Min misstanke:

Någon skall lägga golv.
Man berättar att man har platta, men inget om träet däremellan.

Aha då skall du ju ha plast för att skydda golvet mot betongen.

Min tanke iaf..


Tyvärr lutar det åt att riva upp golvet.
Kan du kolla under i någon annan ände av rummet?

Finns ingen logik i att det inte ligger under hela.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Min misstanke:

Någon skall lägga golv.
Man berättar att man har platta, men inget om träet däremellan.

Aha då skall du ju ha plast för att skydda golvet mot betongen.

Min tanke iaf..


Tyvärr lutar det åt att riva upp golvet.
Kan du kolla under i någon annan ände av rummet?

Finns ingen logik i att det inte ligger under hela.
D Dr Benz skrev:
Ja precis. Plast mot betongen för att hindra fuktvandring. Men trä mellan plast och betong blir inget bra som du märkt.

Frågan är hur man tänkte där. Vet du vem som byggde köket? Någon kanske vet mer.
Förra ägarna gjorde om köket 2003 så det är väl inte purfärskt. Vi har bott här nästan på dagen ett år och det började lukta för någon månad sedan. Huset stod tomt i två månader innan vi flyttade in, det hade luktat förjävligt om det var såhär då men det fanns inte antydan till mögellukt.

Men jag tror jag vet vad som hänt och varför det hände nu. Vi och grannen (radhus) hade ljummet kallvatten ett bra tag. Efter många om och men hittade gbg energi en fjärrvärmeläcka på baksidan under vår altan. Dom har tagit på sig att fixa vår fasad då dom trodde att ångan hade orsakat spetälskan. Jag gick ner i hålet nu och ser att det är en gallerventil in i grunden precis i höjd med läckan. Antagligen har det tryckts in ånga rakt in i grunden i typ ett halvår.
 
  • Gul väggbeklädnad, fönster med färgglatt fönsterglas, belysningsarmatur, gröna växter, droppande vatten från stuprör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snötäckt trappa och plattform med räcke och öppet fundament nattetid; konstruktion pågår eller skadad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ficklampa lyser på trä och sten i mörkt, skuggigt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
Här någonstans tror jag det är läge att ringa ditt försäkringsbolag och be dem skicka ut en gubbe. Gör det innan du börjar riva mer. Visar det sig att det är fukt från grunden som kommer från fjärrvärmeläckan så kommer nog försäkringsbolaget ta en liten konversation med fjärrvärmebolaget.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 3 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Här någonstans tror jag det är läge att ringa ditt försäkringsbolag och be dem skicka ut en gubbe. Gör det innan du börjar riva mer. Visar det sig att det är fukt från grunden som kommer från fjärrvärmeläckan så kommer nog försäkringsbolaget ta en liten konversation med fjärrvärmebolaget.
Ja, tack. Jag har tidigare varit i kontakt med både försäkringsbolag och gbg energi angående både möglet och fasaden. Ringde i morse så att försäkringsbolaget kopplade ihop skadorna. Både dom och gbg energi har eskalerat skiten och ska återkomma under dagen. Det ska komma hem fukttekniker och folk från gbg energi också.

Jag antar och hoppas att försäkringen kommer hjälpa till här. Ser framför mig hur syllar och isolering i hela huset måste bytas, typ :)

Tack så mycket all input jag fått här. Återkommer med uppdatering ifall någon skulle vara intresserad.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 5 till
  • Laddar…
Har det varit tillfälligt och trä och sånt är intakt och torkar på tid och längd så finns det ingen anledning att riva och byta en massa. Möglet dör när det är torrt och det som är kvar är bara borsta bort.
 
  • Gilla
madmongoose
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Har det varit tillfälligt och trä och sånt är intakt och torkar på tid och längd så finns det ingen anledning att riva och byta en massa. Möglet dör när det är torrt och det som är kvar är bara borsta bort.
Helt rätt, inte orolig för golvet. Mer uttorkning av kryputrymmet saneringen av eventuell påväxt på golvbjälklaget underifrån som kan dra iväg.Lika bra att fråga försäkringsbolaget, att fråga och få ut en gubbe kostar inget.
 
  • Gilla
madmongoose
  • Laddar…
men man behöver inte sanera mögel på det viset. När det är torrt så är det dött och kan sitta kvar eller borstas bort. Det är bara nuförtiden när folk är livrädda för mögel det ska saneras ungefär som det är radioaktivt avfall.
 
