Hur tror ni elstödet kommer att utformas den här vintern? När kommer pengarna att finnas på kontot? Vilken myndighet kommer få uppdraget att betala ut pengarna? Vilka attribut kommer Ebba att vifta med i den kommande debatten?

Spekulera fritt.
 
Düsseldorff
useless useless skrev:
Hur tror ni elstödet kommer att utformas den här vintern? När kommer pengarna att finnas på kontot? Vilken myndighet kommer få uppdraget att betala ut pengarna? Vilka attribut kommer Ebba att vifta med i den kommande debatten?

Spekulera fritt.
Den här vintern blir det inget elstöd eftersom alla nationalekonomer turats om att prygla Ebba och Tuffe Uffe sedan förra vintern. De är ju som bekant rätt flexibla och väldigt debatträdda.
 
I och med att det inte är valår så gissar jag på att det inte kommer att delas ut några pengar ö.h.t.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
G
Förhoppningsvis håller sig elpriserna inom rimliga gränser och därmed inget elstöd.
 
Vore väl fint för inflationen om inga pengar delas ut som spär på det hela. Vore väl bättre om alla håller igen lite i vinter och skapar sig eget utrymme för att betala vinterns el.
 
G
C Cerb skrev:
Vore väl fint för inflationen om inga pengar delas ut som spär på det hela. Vore väl bättre om alla håller igen lite i vinter och skapar sig eget utrymme för att betala vinterns el.
Hålla igen... blir ju knepigt när det är kallt, nov 23 har varit mycket kallare än nov 22 så mitt hus värmepump har dragit uppåt 20% mer i år. Vill gärna hålla drygt 18C.
 
Attitudeswe
Q1 2013 så drog SVK in 6.7 miljarder i flaskhalsinkomster. Höjd energiskatt på det så finns det ju en del i ladorna att dela ut även i år.

(Företagen fick möjlighet att söka 52 miljarder sist, så det blir ju i så fall mindre än innan...)

Skattas det på 100TWh så blir ju det ca 45 miljarder totalt (+moms) till staten. Kanske mer förbrukning än så är skattefri iofs...

Jag hoppas dock att dom slutar med stödet och istället gör elskatten dynamisk över dygnet/året (och sänker snittet). Snart finns ju förutsättningen när alla elmätare rapporterar på timme/kvart...

Företagen lämpar ju direkt över kostnaden på kunder och retroaktivt stöd blir ju då konstigt för dom. Privatpersoner sitter ju i en knivigare sits...
 
G OMathson skrev:
Hålla igen... blir ju knepigt när det är kallt, nov 23 har varit mycket kallare än nov 22 så mitt hus värmepump har dragit uppåt 20% mer i år. Vill gärna hålla drygt 18C.
Men det finns väl andra utgifter man kan hålla igen med. Man får helt enkelt prioritera lite.

Varmt inne vs. Många julklappar under granen
Osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.