Hej!
Vi har noterat en dålig mögelliknade lukt, framförallt när vi varit borta ett par dagar och kommer hem.

Idag drog jag ut diskmaskinen och hittade svartmögel på gipsskivan längs med sockeln (se bild). Gipsskivan var märkbart fuktig längst ner och spikarna hade rostat.

Jag har inte noterat något läckage från diskmaskinen men det är möjligt att vatten kommit under sparkbrädan när vår son har ”grejat” i köket.

Jag har tagit bort det påverkade gipset (den andra bilden) och och ställt in en luftavfuktare bakom diskmaskinen för att diskmaskinen ska fungera som tätning åt utrymmet.

Trät bakom gipset ser inte dåligt ut. Det jag kan se av golvet är också ok.

Vad tycker ni att nästa steg ska vara? Riva skiten? Slabba på något mögelgift? Låta torka i en vecka och sen hålla koll?

Tacksam för input :)
 
  • Snedtak, skivor, mögel, rörsystem, smutsigt schackrutigt golv, slitet och fuktproblem vid en byggnadsbas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggskada, saknar kakel, skadad list, svartvit rutigt golv, synlig rördel, kabel. Renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går kyla genom väggen där så det har blvit kondens där?
 
  • Gilla
madmongoose och 1 till
  • Laddar…
Att sonen slabbat någon gång bör inte ge mögel. Det torkar och kanske ger lite deformering på gipset. Men mögel är det konstant tillskjutande fukt och dålig cirkulation.

Som föregående skrev. Vad finns under golvet och bakom väggen?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Är det en yttervägg som diskamaskinen står mot(?) så kondenserar den fuktiga varma luften från maskinen på den kalla väggen och fäller då ut fukt, när detta görs konstant så får man mögel.

Ta upp lite hål i sockel exvis eller på något annat lämpligt ställe så att varmare rumsluft kan nå väggen och höja temperaturen i utrymmet bakom kökssnickerierna. Efter att du gjort detta, slipa av ytligt mögel, spraya lite boracol eller klorin och var nöjd.

Det kan givetvis också vara läckage från avlopp/maskin etc som rinner mot väggen och skapar detta, men förutsätter att TS redan kollat detta.

PS sista red ) Där jag har sett detta innan så har det varit när den boende stängt av värmen i köket, då blir även väggar kallare och problem kommer på posten.
 
Redigerat:
  • Gilla
madmongoose och 1 till
  • Laddar…
Det är en ”bardisk” bakom så den står inte mot yttervägg. Det går inget mer än några elrör i den halvväggen. Vatten och avlopp går genom den ”hela” väggen till vänster i bild.

Huset är från -54. Inte helt säker på hur det ser ut precis där under men jag trot att köksdelen står på samma riskkonstruktion som resten av huset, bjälklag på betongplatta. Tvättstuga och pannrum som ligger i anknytning är bara betongplatta så inte omöjligt att det är så även i köket. Isf är detta precis på skarven mellan de två golvtyperna.

Att ta sätta ventilationsgaller på täckskivan till höger eller kanske till och med genom väggen bakom diskmaskinen kanske skulle vara något då? Det borde inte ens bli alltför fult. Vi kan nog tänka oss att ta bort delar av sparkbrädan också för att husera robotdammsugaren.
 
  • Ett kök med öppen diskmaskin och bänkar med disk och diverse föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Är det en yttervägg som diskamaskinen står mot(?) så kondenserar den fuktiga varma luften från maskinen på den kalla väggen och fäller då ut fukt, när detta görs konstant så får man mögel.

Ta upp lite hål i sockel exvis eller på något annat lämpligt ställe så att varmare rumsluft kan nå väggen och höja temperaturen i utrymmet bakom kökssnickerierna. Efter att du gjort detta, slipa av ytligt mögel, spraya lite boracol eller klorin och var nöjd.

Det kan givetvis också vara läckage från avlopp/maskin etc som rinner mot väggen och skapar detta, men förutsätter att TS redan kollat detta.

PS sista red ) Där jag har sett detta innan så har det varit när den boende stängt av värmen i köket, då blir även väggar kallare och problem kommer på posten.
Golvet i köket känns kallare än parketten på resten av nedervåningen. Det skulle väl kunna bilda kondens då diskmaskinen värmer upp utrymmet. Ökad ventilation borde väl kunna avhjälpa detta också?
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Jag vill också säga ett stort tack till er tre som tagit er tid att fundera på mitt problem och gett råd. Det uppskattas väldigt mycket!!! @InsidersUnited @Dr Benz @Kurtivan
 
  • Gilla
InsidersUnited och 2 till
  • Laddar…
S
Har du möjlighet att kolla inne i skåpet till vänster om diskmaskinen? Det kan ju var läckage där innifrån också eller tänker jag galet?

Men troligtvis är det nog fukt från plattan.
 
  • Gilla
madmongoose
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Har ni inget läckageskydd, eller är det bara inte med på bild?

Är ju sannolikt inte orsaken till problemet, men OM skadan beror på fukt från diskmaskinen hade det kanske undvikits om det fanns.

[länk]
Jo det har vi, men det ligger på tork efter en välbehövlig disk :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Har du möjlighet att kolla inne i skåpet till vänster om diskmaskinen? Det kan ju var läckage där innifrån också eller tänker jag galet?

Men troligtvis är det nog fukt från plattan.
Tack, men är torrt och fint inne i skåpet under diskbänken. Jag funderar på att bryta upp lite av golvet under bänkarna. Det syns ändå inte och skulle kanske hjälpa med lite mer ventilering mot väggen där.
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
En liten update. Jag bröt upp lite golv längst in och det såg inte alls trevligt ut. Det känns nästan som att detta kan vara farligt att bo i? Eller? Det är alltså plankor, masonit, plast och sedan golv. Det ser riktigt nasty ut mellan masonit och plast.
 
  • Golv i oordning med fläckar, mögel, trä och olika material. Renoveringsarbete eller fuktskador synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand lyfter plastskydd vid konstruktion, avslöjar mögelskadat trä och isolationsmaterial. Renoveringsarbete pågår, möjlig fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojdå. Det är inte så konstigt att det blir mögel. Om fukten kommer in har den ingenstans att ta vägen.

Frågan är hur mycket plast det ligger där?
 
D Dr Benz skrev:
Ojdå. Det är inte så konstigt att det blir mögel. Om fukten kommer in har den ingenstans att ta vägen.

Frågan är hur mycket plast det ligger där?
Ja, jag fattar inte varför man har lagt plast där. Du tänker om det ligger plast under hela golvet eller bara under diskbänken eller?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M madmongoose skrev:
Ja, jag fattar inte varför man har lagt plast där. Du tänker om det ligger plast under hela golvet eller bara under diskbänken eller?
Ja precis. Plast mot betongen för att hindra fuktvandring. Men trä mellan plast och betong blir inget bra som du märkt.

Frågan är hur man tänkte där. Vet du vem som byggde köket? Någon kanske vet mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.