Hej!
ska bygga garage/carport med pulpettak.modell högre2.50m-3.80m).
6-6,5m bredd, 7,5m långt. Ena långsidan utgörs av husgaveln(den högsta)
Nu undrar jag var jag får tag på reglar 6,5m plus, vilka reglar jag ska använda? fingerskarvat? limträbalkar? dimension? Minimum taklutning? Pris på reglar/balkar?
Jag skall ha takschingel på taket.
Hoppas ngn har matnyttig info om detta, tack på förhand.
 
några reglar klarar inte den bredden med 2 upplag (2 väggar) utan Du får fundera på limträbalkar, och dom blir inte klena dom heller. Skulle gissa på ca 300X90mm. Vad gäller lutningen, har jag valt 10grader, som får ses som ett minimum (Skåne) och med plåttak. Bor du längre upp i landet, får du räkna med snömassorna.
baksidanspalje.jpg
 
saturnus:läckert, precis den designen skall jag ha också...har nu bestämt mig för att göra en mellanvägg med stolpar på avståndet 450cm, då borde jag klara mig med vanliga 45x195mm??
Hur stort är garaget på bilden?
 
Jag använde garageboken för att dimensionera min carport. Finns på många bibliotek.

Garageboken - Bokus bokhandel

Jag byggde fritt efter skogsindustriernas ritningar och behövde dimensionera om då jag ville ha tyngre tak än plåttaket som är standard. Jag valde att gå upp i kvalitet snarare än dimension.

/fredrik

carport21.jpg
 
Funderar själv på att bygga en carport som skall gå ihop med garaget. Nackdelen är bara att carporten pulpettak kommer få motsatt lutning jämfört med garaget lutning på pulpettaket. Jag vet inte riktigt vad jag skall göra. Skall jag bygga carportens tak över garaget och få stor höjdskillnad på ena sidan. eller skall jag inte bygga samman garage och carport, utan låta där vara ett mellanrum på några cm. Kom gärna med förslag på hur jag skall bygga. Kommer att posta bilder på garaget så ni får en klarare bild på mitt problem
 
Funderat ett tag och tror att det blir bäst om jag låter fallet gå mot gatan istället. Kolla bif filen. Vill veta era synpunkter
 
  • skiss 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wolffi: Tycker att det är snyggare när pulpettaket lutar från huset och så är nog mer praktiskt också.
Har du funderat på om du skulle ändra riktning på garagetaket så att det lutar från huset och sedan bygga ihop det med carporten.
Det blir förstås en kostnad, men rent utseendemässigt tror jag att det blir snyggast.
Men det är vad jag tycker.....
 
Det hade väl varit det allra bästa att ändra lutningen på garagetaket. Men det går tyvärr inte för då hamnar jag innanför grannens tomtgräns och dels måste jag gräva ner rör för dagvattnet vilket jag inte skulle vara road av. Har jag fallet mot gatan kan jag använda husets dagvattenledning
 
Nu är bygget igång. Jag tror detta blir bra. Vad tycker ni?
 
  • IMG_1478.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bra ut! Visa gärna fler bilder när bygget fortskrider!
 
Bärläkt skruvas på plats
 
  • IMG_1483.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1482.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1481.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lite fler bilder på bygget. Nu är man snart klar. Skall sätta in en dörr och täcka sidan
 
  • 22.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 23.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla vad bra! Och där tittar det fram en rolig gul leksak under det nya taket ;)
 
Jo det är pappas lilla ögonsten ;D. Här kommer lite fler bilder. Kostnad hittils 20000kr
 
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ktm525 skrev:
saturnus:läckert, precis den designen skall jag ha också...har nu bestämt mig för att göra en mellanvägg med stolpar på avståndet 450cm, då borde jag klara mig med vanliga 45x195mm??
Hur stort är garaget på bilden?
Ursäkta dröjesmål med svar. Garaget är 8.5 X 7 meter, under tak är där ytterligare 3.5 X 10 meter. = taket är på 110 kvm. Limträbalkar = 270 X 90mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.