Tommty
Håller på att leta efter en bra lösning för att logga varje grupp för sig och det verkar vara väldigt svårt att hitta någon lösning för detta ändamål.

Krav:
Varje grupp i elcentralen skall loggas separat
App/Wifi med historisk loggning
Ej månadsbetalning
Helst under 5000:-
kunna mäta 11 enfasgrupper och 3 3-fas grupper.

Har idag endast hittat denna mätare från Emporia som verkar lockande:
https://www.amazon.se/EMPORIA-ENERG...177494&sprefix=emporia+vue,aps,80&sr=8-3&th=1

Någon som har erfarenhet om Emporia? Eller har en annan bra lösning?
 
Bara en fråga som kanske löser allt. Hur mycket plats finns där din central är i dag. Varje 1-fas grupp har en mätare som tar en modulplats, varje 3 fasgrupp tar upp 4 modulplatser, blir en stor låda beroende på hur många grupper som du har. Sen måste nog alla utgående ledningar skarvas eller bytas fram till första dosa.
Det kommer säkert att kosta med än det smakar.
 
Tommty
J jonaserik skrev:
Bara en fråga som kanske löser allt. Hur mycket plats finns där din central är i dag. Varje 1-fas grupp har en mätare som tar en modulplats, varje 3 fasgrupp tar upp 4 modulplatser, blir en stor låda beroende på hur många grupper som du har. Sen måste nog alla utgående ledningar skarvas eller bytas fram till första dosa.
Det kommer säkert att kosta med än det smakar.
har en 4x18 idag med resi9 med cirka 30 platser kvar. Att fylla dessa eller sätta upp en till Central bredvid enbart för mätning är ett alternativ och görbart om det finns någon bra lösning för min kravlista ovan.

5000:- är tänkt enbart för mätarna.

M Milix skrev:
Jag använder Wiser med powertag’s.
Gör vad du är ute efter men inte för 5000kr tyvärr.
[länk]
Har kikat på dessa länge i hopp om att priset blir rimligare, Är mitt toppval då jag kör med resi9 och skulle estetiskt bli snyggast med kabeldragning. Men ~1000-1500kr för varje powertag känns som ett ocker.
 
Tommty Tommty skrev:
har en 4x18 idag med resi9 med cirka 30 platser kvar. Att fylla dessa eller sätta upp en till Central bredvid enbart för mätning är ett alternativ och görbart om det finns någon bra lösning för min kravlista ovan.

5000:- är tänkt enbart för mätarna.



Har kikat på dessa länge i hopp om att priset blir rimligare, Är mitt toppval då jag kör med resi9 och skulle estetiskt bli snyggast med kabeldragning. Men ~1000-1500kr för varje powertag känns som ett ocker.
Det tycker jag med som ändå har personalrabatt på SE produkter 😮‍💨.
Skulle säljas i helt andra volymer om priset kunde vara mer humant.
 
undrar om inte shelly har mätare som klarar de du söker
 
Tommty
M Milix skrev:
Det tycker jag med som ändå har personalrabatt på SE produkter 😮‍💨.
Skulle säljas i helt andra volymer om priset kunde vara mer humant.
utan tvekan skulle powertagsen bli en storsäljare med tanke på populariteten med Resi9 hos elektriker, om priset skulle ligga på typ 500:- per powertag som flera andra märken ligger på.

Nu vet jag inte hur användarvänligheten är i appen då jag inte testat, men har den, eller skulle den få samma användarvänlighet för elektriker som plejd hade den blivit en given merförsäljning direkt av elektrikerna.
 
M Milix skrev:
Jag använder Wiser med powertag’s.
Gör vad du är ute efter men inte för 5000kr tyvärr.
[länk]
Har du en sådan till varje grupp?
 
K Kane skrev:
Har du en sådan till varje grupp?
Nej, än så länge pga prisbilden så har jag endast på inkommande i centralerna till hus och garaget. Sen enskilda på dvärgbrytare som lvp, billaddare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.