Hej!
Vi har under flera år haft problem med bergvärmen, eller rättare sagt läckage gällande köldbärarvätskan, vilket gjort att vi varit tvungen att ta hit rörmokare ett flertal gånger för att öka trycket.

I somras grävde vi upp där borrhålen är och upptäckte en rejäl läcka. Bytte ut kopplingen där det läckte och trodde det skulle vara frid och fröjd.

Har under hela sommaren och hösten legat på en stabil nivå i behållaren med köldbärarvätska, men den senaste veckan märkte vi till vår stora skräck att det hade sjunkit med ca 1,5 liter i behållaren…
Efter jag fyllt på där har det försvunnit ytterligare ca en liter.

Jag misstänker att det fortsatt är ytterligare något läckage någonstans i marken där kollektorslangarna ligger nedgrävda.
Jag är inne på att jag kommer vara tvungen att gräva upp marken till sommaren, hela vägen från huset där värmepannan står till där borrhålen är för att kontrollera slangarna och läckage.

Nu är det ju dock ett tag kvar till sommaren, och gräva (för hand som jag tänkt göra) blir svårt nu då det numera är tjäle i backen på den breddgrad jag bor på.

Nu till min fråga. Hur skulle ni göra? Vilka alternativ anser ni det finns? Eller rättare sagt, vad skulle ni gjort vid liknande läge som jag hamnat i?

Tack på förhand!
 
Vet du vad för kopplingar det var vid hålet och har du haft möjlighet att lukta i hålet, bruka lukta sprit då, om det är en läcka nere i det. Sen om det skarvats om är det med svets eller kopplingar.
 
J jonaserik skrev:
Vet du vad för kopplingar det var vid hålet och har du haft möjlighet att lukta i hålet, bruka lukta sprit då, om det är en läcka nere i det. Sen om det skarvats om är det med svets eller kopplingar.
Svårt att säga då jag är ruggigt dålig inom ämnet. Var några enkla vinkelkopplingar i plast och det läckte precis i vinkeln där den går ned i borrhålet.
Det var sprit kant i kant med där kopplingen byttes, eller rättare sagt luktade sprit så antar att det var det.
Har för mig det svetsades ihop. Kopplingen byttes till en rejälare/”klumpigare” koppling.
Vet inte om något av det jag skrivit ovan är till hjälp :)
 
Då var svetsade plaströr där, i bland när det böriar bli minusgrader på KB så kan om inte svetsen är riktigt tät och all plast har smält ihop, bli en liten glipa i mellan slang och rörböj ( på den del som är innan böjen ) Där bildas då en kondens i gipan och den fryser ed påföljd att svetsen spricker. Hur det gjort nu är svårt att säga. men troligen så det kanske något i den nya skarvning som är riktigt rätt. Lukta i hålet, osar det sprit så om du kan gräva upp intill och frilägga böjarna, så är nog svaret där. Läcker det så är det ett backjobb för dom gjort lagningen.
 
J jonaserik skrev:
Då var svetsade plaströr där, i bland när det böriar bli minusgrader på KB så kan om inte svetsen är riktigt tät och all plast har smält ihop, bli en liten glipa i mellan slang och rörböj ( på den del som är innan böjen ) Där bildas då en kondens i gipan och den fryser ed påföljd att svetsen spricker. Hur det gjort nu är svårt att säga. men troligen så det kanske något i den nya skarvning som är riktigt rätt. Lukta i hålet, osar det sprit så om du kan gräva upp intill och frilägga böjarna, så är nog svaret där. Läcker det så är det ett backjobb för dom gjort lagningen.
Tack för hjälpen! Så då är egentligen ditt tips att ta hit någon som kan gräva upp vid borrhålet där det tidigare läckte för att kolla om det är något nytt läckage där? Slangen ligger ju 1,5 meter ner i backen så blir ju lite grävjobb.
 
Vad har ni för bergvärmepump?
 
V Vector skrev:
Vad har ni för bergvärmepump?
Vi har en Thermia Eco D12S från 1998.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.