. Har andra saker som måste prioriteras, men jag måste täcka för dörröppningen för jag har ställt en garderob på andra sidan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ett vitrinskåp i utrymmet?
Några exempel:
[länk]
[länk]
[länk]
Tack Birgit!
Det är jättebra tips.
Renoverar/inreder hela lägenheten och har en väldigt liten budget för just detta ändamål, men all inspiration hjälper!💕
 
BirgitS
I ILoveFunkis skrev:
Tack Birgit!
Det är jättebra tips.
Renoverar/inreder hela lägenheten och har en väldigt liten budget för just detta ändamål, men all inspiration hjälper!💕
Du behöver ju inte köpa ett vitrinskåp omedelbart utan det kan ju vänta, för vet man vad målet är kan man stå ut med lite konstigheter av olika slag under tiden.
 
  • Gilla
ILoveFunkis
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du behöver ju inte köpa ett vitrinskåp omedelbart utan det kan ju vänta, för vet man vad målet är kan man stå ut med lite konstigheter av olika slag under tiden.
Det har du helt rätt i. 😊
Tänkte försöka hitta någon provisorisk lösning som är billig och som ser ok ut tills allt annat är köpt och klart.

I slutändan (om något år) ska det bli ett litet förråd/skafferi eller ett inbyggt skåp, men jag måste anlita någon till det. Om jag inte har tur på Tinder😂 (skämt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.