Vi har vattenburen golvvärme från Termotech som vi upplever ojämn värme i, speciellt i vissa rum.
I vardagsrummet märks det tydligast då det alltid är något kallare där än i övriga rum. Känner man på golvet är det många ställen som är känns rätt så kalla.

Det är snart 10 år sedan det installerades, men tycker inte det ska vara några problem eftersom det fungerar bra på de flesta ställen?
Ställdonen har dock börjat se sina bästa dagar. Har plockat av 2 stycken som känns extremt sega. Men då ska slingan få värme hela tiden, så borde inte bero på ställdonen? Upplever att alla slingor är tillräckligt varma.

Vi kommer givetvis ta hit någon om vi inte får ordning på det.

Jag har även luftat systemet och tycker det verkar se bra ut. Så förutom det och ställdonen, finns det någonting jag kan kontrollera själv innan jag kontaktar Termotech?
 
Mät framledningstemperaturen och returtemperaturen på varje slinga vid fördelarna. Difftemperaturen bör vara ca 5⁰.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Mät framledningstemperaturen och returtemperaturen på varje slinga vid fördelarna. Difftemperaturen bör vara ca 5⁰.
Har gått runt och skjutit värmen på olika ställen i huset, fram och tillbakaledningen med en IR-termometer.

Framledningen ligger på ca 33-34 grader beroende på slinga, och tillbaka ligger runt 30-31 grader, så där ser det väl inte ut att vara några större konstigheter.

Men när jag går och skjuter på golven runt om i huset så skiljer det rätt mycket beroende på vilket rum jag är i. Generellt så var inte golvet över 22 grader någonstans. Slår man ut någon form av medeltemperatur så skulle den väl ligga runt 21 grader.
Men i vardagsrummet där vi upplever det som kallast var golvet bara runt 19-20 grader.

Då dyker några frågor upp:
Hur många grader brukar det skilja mellan ledningar och den faktiska temperatur som är på golvet? Vilken värmeförlust bör man generellt räkna med där?

Varför kan just ett rum avvika så mycket mer än övriga rum? Vi har 3-glasfönster, men ett av fönstren i vardagsrummet är nog helt rätt isolerat, vilket gör att rumstemperaturen påverkas lite. Men mäter man golvet i rummet längst ifrån det fönstret så borde det inte påverkas?
 
EddieHansson
Det går nog att justera slingorna per rum. Kolla hur det ser ut vid fördelaren.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Det går nog att justera slingorna per rum. Kolla hur det ser ut vid fördelaren.
Vi har 5 stycken rumsgivare, alla står på fullt förutom i badrummet där det blir för varmt om den står på fullt.
 
Kan du ta en bild på fördelaren?

I fördelaren sitter det förinställningsventiler för att justera in flödet slinga för slinga så att det ska bli jämn temperatur mellan rummen/slingorna.
En kort slinga behöver strypas ganska kraftigt för att inte den ska ta det mesta av flödet.
En lång slinga kan strypas ganska svagt.

Difftemperaturen över varje golvvärmeslinga (framledning-retur på själva slingan) bör vara ca 5⁰.
Vid stor difftemperatur känns vissa delar av golvet "för varmt" medan vissa delar känns "för kallt".


Rumsgivarna bör stå precis över normala rumstemperaturen, på så sätt så kommer ställdonen att inte strypa flödet vid normala rumstemperaturen utan bara när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kan du ta en bild på fördelaren?

I fördelaren sitter det förinställningsventiler för att justera in flödet slinga för slinga så att det ska bli jämn temperatur mellan rummen/slingorna.
En kort slinga behöver strypas ganska kraftigt för att inte den ska ta det mesta av flödet.
En lång slinga kan strypas ganska svagt.

Difftemperaturen över varje golvvärmeslinga (framledning-retur på själva slingan) bör vara ca 5⁰.
Vid stor difftemperatur känns vissa delar av golvet "för varmt" medan vissa delar känns "för kallt".


Rumsgivarna bör stå precis över normala rumstemperaturen, på så sätt så kommer ställdonen att inte strypa flödet vid normala rumstemperaturen utan bara när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.
Värmesystemets fördelarskåp med rör, manometrar och styrenhet med lysande indikatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vart sitter dem nånstans?

Just nu är 2 stycken ställdon avplockade(bild ej tagen nu) då dem antagligen har gjort sitt. Men som jag förstår de ska inte det påverka någonting annat.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kan du ta en bild på fördelaren?

I fördelaren sitter det förinställningsventiler för att justera in flödet slinga för slinga så att det ska bli jämn temperatur mellan rummen/slingorna.
En kort slinga behöver strypas ganska kraftigt för att inte den ska ta det mesta av flödet.
En lång slinga kan strypas ganska svagt.
Vilka ventiler menar du som de går att justera flödena?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut att vara följande fördelare,
[länk]
Här har du manualen
[länk]
Tack!
En dum fråga kanske. Men går det att justera när systemet är i full gång? Det kommer inte läcka ut vatten?

Tycker diagrammet som fanns med i manualen är lite luddig. Fullt öppet är 5,5 varv. Antar då att den längsta slingan ska mer eller mindre vara fullt öppen?
Hur mycket bör justera in övriga slingor som är mitt i mellan? Den kortaste slingan ska bara precis vara öppen?
 
Tycker det även är lite dåligt tryck ovanpå VB(se bild) men de kanske inte har något med själva värmen ut?
Tycker de står att de bör vara minst 0,5 bar
 
  • Värmeinstallation med expansionskärl, rör, ventiler och tryckmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med kopparledningar, expansionskärl, manometer, avstängningsventiler och isolering mot vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det expansionskärlet samt manometern har med värmen att göra.

Fyll på systemet, är det enplans räcker det med 0,5 bar, tvåvånings räcker 0,8 bar.
Men det gör inget om det är 1 bar.

Håll koll på om röda säkerhetsventilen läcker/skvallrar. Håll även koll på om trycket sjunker.

Vänta några dygn innan du gör något annat.
 
Jag har försökt fylla på, men tycker bara trycket ligger på det samma, eller att jag nästan "tömmer" mer än jag fyller på.
Kanske gör processen på fel sätt? Vilken kran är den rätta?
 
Eventuellt denna ventilen,
Vattenledningar, brandvarnare fastsatt, röd brandsläckare, teknisk installation, felaktig säkerhetsåtgärd, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En översiktsbild skulle vara bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.