Funderar på för och nackdelar med de båda alternativen.

Huset är byggt 1945, 2 vån + källare, 260+kvm. Det är i stort sett obefintlig isolering i vindsbjälklaget, 10-15cm lera, det är allt. Uppvärmning sker genom en kombination av direktverkande el och luftvärmepump, och eldning. Underlagstaket är fint, inga missfärgningar eller tendenser till fukt, det är en ventil på varje gavel (10x30cm ca).

Det är ingen ångspärr mellan övervåningen och vinden. Uppbyggnaden är ungefär:
Takskivor i spån eller tapet, Treetex, papp, råspont, lera, råspont (som fungerar som golv på vinden).

Första alternativet
1) riva upp golvet på vinden, ta bort leran
2) sätta ångspärr eller ångbroms mellan reglarna enligt den här bilden: Isolering_vind.jpg
https://byggingenjorsbyran.se/tips/isolering-av-vindsutrymme/
3) ny isolering - här funderar jag på en hygroskopisk typ Hunton Navito
4) korslagda reglar och nytt lager med isolering och ett golv uppepå.

siktar på totalt 30cm isolering

Fördel: Mer effektiv isolering
Nackdel: Vinden blir kallare och vad det medför i ökade risker pga kondens

Andra alternativet
Isolering av snedtaket (+ gavlar)
1) luftspalt
2) isoleringsskivor mellan takstolar i ett par, tre lager, lagda omlott, 30 cm totalt
3) ångspärr

Fördel: Hela vinden blir varmare och det borde minska risken för problem. Kan går för vanlig mineralull som blir billigare (men går åt mer material förstås)
Nackdel: Förlorar möjlighet att inspektera underlagstaket, mindre effektivt


Slutligen, hade båda åtgärderna tillsammans (men minska mängden isolering) varit det bästa eller är det bortkastat?
Tar tacksamt emot länkar där man kan lära sig mer.
 
Redigerat:
Låter märkligt om hela facken är fyllda med lera. Låter mer rimligt med några enstaka cm i botten, och så ngt isolerande mtrl såsom såg-/kutterspån uppepå. Eller lera uppblandat med halm el likn så att det blir lite bättre isolerande än bara ren lera. Dessutom är ju lera tungt.
Det är bra att ha ett lager lera i botten på golvfacken då det tätar mot drag, stoppar gnagare och gör så man slipper höra deras framfart, samt inte minst är hygroskopiskt och därmed balanserar fukten på vinden och antagligen är väl så bra som plast på att hindra/jämna ut fuktuppslaget på vinden nerifrån bostaden.
Om facken är helt fyllda så är det då ett rätt drygt jobb att ta bort det. Därför skulle jag försöka undvika det. Det är ju en lösning som fungerat väl ur fuktsynpunkt under alla år och då vill man inte ändra mer än absolut nödvändigt.

Som vanligt med gamla hus så ger de bryderi om hur man på lämpligaste sätt kan förbättra framförallt isoleringen.

Hur mkt utrymme/höjd finns det på vinden?
Används vinden till ngt?
Hur djupa är golvfacken?
Hur djupa är takfacken?

Principiellt skulle det vara bra att isolera ovanpå vindsgolvet, under förutsättning att det inte finns ngt utrymme mellan leran och golvbrädorna där kyla/uteluft kan dra.
Finns det gott om utrymme på höjden så är det enklast att bara lägga ett tjockt lager där.
Finns det inte så mkt utrymme så kan det vara läge att även fylla takfacken med isolering (inkl luftspalt).

VG: 20 - 30 cm tot (isolerskivor) räcker gott. Om varje cm räknas så kan t ex västkustskivor övervägas då de har ett ngt bättre lambda-värde och därmed kan en eller annan cm sparas. Det är viktigare att få det helt vindtätt och ett så nära perfekt utförande som möjligt än att maxa isoleringstjockleken.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Låter märkligt om hela facken är fyllda med lera. Låter mer rimligt med några enstaka cm i botten, och så ngt isolerande mtrl såsom såg-/kutterspån uppepå. Eller lera uppblandat med halm el likn så att det blir lite bättre isolerande än bara ren lera. Dessutom är ju lera tungt.
Det är bra att ha ett lager lera i botten på golvfacken då det tätar mot drag, stoppar gnagare och gör så man slipper höra deras framfart, samt inte minst är hygroskopiskt och därmed balanserar fukten på vinden och antagligen är väl så bra som plast på att hindra/jämna ut fuktuppslaget på vinden nerifrån bostaden.
Om facken är helt fyllda så är det då ett rätt drygt jobb att ta bort det. Därför skulle jag försöka undvika det. Det är ju en lösning som fungerat väl ur fuktsynpunkt under alla år och då vill man inte ändra mer än absolut nödvändigt.

Som vanligt med gamla hus så ger de bryderi om hur man på lämpligaste sätt kan förbättra framförallt isoleringen.

Hur mkt utrymme/höjd finns det på vinden?
Används vinden till ngt?
Hur djupa är golvfacken?
Hur djupa är takfacken?

Principiellt skulle det vara bra att isolera ovanpå vindsgolvet, under förutsättning att det inte finns ngt utrymme mellan leran och golvbrädorna där kyla/uteluft kan dra.
Finns det gott om utrymme på höjden så är det enklast att bara lägga ett tjockt lager där.
Finns det inte så mkt utrymme så kan det vara läge att även fylla takfacken med isolering (inkl luftspalt).

