Som en notering mest till mig själv - rengör filtren i innerdelen ofta!, även om det var bara för typ enstaka månad sedan sist...

nu var det så mycket skit som hindrade och minskade luftflödet trots max varvtal på fläkt i innerdelen att kompressorn inte kunde köra full effekt och drog ned farten för att inte bli för varm, ganska mycket till och med...

Nu - efter rensning så fläktar det på betydligt mer inomhus och kastar varmluften längre ut och kompressorn går nu på nära toppvarvtal (börja nu bli rätt kallt nu med stockholmsmått, typ -7 grader C) och graderna stiger inomhus igen - det gjorde det inte innan trots att det börja känna lite kallt inomhus nu när värmebehovet är högre...
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Och fortsätter kommentaren lite till - fick i princip ny maskin med dubbel värmeeffekt mot hur det var innan - jo, ja tittade i luckan tidigare och tyckte det inte var så mycket pålagrat, men det blåste lite dåligt vid högsta fart mot vad jag mindes tidigare... - men jag hade fel och det avslöjades när man drog ut filternäten med all damm sittande längre bak och kanske bara 1/3-del av ytan kunde beskrivas att ha hål igenom nätet, frågan är var all damm kommer ifrån, för det var inte sååå länge sedan jag rensade dessa sist...

Nu hade jag slut på batteriet i K-termometern - men det verkar vara väldigt kinkig på att innerdelens flänspaket, att är den minsta lilla över 50 grader C så verkar kompressorfarten dras ned oavsett beställd temperatur och oavsett fläktfart - så, innerdelen begränsar värmeeffekten baserat på temperatur och har man inte ordentligt blås genom flänspaketet så blir det ingen större värmeeffekt, det blev ganska tydligt att det är så...

Trumfläktar som sitter i dessa innerdelar har problemet att de tappar fort luftvolymen även vid väldigt små tryckfall som uppkommer i passagen genom filtren och läxan av detta är att man skall rengöra dessa nätfilter ofta om man vill ha full effekt ur maskinen även när det blir kallare ute.

---

Själva flänsarna i mitt fall verkade inte ha någon större mängd damm på sig, och kör man AC-drift på sommaren som det har gjort här en del så är det mycket sådant som spolas i väg när det bildar mycket kondens

Bilars AC håller sig hyffsat rena baserat på att de blöder ut mycket kondens men de bygger på att man har hyffsad nybytt kupé-filter också. Lukta det unket/disktrasa i bilen när AC:n arbetar eller snarare efter när man stängt av AC och start igen kort efter i varm bil - börja med att faktiskt byta kupé-filtret då det ofta slarvas med det även på märkesverkstäder (för att det ofta är bökigt) och luften tar sidovägar in med pollen mm. som är bakteriemat för desa bakterier som ger den unkla doften... Efter filterbytet kan det behövas nångra längre körningar i fuktig jummen sommarklimat så att det bilds mycket kondens under längre tid, men efter ett tag är den unkna doften mer eller mindre borta och det helt utan kemikalier.


Men jag körde ändå ett varv flödigt med blomspruta med vatten och lite löst universalrengöringsmedel och det som sedan droppade av fick gå vidare kondenstråget och vidare ut med den befintliga kondensslangen

- Det jag missade är att jag skulle ha satt en bytta under slangmynningen utomhus för att se om något smuts faktiskt lossnade från flänspaketet... - jag använde _inte_ någon dyr specialspray för detta den här gången, det får bli en projekt vår/sommaren att se om hemmablandning eller köpt rengöringsspray har någon större skillnad - själv tror jag mer på att köpa en ångtvätt typiskt köpt på Biltema/Jula efter att man för-blött flänspaketer med vatten löst med lite tensider (läs diskmedel), men man skall nog försöka hitta variant av ångtvätt med böjbar munstycke för att kunna blåsa uppifrån och ned vid trång takhöjd över innerdelen.

Att göra en djupare rengöring verkar besvärlig då kåpor skall skruvas bort och man måste skydda väggen och utrymmet under av rinnande tvättvätska (eftersom kondenstråg och annat ofta försvinner när kåporna skruvas bort) och de som gör service professionellt har rätt grejor för det med anpassade plastskynken som omsluter innerdelen ganska bra som skall rengöras.
 
  • Gilla
Kudazai
  • Laddar…
MultiMan
Som jag skrivit i flera olika trådar så är Daikins filter enligt mig rent smäck och tappar flöde mycket fort eftersom det bara är ett enkel myggnät. I min Mitsu FH35 är filter utformat som en 3-dimensionell yta med toppar och dalar som kan fånga mycket mer damm innan flödet påverkas. Det märks också i praktiken. Krävs rengöring betydligt oftare på Daikin. Jag kallar Daikins för "smäck" eftersom plasten som håller nätet är så tunt att man knappt vågar röra det, jämfört med den Mistubishi jag har. Hoppas inte nyare varianter som Hero sparat in på sådana viktiga saker.

Gällande att få bort höljet. Jag följde en video på YT av ett företag i USA som servade just Mitsu och det var faktiskt väldigt enkelt och jag förstörde varken skruvar eller clips under tiden. Det som tog mest tid vara att få bort all smuts i trumfläkten som satt rejält efter 4 års körande (och med 2 kattlådor i anslutning till där den sitter). Jag tog en flaskborste och drog längs varje blad för att säkerställa att det blev helt rent, och det blev det. Alla antydningar till vibrationer från innerdelen försvann efter det.

Jag servar och använder både Mitsu och Daikin samtidigt eftersom jag hjälper en handikappad i rullstol att hålla dennes nya Daikin i skick och det är så jag främst märkt skillnaderna.
 
  • Gilla
Kudazai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.