  • Gilla
madmongoose
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
men man behöver inte sanera mögel på det viset. När det är torrt så är det dött och kan sitta kvar eller borstas bort. Det är bara nuförtiden när folk är livrädda för mögel det ska saneras ungefär som det är radioaktivt avfall.
Fast under en diskbänk och bakom en diskmaskin finns ju alltid fuktrisk, och även lite fukt kan aktivera möglet om det inte är sanerat, medan små fuktmängder snabbt torkar utan skada om det inte finns något mögel.

Det är nog bra att låta försäkringsbolaget reda ut detta, eftersom det tydligen luktar också.
 
  • Gilla
madmongoose
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Fast under en diskbänk och bakom en diskmaskin finns ju alltid fuktrisk, och även lite fukt kan aktivera möglet om det inte är sanerat, medan små fuktmängder snabbt torkar utan skada om det inte finns något mögel.

Det är nog bra att låta försäkringsbolaget reda ut detta, eftersom det tydligen luktar också.
Japp, det kommer en från Länsförsäkringar imorgon som ska gräva vidare i eländet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Fast under en diskbänk och bakom en diskmaskin finns ju alltid fuktrisk, och även lite fukt kan aktivera möglet om det inte är sanerat, medan små fuktmängder snabbt torkar utan skada om det inte finns något mögel.

Det är nog bra att låta försäkringsbolaget reda ut detta, eftersom det tydligen luktar också.
nä det fungerar inte så.........finns det fukt och då rätt förutsättningar för mögel så möglar det oavsett. Sporer finns det i luften hela tiden som bara väntar på rätt tillfälle så lite döda sporer en dm bort gör ingen som helst skillnad på förloppet.
 
S Stefan1972 skrev:
nä det fungerar inte så.........finns det fukt och då rätt förutsättningar för mögel så möglar det oavsett. Sporer finns det i luften hela tiden som bara väntar på rätt tillfälle så lite döda sporer en dm bort gör ingen som helst skillnad på förloppet.
Som mögelöverkänslig är jag böjd att inte hålla med dig. Det blir mycket mindre problem om man tar bort det torra möglet, för det luktar så fort det blir återfuktat även om det är dött. Tror knappast att man hade varit så noggranna med att mögelsanera drabbade fastigheter om det du säger skulle vara sant.

Tyvärr dör de alltså inte av att bli torra, utan det är bara "okej" så länge det faktiskt är helt torrt. Och det vet vi ju att det inte är bakom diskmaskinen. En liten läcka från en kran elelr koppling, som återfuktas av lite ånga varje gång diskmaskinen körs skapar mögelproblem trots att fuktskadan i sig inte växer.

En sanering samt givetvis spårning av orsaken till första skadan löser problemet. Troligtvis plasten vi redan sett, men som sagt, självklart måste det mögelskadade bort.
 
  • Gilla
madmongoose
  • Laddar…
Visst kanske man måste göra det om man är överkänslig mot mögel men det är ändå ytterst ovanligt. Och nej det går inte att återuppliva dött mögel på samma sätt som det inte går att återuppliva döda människor.
 
S Stefan1972 skrev:
Visst kanske man måste göra det om man är överkänslig mot mögel men det är ändå ytterst ovanligt. Och nej det går inte att återuppliva dött mögel på samma sätt som det inte går att återuppliva döda människor.
Men lik förbannat luktar det illa av döda människor om man blöter ner dem igen efter att de torkat.
 
  • Haha
Oldelfato och 2 till
  • Laddar…
Nu har fukttekniker varit här och det var inga glada nyheter. Köket och angränsande matplats och vägg måste rivas upp och saneras. Antagligen ytterväggen också.

Enligt henne var det ingen tvekan om att det var fjärrvärmeläckan som låg bakom skiten och hon ansåg det som omöjligt att dessa fultkvoter inte skulle ha upptäcks när Anticimex besiktigade innan vi köpte.

Det jobbigaste är väl ändå att hon tyckte att vi skulle flytta ut direkt. Inte kul att höra när man har två barn under tre år… Och att arbetet antagligen tar månader och inte veckor.
 
  • Ledsen
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Men lik förbannat luktar det illa av döda människor om man blöter ner dem igen efter att de torkat.
Fast resonemanget blir lite konstigt isåfall.........Man ska sanera till 100% för att ev sporer som kan bli blöta kan lukta. Men om det ändå blir fuktigt så kan det ju utvecklas ny mögel iallafall så jag vet liksom inte vad den totala saneringen ska tillföra? Eller är det så att lite fukt bara aktiverar gammal mögel men inte ny?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.