VG: 20 - 30 cm tot (isolerskivor) räcker gott. Om varje cm räknas så kan t ex västkustskivor övervägas då de har ett ngt bättre lambda-värde och därmed kan en eller annan cm sparas. Det är viktigare att få det helt vindtätt och ett så nära perfekt utförande som möjligt än att maxa isoleringstjockleken.
Tack!
Utan att ha kollat överallt så har jag öppnat på ett par ställen och kikat, och det ser inga spår av spån eller halm. Leran går inte hela vägen upp, det är 3-4 cm mellanrum i alla fall. Försökte ta en bild under golvplankorna.

Jag misstänker att det är väl mycket mellanrum för att det ska bli bra.

Det är 2,30m upp till nocken.
Vinden används idag inte till något, har svårt att tänka att vi någonsin skulle vilja göra någon boyta, öppna upp eller så. Men det hade varit mer användbart om jag bygger på 15cm istället för 30 (om jag nu ska ha 30cm isolering), hade behållit ståhöjd på en större yta.

Golvfacken är ~13 cm djupa (gissar det är 5") och 60 cm breda
Takfacken är också ~13 cm men bredare, ca 87 cm.

Jo det låter drygt att ta bort all lera, lär ju damma något j*vligt. Det finns firmor som kommer med en sugbil och lång slang, men det är inte billigt (>30 tusen, det gäller Oslo-området).
Kanske kunde ta bort lite/hälften, för att få plats med 5-10cm isolerskivor, sen tvärställda reglar på 20cm för 20 cm isolering i tillägg (träfiberisolering har jag som sagt tänkt).
 
  • Bild på trånga utrymme under möbel med gips- eller kalkavlagringar, lysande detaljer, mörk bakgrund, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälkar och takstolar i ett mörkt, oinrett vindsvåning med en tänd lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett golv av träplankor med en öppning fylld med småstenar, troligen under reparation eller konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
G glemmy skrev:
Tack!
Utan att ha kollat överallt så har jag öppnat på ett par ställen och kikat, och det ser inga spår av spån eller halm. Leran går inte hela vägen upp, det är 3-4 cm mellanrum i alla fall. Försökte ta en bild under golvplankorna.

Jag misstänker att det är väl mycket mellanrum för att det ska bli bra.

Det är 2,30m upp till nocken.
Vinden används idag inte till något, har svårt att tänka att vi någonsin skulle vilja göra någon boyta, öppna upp eller så. Men det hade varit mer användbart om jag bygger på 15cm istället för 30 (om jag nu ska ha 30cm isolering), hade behållit ståhöjd på en större yta.

Golvfacken är ~13 cm djupa (gissar det är 5") och 60 cm breda
Takfacken är också ~13 cm men bredare, ca 87 cm.

Jo det låter drygt att ta bort all lera, lär ju damma något j*vligt. Det finns firmor som kommer med en sugbil och lång slang, men det är inte billigt (>30 tusen, det gäller Oslo-området).
Kanske kunde ta bort lite/hälften, för att få plats med 5-10cm isolerskivor, sen tvärställda reglar på 20cm för 20 cm isolering i tillägg (träfiberisolering har jag som sagt tänkt).
Det där ser ut som masugnsslagg inte lera. Var hyfsat vanligt (framförallt i flerbostadshus) att man använde en bit under 1900-talet. Jag har nog sett det i hus från 1940-1960.
 
surris surris skrev:
Det där ser ut som masugnsslagg inte lera. Var hyfsat vanligt (framförallt i flerbostadshus) att man använde en bit under 1900-talet. Jag har nog sett det i hus från 1940-1960.
Du kan ha rätt, vad har masugnsslagg för kännetecken?
Detta smulas sönder till ett fint pulver om man trycker på "stenarna".
Det är ett hus i utkanten av Oslo, missade att skriva i ursprungsinlägget, kanske spelar roll för byggnadstekniken.
https://strindahistorielag.no/wiki/index.php/Stubbloftsleire
 
surris
G glemmy skrev:
Du kan ha rätt, vad har masugnsslagg för kännetecken?
Detta smulas sönder till ett fint pulver om man trycker på "stenarna".
Det är ett hus i utkanten av Oslo, missade att skriva i ursprungsinlägget, kanske spelar roll för byggnadstekniken.
[länk]
Aha, i Norge kanske det inte har använts på samma sätt. Jag har aldrig provat att smula sönder det de gånger jag stött på det, men skulle tro att det är möjligt. Tycker inte det ser ut som lera på färgen. Kan du ta en närbild på någon sten?
 
Aha! Stensmul. Jag tänkte mig en homogen lerkaka, som betong. Nå, olika typer av sådan fyllning har används genom tiderna, och med lokal variation. Kolstybb är t ex ett annat sådant mtrl.

Oavsett, så borde det vara lämpligt att börja med att bara lägga 45 mm mjuka isolerskivor eller byggmatta med papp direkt på materialet och klämma ihop det med golvbrädorna. Då bör allt ev drag stoppas, och sedan bara regla upp ovanpå golvet och isolera och på med nytt golv. Alt kan man spara det gamla golvet och lägga tillbaka ovanpå den nya isoleringen. Det enda viktiga är att bräda in isoleringen mkt noggrant runtom så att inte en endaste liten gnagare kan ta sig in och boa.

Om det funkar med 20 cm extra så blir det utmärkt. Då får du dels den gamla "isoleringen", samt en mjuk lite hopklämd på 3-4 cm samt 20 cm ny. Fullt tillräckligt. Varje extra lager om 45/50 mm isolering utöver 20 cm gör bara några procent mindre energiförlust, och bara för ovanvåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.