Har ett par Designlight MPT-276MW downlights. Ska montera dessa spottar på ett ställe som inte rymmer driver.

Vad behöver jag för kabelarea för att förlänga kabeln max. 2m?
Nuvarande kabel är 22AWG, behöver jag öka upp arean för att klara spänningsfallet?

Närbild av en LED-belysningsenhet med tekniska specifikationer och certifieringssymboler, hållen av en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dimbar LED-drivare från DESIGNLIGHT på träyta med tekniska specifikationer och säkerhetsmärkningar. Kablar anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit isolerad elektrisk kabel mot träbakgrund med text och nummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
22AWG är 0,35mm2
Skärmdump av en spänningsfallskalkylator på en mobilwebbsida med resultat och textfält för indata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske är 0,5mm2 mer lämplig?
Skärmbild av en spänningsfallsberäknare online med resultat och anpassade datafält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När det är konstantström så behöver du inte fundera så mycket på det. Drivdonet kommer kompensera för eventuellt litet spänningsfall. Det verkar ju vara ett eget drivdon per spot om jag ser rätt där.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A avh67f skrev:
När det är konstantström så behöver du inte fundera så mycket på det. Drivdonet kommer kompensera för eventuellt litet spänningsfall. Det verkar ju vara ett eget drivdon per spot om jag ser rätt där.
Så 0,35mm2 (22AWG) räcker egentligen då?
Behöver löda på den nya kabeln på den nuvarande. Det skadar väl inte att gå upp i dimension till 0,5mm2?

Ja precis, varje spot har eget drivdon.
 
Du kan givetvis öka arean, men det är onödigt. Drivdonet skickar ut 350mA och driver ut så hög spänning som behövs för det. Givetvis upp till en gräns, det kan inte lägga ut hur hög spänning som helst. Men även om spänningsfall i kabeln hade varit ett tänkbart problem, så blir det väldgt lite spänningsfall med den låga strömmen.

Uppgiften om "acceptable voltage drop" gäller för saker som drivs av spänning. En lampa som drivs med 12V får synligt svagare ljus om spänningen sjunker med 3%. Men din LED som drivs med 350 mA lyser lika starkt så länge den får 350mA. Spänningen över lampan bestämmer lampan själv. Men skulle du dra ned strömmen med ex. 3% så skulle du få synligt svagare ljus.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du kan givetvis öka arean, men det är onödigt. Drivdonet skickar ut 350mA och driver ut så hög spänning som behövs för det. Givetvis upp till en gräns, det kan inte lägga ut hur hög spänning som helst. Men även om spänningsfall i kabeln hade varit ett tänkbart problem, så blir det väldgt lite spänningsfall med den låga strömmen.

Uppgiften om "acceptable voltage drop" gäller för saker som drivs av spänning. En lampa som drivs med 12V får synligt svagare ljus om spänningen sjunker med 3%. Men din LED som drivs med 350 mA lyser lika starkt så länge den får 350mA. Spänningen över lampan bestämmer lampan själv. Men skulle du dra ned strömmen med ex. 3% så skulle du få synligt svagare ljus.
Okej, kanon! Missuppfattade och trodde det var som 12V LED-slingor, som är väldigt beroende av spänningsfall. Då beställer jag 22AWG kabel!
 
Jag vet inte varifrån du beställer 22AWG, det låter ovanligt och därmed dyrt. Jag använder biltemas 0.75 mm2 dubbelkabel (röd/svart) 84-536 för ändamålet.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Det går bra med 0,25 mm2 area också, betydligt vanligare är 0,34 mm2

Protte
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag vet inte varifrån du beställer 22AWG, det låter ovanligt och därmed dyrt. Jag använder biltemas 0.75 mm2 dubbelkabel (röd/svart) 84-536 för ändamålet.
Amazon har allt när det gäller udda storlekar. Har beställt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.